Zajímavosti
Největší letecké katastrofy: „Mozart“ neměl šanci na záchranu, Lauda zvažoval konec svých aerolinek
Pokud si projdeme příčiny katastrof, lhostejno ze které oblasti (s výjimkou přírodních), příčinou je většinou selhání lidského faktoru nebo defekt, nezřídka způsobený zanedbáním nebo přehlédnutím. Existuje však i podskupina závad nepředvídatelných a výjimečných.
Pokud si projdeme příčiny katastrof, lhostejno ze které oblasti (s výjimkou přírodních), stojí za nimi většinou selhání lidského faktoru nebo defekt, nezřídka způsobený zanedbáním nebo přehlédnutím. Existuje však i podskupina závad nepředvídatelných a výjimečných.
Andreas Nikolaus Lauda, ve světě F1 a veřejnosti známý jako Niki, se řadil mezi významné osobnosti motorsportu. Zvolil hazardní úvěry, aby pronikl do formule 1, podařilo se mu uspět, na Ferrari získal první titul a poté málem přišel o život. Jako bájný Fénix doslova povstal z popela, podruhé se stal mistrem světa a poté Enzo Ferrarimu práskl dveřmi před nosem.
Po dvou letech u Brabhamu ho náhle přestalo bavit „stále jezdit dokolečka“ a z hodiny na hodinu svět rychlých kol opustil, aby se po třech letech vrátil a za další dva roky v McLarenu získal svůj třetí titul.
Nikiho vždy zajímalo letectví a ještě v dobách působení v italské stáji složil pilotní zkoušky. Jeho ambice však byly podstatně vyšší a v dubnu 1979 začal provozovat společnost Lauda Air Luftfahrt GmbH. Zpočátku zajišťoval charterové lety a leteckou taxislužbu, po deseti letech zahájil i dálkové lety do destinací v Austrálii a Asii. Podobně jako u jiných aerolinek, Lauda svým strojům dával konkrétní jména.
Nebyl to nevinný defekt
Stroj „Mozart“ s imatrikulací OE-LAV byl Boeing 767-3Z9ER a 26. května 1991 měl namířeno z hongkongského mezinárodního letiště Kai Tak do Vídně s mezipřistáním na thajském letišti Don Mueang International v Bangkoku – jednalo se o let 004. Na palubě bylo 213 cestujících a deset členů posádky v čele s kapitánem Thomasem Welchem (48 let) a prvním důstojníkem Josefem Thurnerem (41).
Z Don Mueang vzlétl Boeing ve 23:02 a po šesti minutách oba muži v kokpitu zaregistrovali varovné hlášení na displeji EICAS o možném selhání systému aktivace zpětného tahu na motoru 1. Na výstrahu REV ISLN VAL Thurner reagoval otázkou a Welch odpověděl „Tohle se občas stává.“ Pro jistotu ale ověřili povahu varování, přičemž v bezpečnostním manuálu bylo uvedeno, že i přes zmíněné upozornění „lze očekávat normální provoz zpětného tahu při přistání“ a není třeba podnikat žádné kroky. Thurner se přesto dotázal kapitána, jestli nemá věc zkonzultovat ještě se servisní četou v Bankoku, ale Welch ho ujistil, že příčinou nejspíš byla jen voda nebo vlhkost. Letoun tedy nadále pokračoval v letu.
Apokalypsa
V čase 23:17 při stoupání do doporučené letové hladiny se bez jakéhokoli varování aktivoval systém zpětného tahu na levém motoru. Thurner ihned pochopil vážnost situace a vykřikl: „Scheiße, zpětný tah!“ Došlo k narušení aerodynamického tlaku na náběžné hraně levého křídla, vztlak poklesl o 25% a Boeing přešel do střemhlavého letu. Podle záznamů z CVR se pilotům ještě podařilo motor vypnout, stejně tak autopilota, ale získat vládu nad strojem bylo mimo lidské možnosti. Přetížení „očesalo“ letadlo o zadní část, převrátilo se a rychlost kvůli tomu vzrostla na 0,99 Machu. Poté upadla křídla a trup se zřítil do zalesněného terénu, kde explodoval. Trosky byly rozesety v okruhu čtverečního kilometru. Od Bangkoku urazil zhruba 100 kilometrů a doletěl na dosah hranic s Barmou.
