Spojte se s námi


Zajímavosti

Značka Nutella: Před 60 lety byla prodána její první sklenice. Vznikla jako náhražka čokolády

Nebýt nedostatku kakaa během druhé světové války, možná by tento kultovní výrobek nebyl na trhu dodnes. Nutella vyvolává mnoho emocí, ale je to bezesporu zboží, které i přes své 60. narozeniny stále láká miliony lidí po celém světě.

Publikováno

dne

Nebýt nedostatku kakaa během druhé světové války, možná by tento kultovní výrobek nebyl na trhu dodnes. Nutella vyvolává mnoho emocí. Je to bezesporu zboží, které i přes své 60. narozeniny stále láká miliony lidí po celém světě.

Odkud se vzala Nutella?

Kořeny tohoto celosvětově úspěšného produktu jsou skromné. Protože v těžkém poválečném období byl nedostatek kakaa, a tedy i čokolády, přišel cukrář Pietro Ferrero z Alby v italském Piemontu s nápadem smíchat ve své zkušební kuchyni hustou, krájitelnou pastu z lískových oříšků, které byly v regionu snadno a levně dostupné, cukru, tuku a trochy kakaa.

Od roku 1946 Ferrero je prodával pod názvem „Giandujot“, pojmenovaným podle místní karnevalové postavy. Těsto se formovalo do bochánku a balilo do zlaté hliníkové fólie. K jídlu se pasta krájela na plátky a dávala se na snídaňový chléb. Poptávka neustále rostla a z rodinné cukrárny se brzy stala malá továrna.

Dne 20. dubna 1964 krém poprvé sjel z výrobní linky se značkou Nutella – Ferrero vytvořil nový název jako kombinaci anglického slova pro ořech („nut“) a italské zdrobněliny „-ella“. Následovala mezinárodní expanze krému. První továrna mimo Itálii byla postavena ve Stadtallendorfu v německém Hesensku a Nutella. Poprvé uvedena na trh v roce 1965 a následující rok ve Francii.

Jak se prezentovala v reklamě?

Statečnost může zajít daleko. Zejména v reklamě může toto heslo vést k velkému úspěchu, ale také k problémům. Jedním z příkladů je marketing sladké pomazánky, která je již desítky let nedílnou součástí snídaňových návyků mnoha lidí.

Například v klasické reklamě z 80. let vystupuje muž v lékařské soupravě a vysvětluje: „Nutella obsahuje celkem hodně bílkovin, vápníku a železa, což jsou základní stavební kameny života. Právě díky nim je Nutella tak cenná.“ V dalších reklamách té doby se vesele zpívalo: „Nutella má velké plus: zdravá snídaně se spoustou chuti!“

Nelze popřít, že Nutella je lahodná, ale popisovat ji jako „zdravou“ hraničí s drzostí. Tento „oříškový nugátový krém“ se skládá hlavně z cukru a palmového oleje, 13 % lískových oříšků, trochu sušeného odstředěného mléka a kakaa. Nutella má více než 500 kcal na 100 g a obsahuje tolik kalorií jako čokoláda nebo jiné sladkosti.

Pozdější kampaně zdůrazňovaly také údajnou zdravotní nezávadnost výrobku. Od poloviny roku 2000 se před kamerou objevovali různí slavní fotbalisté, kteří jedli Nutellu, což dávalo smysl, protože profesionální sportovci při fyzickém tréninku bez námahy spálí velké množství kalorií. Tento druhý aspekt byl pravděpodobně méně nápadný pro televizní diváky, které cvičení odrazovalo – ti si krém spojovali spíše se štíhlými, atraktivními lidmi.

Nyní reklamy zdůrazňují faktor zábavy („Začněte den s úsměvem“), tento krém je tak stále nesmírně populární po celém světě. V desítkách zemí se ho ročně prodají statisíce tun. Receptura se mírně upravuje, pokud jde o sladkost a strukturu, podle regionálních preferencí.

Zdroje: businessinsider, onet, redakce

Oblíbené