Spojte se s námi


Zajímavosti

McDonald’s: Kulinářský gigant mezi lahůdkami i kontroverzemi

Když bratři Richard a Maurice McDonaldovi přišli v roce 1948 s konceptem rychlého občerstvení, nemohli tušit, že pokládají základy moderního stravování. Skutečný rozmach svého nápadu později pozorovali spíše zpovzdálí. O rozšíření restaurací McDonald’s se totiž zasloužil podnikatel s českými kořeny Ray Kroc, který bratry z historie tak trochu vymazal.

Publikováno

dne

Když bratři Richard a Maurice McDonaldovi přišli v roce 1948 s konceptem rychlého občerstvení, nemohli tušit, že pokládají základy moderního stravování. Skutečný rozmach svého nápadu později pozorovali spíše zpovzdálí. O rozšíření restaurací McDonald’s se totiž zasloužil podnikatel s českými kořeny Ray Kroc, který bratry z historie tak trochu vymazal.

Předchůdci McDonald’s

McDonald’s má svůj původ v malém hamburgerovém stánku, který v roce 1940 v San Bernardinu v Kalifornii otevřeli bratři Richard a Maurice McDonaldové. Zpočátku byl pod názvem „McDonald’s Bar-B-Q“.

Inovace s Speedee Service Systém

V roce 1948 provedli bratři McDonaldové revoluci ve způsobu, jakým byly restaurace provozovány. Zavedli tzv. „Speedee Service System“, který zdůrazňoval rychlost a efektivnost. Omezením menu na devět položek a odstraněním čekání na jídlo vytvořili nový model, který se stal klíčem k jejich úspěchu. A v obměněném směru se praktikuje dodnes.

Setkání s Rayem Krocem

K zásadnímu posunu došlo v roce 1954, kdy bratři potkali obchodníka Raye Kroce, který viděl obrovský potenciál v jejich konceptu. Ray Kroc, přesvědčený o úspěchu, převzal iniciativu a otevřel první samostatný McDonald’s ve městě Des Plaines v roce 1955.

Otevření prvního samostatného McDonald’s bylo klíčovým okamžikem. Na popud toho vytvořil Ray Kroc McDonald’s Corporation, čímž zahájil neuvěřitelný růst společnosti po celém světě. A tak začala masivní expanze.

Kulturní ikona

McDonald’s se stává nejen symbolem stravovacího průmyslu, ale také kulturní ikonou. Je známý svými ikonickými reklamami, Happy Meal hračkami a zapojením do komunitních aktivit. Společnost se stala nedílnou součástí každodenního života všech obyvatel.

Marketingová strategie

McDonald’s silně investuje do marketingu. Jeho ikonickými postavami a sloganem „I’m lovin‘ it“ se snaží vytvářet pozitivní a emocionální spojení se zákazníky. Zahrnuje cenově dostupné možnosti, pravidelně aktualizuje svou nabídku a zavádí nové produkty, aby udržel zájem zákazníků a reagoval na měnící se stravovací trendy.

A co bratři McDonaldovi?

Není pochyb o tom, že to byl právě Kroc, kdo vytvořil z McDonald’s světový fenomén a oba bratři by se s tím nejspíš i smířili. Zazlívali mu však, že se je poté, co jejich firmu ovládl, pokusil z její minulosti úplně „vyzmizíkovat“. Když koncem 70. let vydal svou autobiografii, nebylo v ní podle časopisu The Sun Journal o bratrech McDonaldových ani slovo a jako zakladatele řetězce označoval sám sebe.

Celkově vzato, McDonald’s je společnost s obrovským vlivem na stravovací průmysl a společnost obecně. Jeho příběh obsahuje jak pozitivní, tak kontroverzní aspekty, což reflektuje složitost a výzvy moderního globálního podnikání.

Zdroje: denik.cz , investicniweb.cz

Oblíbené