Následovaly další hrůzné okamžiky, i když nikdo z lidí na palubě neměl šanci přežít. Mezi dobrovolné záchranné týmy se vmísili místní vesničané a neztráceli čas: zbytky „Mozarta“ bez skrupulí vyrabovali, zajímala je především elektronika a šperky. Nalezená těla byla převezena do nemocnice v Bangkoku, kde je personál umístil do skladu bez klimatizace, takže se zakrátko začala rozkládat. Identifikace obětí byla možná mnohdy jen podle zubních záznamů, nakonec 27 těl se vůbec nepovedlo rozpoznat. Smutným mementem byla mrtvola kapitána Welcha, jehož záchranáři našli v minimálně porušené pilotní kabině sedět v jeho sedadle.
Byla to bomba?
Svědkové hovořili o ohnivé kouli, což vyvolalo otázky, zda se nejednalo o teroristický čin. Nedávalo to smysl, Rakousko bylo neutrální zemí a těšilo se pověsti státu vyhýbajícího se mezinárodním konfliktům. Ani sám majitel společnosti Niki Lauda neměl žádné nepřátele, takže nastražení nějaké výbušniny bylo krajně nepravděpodobné.
Problémem byly totálně zničené zapisovače letových údajů, takzvané „černé skříňky“. Proto se hledání příčiny katastrofy protáhlo na osm měsíců . Nakonec šéf thajské divize letecké bezpečnosti Pradit Hoprasatuk vyslovil závěr, že došlo k nevysvětlitelnému spuštění zpětného tahu levého motoru, což během letu mělo za následek ztrátu vlády nad letadlem a jeho nekontrolovatelný pád. Ani v této oblasti neměli vyšetřovatelé zásadní důkazy, protože většina kabeláže neumožnila najít konkrétní důkaz.
Lauda dorazil do Bangkoku a osobně na místě neštěstí prozkoumal trosky. Zúčastnil se také pohřbu neidentifikovaných těl, ale tím jeho mise neskončila. Po návratu do Evropy na letišti Gatwick usedl do simulátoru a zkoušel, zda chyba nemohla být ještě jinde, protože byl přesvědčen, že spuštění zpětného chodu nemůže být jedinou příčinou. Svůj názor přidal i uznávaný novinář Macarthur Job: „Pokud by se jednalo o 767 starší verze s motory s ovládáním více mechanickým než elektronickým, nejspíš by k takové nehodě vůbec nedošlo!„
Chyba vedla k revizi u Boeingu
Bylo zjištěno, že v časovém horizontu šesti až osmi vteřin nebylo v lidských silách adekvátně na incident reagovat, v tomto směru nebylo možné Welchovi s Thurnerem cokoli vytknout. Lauda, jenž občas do kokpitu jako pilot usedl, s Thurnerem do Bangkoku dokonce jednou letěl a neměl důvod pochybovat o jeho schopnostech. Boeing vydal prohlášení, že výsledky ze simulátoru nejsou průkazné, na což Niki reagoval: „Opravdu mě naštvalo, když Boeing po vyjasnění příčiny odmítal zaujmout nějaké stanovisko.“
Společnost dokonce Laudovi nechtěla povolit simulaci letu, do níž byl incident „vložen“. Nakonec ustoupil a Lauda ani v jednom z patnácti pokusů nedokázal stroj zvládnout. Postoj nakonec exmistr F1 prolomil tiskovou konferencí, v níž uvedl, že je ochoten se dvěma dobrovolníky letět stejnou trasou a ve vzduchu spustit zpětný tah. Boeing samozřejmě nesouhlasil a pod tlakem vydal prohlášení, že v takovém případě nelze letadlo zvládnout.
„Poprvé po osmi měsících bylo jasně řečeno, že vina padá na společnost Boeing a nikoli na výrobce motorů Pratt & Whitney nebo na aerolinky, které letoun provozovaly,“ konstatoval Lauda. Boeing pak musel provést revizi systému a instaloval nové synchronizační prvky, zabraňující svévolnému spuštění, pokud hlavní podvozek není v poloze dotyku se zemí. V srpnu 1991 pak varoval letecké společnosti, že na 1600 letadel má instalovaný podobný systém a po dvou měsících dostali majitelé žádost o výměnu potenciálně vadných součástí.
