Spojte se s námi


Ostatní

Nejhorší železniční katastrofa se udála v roce 2004. Tsunami pohltilo vlak plný cestujících na Srí Lance

Železniční nehoda v roce 2004 zaujala první místo v kruté historii železnice. Na katastrofickém scénáři se podepsal přeplněný vlak a přírodní živel. Tsunami připravilo o život téměř 2 000 cestujících.

Publikováno

dne

Železniční nehoda v roce 2004 zaujala první místo v kruté historii železnice. Na katastrofickém scénáři se podepsal přeplněný vlak a přírodní živel. Tsunami připravilo o život téměř 2 000 cestujících.

Před dvaceti lety došlo k nejtragičtější nehodě v dějinách železniční dopravy. Kruté neštěstí zasáhlo životy lidí na Srí Lance. V osmi přeplněných vagonech se přepravovali lidé těšící se na svátky.

Tsunami: Nedalo se tragédii zabránit?

Expres č. 50, tristně pojmenovaný Královna moře, přepravoval cestující mezi městy Colombo a Mataru. Jindy malebné pobřežní okolí slibovalo příjemnou projížďku. Avšak 26. prosince 2004 se sváteční atmosféra zhroutila v jednom jediném okamžiku.

Možná stačilo jen zvednout telefon

O blížící se tsunami byli informováni dispečeři na stanici Maradana. Možná mohli předejít neštěstí a vlak zastavit po cestě. Nabízela se Ambalangoda, ale bohužel se dispečerům nepodařilo do stanice dovolat. Nikdo tehdy nezvedl telefon. A když už se dovolali, vlak právě ze stanice odjel.

Větší štěstí měli cestující z dalších osmi vlaků. Tam telefonické spojení zafungovalo a pasažéři z těchto vlaků unikli jen o vlásek smrti. Takové štěstí bohužel neměla Královna moří. Navíc díky souběhu křesťanských a budhistických svátků byl vlak neúnosně přeplněný. Přesná čísla obětí dnes nikdo nezjistí. Co je zřejmé, platících cestujících bylo jeden tisíc pět set a přežilo pouhých sto padesát lidí.

Vlak zasáhly dvě ničivé tsunami

První tsunami se střetla s plně obsazeným vlakem u vesnice Peraliya z distriktu Galle. Bylo právě krátce před desátou hodinou dopoledne. Vlna sice vypadala hrozivě, ale Královna tento nápor ustála a zůstala stát obklopena vodou na železničním náspu. Někteří místní lidé, ve snaze se zachránit, vylezli na střechy vagónů. Další se schovali za vlakem, protože věřili, že vlak další případný nápor tsunami ustojí a zmírní  náraz.

Další tsunami bylo mnohem hrůznější

Druhé tsunami, jež dosahovala dva až tři metry nad střechy vagonů, vlak doslova smetla z kolejí. Lidi, schovaní za vlakem, rozdrtily padající vagony. Chaos, neštěstí, pláč, křik, to vše se slilo v jeden hrůzný okamžik. Lidé se topili a umírali v běsnícím proudu. Šanci neměli ani cestující, kteří zůstali uvnitř vlaku. Voda vnikla dovnitř a okamžitě zalila celý prostor.

Ničivá síla tsunami vytrhla lokomotivu a vrhla ji do sto metrů vzdálené bažiny, kde se utopili strojvedoucí se svým pomocníkem. I když někteří lidé potopu přežili, umřeli na následky vážných poranění dříve, než se k nim dostala pomoc.

Podle odhadů v místě zemřelo 1 700 až 2 000 lidí. Jak zničující byl vodní živel dokazuje to, že z osmi vagonů se podařilo zachránit a opravit, spolu s lokomotivou, pouhé dva. A právě tyto vagony a lokomotiva Manitoba, svědkové hrůzné katastrofy, jsou od roku 2008 každoročně přítomné smuteční vzpomínkové akci.

Zdroje: railtarget.cz, Wikipedia.org, zive.cz

Oblíbené