Zajímavosti
McDonald’s: Kulinářský gigant mezi lahůdkami i kontroverzemi
Když bratři Richard a Maurice McDonaldovi přišli v roce 1948 s konceptem rychlého občerstvení, nemohli tušit, že pokládají základy moderního stravování. Skutečný rozmach svého nápadu později pozorovali spíše zpovzdálí. O rozšíření restaurací McDonald’s se totiž zasloužil podnikatel s českými kořeny Ray Kroc, který bratry z historie tak trochu vymazal.
Když bratři Richard a Maurice McDonaldovi přišli v roce 1948 s konceptem rychlého občerstvení, nemohli tušit, že pokládají základy moderního stravování. Skutečný rozmach svého nápadu později pozorovali spíše zpovzdálí. O rozšíření restaurací McDonald’s se totiž zasloužil podnikatel s českými kořeny Ray Kroc, který bratry z historie tak trochu vymazal.
Předchůdci McDonald’s
McDonald’s má svůj původ v malém hamburgerovém stánku, který v roce 1940 v San Bernardinu v Kalifornii otevřeli bratři Richard a Maurice McDonaldové. Zpočátku byl pod názvem „McDonald’s Bar-B-Q“.
Inovace s Speedee Service Systém
V roce 1948 provedli bratři McDonaldové revoluci ve způsobu, jakým byly restaurace provozovány. Zavedli tzv. „Speedee Service System“, který zdůrazňoval rychlost a efektivnost. Omezením menu na devět položek a odstraněním čekání na jídlo vytvořili nový model, který se stal klíčem k jejich úspěchu. A v obměněném směru se praktikuje dodnes.
Setkání s Rayem Krocem
K zásadnímu posunu došlo v roce 1954, kdy bratři potkali obchodníka Raye Kroce, který viděl obrovský potenciál v jejich konceptu. Ray Kroc, přesvědčený o úspěchu, převzal iniciativu a otevřel první samostatný McDonald’s ve městě Des Plaines v roce 1955.
Otevření prvního samostatného McDonald’s bylo klíčovým okamžikem. Na popud toho vytvořil Ray Kroc McDonald’s Corporation, čímž zahájil neuvěřitelný růst společnosti po celém světě. A tak začala masivní expanze.
Kulturní ikona
McDonald’s se stává nejen symbolem stravovacího průmyslu, ale také kulturní ikonou. Je známý svými ikonickými reklamami, Happy Meal hračkami a zapojením do komunitních aktivit. Společnost se stala nedílnou součástí každodenního života všech obyvatel.
Marketingová strategie
McDonald’s silně investuje do marketingu. Jeho ikonickými postavami a sloganem „I’m lovin‘ it“ se snaží vytvářet pozitivní a emocionální spojení se zákazníky. Zahrnuje cenově dostupné možnosti, pravidelně aktualizuje svou nabídku a zavádí nové produkty, aby udržel zájem zákazníků a reagoval na měnící se stravovací trendy.
A co bratři McDonaldovi?
Není pochyb o tom, že to byl právě Kroc, kdo vytvořil z McDonald’s světový fenomén a oba bratři by se s tím nejspíš i smířili. Zazlívali mu však, že se je poté, co jejich firmu ovládl, pokusil z její minulosti úplně „vyzmizíkovat“. Když koncem 70. let vydal svou autobiografii, nebylo v ní podle časopisu The Sun Journal o bratrech McDonaldových ani slovo a jako zakladatele řetězce označoval sám sebe.
Celkově vzato, McDonald’s je společnost s obrovským vlivem na stravovací průmysl a společnost obecně. Jeho příběh obsahuje jak pozitivní, tak kontroverzní aspekty, což reflektuje složitost a výzvy moderního globálního podnikání.
Zdroje: denik.cz , investicniweb.cz
-
Reality showpřed 1 týdnem
Survivor 2024: Mikýř ztrácí nervy. Diváci se nestačí divit
-
Ekonomikapřed 1 týdnem
O českém bezdomovectví se píše už i v zahraničních médiích. Lidé bez přístřeší jsou postrachem hlavně pro turisty
-
Reality showpřed 7 dny
Pirát ze Survivoru návrat do klece v bližší době neplánuje! Momentálně mám problémy fungovat i v běžném životě, přiznal
-
Zajímavostipřed 6 dny
Erin Honeycutt: Příběh ženy s nejdelšími vousy na světě