Spojte se s námi


Zajímavosti

Zásilkovna vznikla jako hobby projekt. Přepravila už přes 100 milionů zásilek

Přes 9000 výdejních míst a téměř 5000 takzvaných Z-Boxů, ze kterých si Češi každodenně vyzvedávají a posílají balíky. Zásilkovna je největší přepravní společností u nás. Své pobočky má i na sousedním Slovensku či v Maďarsku a Rumunsku. Vznikla ale ve své podstatě náhodou. Jaký je její příběh?

Publikováno

dne

Přes 9000 výdejních míst a téměř 5000 takzvaných Z-Boxů, ze kterých si Češi každodenně vyzvedávají a posílají balíky. Zásilkovna je největší přepravní společností u nás. Své pobočky má i na sousedním Slovensku či v Maďarsku a Rumunsku. Vznikla ale ve své podstatě náhodou. Jaký je její příběh?

První výdejní místo bylo otevřeno na podzim roku 2010. Za miliardovým nápadem stála Simona Kijonková. Ještě před vznikem Zásilkovny založila IT firmu a programovala e-shopy. „Těm na trhu chyběl projekt, který by jim dodal kvalitní logistiku na míru, přáli si mít výdejní místa, jako měla Alza,” popsala pro Ústecký deník, jak objevila díru na trhu.

Byla podle vlastních slov nadšená, když jí známý z Belgie svěřil, že si po cestě za ní vyzvedl balíček v jednom květinářství. Přála si mít podobný model i v Česku. Cílem Zásilkovny bylo usnadnit e-shopům přepravu zboží a zákazníky zbavit čekání ve frontě na jeho vyzvednutí.

Zásilkovna vznikla po dlouhých útrapách

Původně měla Kijonková úplně jiný životní plán. Její první podnikatelský záměr zkrachoval. „Dostala jsem pěkný kopanec. U svého prvního podnikatelského záměru jsem měla školy, pracovní zkušenosti a milion do začátku. Nestačilo to. Pak přišel nápad se Zásilkovnou. Začala jsem sama z obývacího pokoje, zcela bez peněz,” svěřila se pro Ústecký deník.

Měla prostor programovat více méně pro zábavu. Rozhodla se učit za pochodu a pomalu tvořit svůj hobby projekt – Zásilkovnu. Postupně začala přibírat zaměstnance. V roce 2013 už Zásilkovna disponovala 50 zaměstnanci a 100 výdejními místy. Kijonková se několikrát odrazila ode dna. Myslí si, že její těžké dětství ji formovalo v silného člověka, který se nevzdává.

„Neměli jsme doma auto ani televizi. Neměla jsem na obědy. Na nákup jsem šla s pár korunami a počítala, že když koupím čtvrtku chleba a nakrájím ho na tenké plátky, bude to pro naši rodinu efektivnější, než když koupím rohlíky. A takhle umím přemýšlet dodnes,” rozpovídala se o své minulosti v rozhovoru pro Blesk.

Dnes už má společnost Packeta jiného majitele

Zásilkovna, která je součástí společnosti Packeta Group, přestála krizové roky, nepřestala růst a stala se největší českou logistickou firmou. Obdržela několik ocenění a titulů. Zakladatelka Kijonková se objevila v časopisu Forbes mezi 75 nejvlivnějšími ženami v republice. Navzdory propadu na trhu obrat společnosti loni dosáhl 7,25 miliardy a podařila se další expanze do zahraničí. Ředitelem nyní ale je už někdo jiný.

Na konci roku 2023 se manželé Kijonkovi rozhodli společnost prodat. Zájem o její koupi měly desítky firem z celé Evropy. Novými majiteli se nakonec stal Emma Capital miliardáře Jiřího Šmejce a nadnárodní investor CVC Capital Partners. Prodej společnosti byl označen za obchod roku. Cena za skupinu Packeta nebyla zveřejněna, ale podle odborníků mohlo jít o vyšší jednotky miliard korun.

Kijonková po odchodu z vedení Packety skončila s podnikatelskými aktivitami a dala se na dráhu investorky. Ve funkci ji nahradil Erich Čomor, který stál u založení AirBank a vedl německý Rohlík. Zásilkovna v březnu tohoto roku spustila kampaň „Moje srdcovka”, v rámci které se bude snažit upevnit pozici u zákazníků. Chce zapojit i známé influencery.

V mezičase se ale musí vypořádat s hrozbou postihu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za uzavírání zakázaných dohod. Musí změnit své smluvní podmínky pro provozovatele výdejních míst tak, aby tyto výdejny mohli využívat také konkurenční přepravci balíků.

Zdroj: zasilkovna.cz, Forbes, Ústecký deník, Blesk

Oblíbené