Epilog
Na palubě byli cestující mnoha národností, nejvíc Rakušanů, příslušníků Hong Kongu a Thajska. Lauda velice dbal na prestiž svých aerolinek a kdysi prohlásil, že největším potěšením a závazkem byla jedna pasažérka, která mu sdělila, že nikdy v životě nechtěla usednout do letadla, ale jeho osobnost ji přesvědčila, aby to zkusila. Prohlásil také, že kdyby se objevil jen nástin pochybností, že posádka jakkoli přispěla k tragédii, okamžitě by aerolinky rozpustil.
Na krátkou dobu zrušil všechny lety do této oblasti (obnovil je až 13. června) a v tisku prohlásil, že pro něj nehoda představovala nejhorší chvíle v jeho životě, dokonce těžší, než bylo zotavení z jeho fatální havárie ve voze Ferrari na německém okruhu Nürburgring v roce 1976.
Nehodu dnes připomínají dvě místa. V hůře přístupné oblasti, kam letadlo spadlo, stojí svatyně, další památník se hřbitovem bychom našli asi 90 kilometrů daleko ve Wat Sa Kaeo Srisamptech.
Zdroje: Letecké katastrofy, wikipedie, Lauda Air, Austrian Wings
Historie
Josef II. svou krásnou manželku miloval, ona ho podváděla. S jeho sestrou
Isabella Parmská byla ve své době považovaná za neobyčejně krásnou a inteligentní ženu. Není tedy divu, že jejímu kouzlu podlehl i budoucí císař Josef II. Přesto byl její krátký život plný bolesti.
Isabela Parmská byla ve své době považovaná za neobyčejně krásnou a inteligentní ženu. Není tedy divu, že jejímu kouzlu podlehl i budoucí císař Josef II. Přesto byl její krátký život plný bolesti.
Kráska s psychickou poruchou
Isabela Parmská se narodila 31. prosince 1741. Vyrůstala částečně ve Španělsku, částečně na dvoře svého dědečka, francouzského krále Ludvíka XV. Na svou dobu obdržela neobvykle důkladné vzdělání, a to především zásluhou své babičky, která nadšeně podporovala její vrozenou bystrost a nadání. Uměla výborně tančit, bravurně hrála na housle, mluvila několika jazyky a zajímala se i o techniku a mechaniku.
Isabelino duševní zdraví na tom ale bylo podstatně hůř. Nepomohl tomu ani fakt, že ji vlastní matka vnímala víc jako přítěž než jako milované dítě, a tak její výchova připomínala spíš vojenskou drezúru. Trpěla depresemi a záchvaty vzteku, byla výbušná a zuřivá.
Osudová láska
I přes tyto charakterové vady ale Isabela na evropském sňatkovém trhu platila za luxusní zboží. A to dokonce natolik, že si ji pro svého syna vyhlédla Marie Terezie. Ten zpočátku k domluvenému sňatku přistupoval rozpačitě, už při prvním setkání mu ale krásná nevěsta naprosto učarovala. Josef II. se poprvé a naposledy v životě bezhlavě zamiloval. A zamilovala se i Isabela – do své švagrové Marie Kristýny.
Kristýna se k Isabele nejprve chovala rezervovaně, sama se totiž právě zotavovala z nešťastné lásky k vévodovi z Wurrtembergu, kterou zhatila její matka. Z dochovaných dopisů je ale jasné, že Isabelinu kouzlu nakonec podlehla. Jejich korespondence je plná důvěrných oslovení, vroucích vyznání i popisů intimností.
„Adieu, má útěcho, ty jsi tak dobrá, že na mne myslíš, doufám, že tě dnes o půl jedenácté uvidím. Ještě jednou adieu, líbám tvůj andělský zadeček,“ píše se v jednom z dopisů.
Čtyřikrát těhotná, dospělosti se ale nedožilo ani jedno dítě
Vášnivý vztah samozřejmě nebylo snadné utajit, a tak se brzy stal předmětem dvorských klevet. Víc do něj ale společnost nezasahovala, od císařovy manželky se očekávalo jediné, a to rození potomků. A této povinnosti Isabela dostála, první dceru, pojmenovanou po babičce Marie Terezie, porodila necelé dva roky po svatbě. Josefova láska k ní se tím ještě prohloubila.
Další těhotenství už ale bohužel nedopadla šťastně, Isabela dvakrát potratila. V této době u ní také naplno propukla psychická nemoc podobná bipolární poruše, trpěla halucinacemi a začala být přímo posedlá smrtí, kterou vnímala jako vykoupení z nešťastného života.
Zemřela ve 21 letech
Osudným se jí stalo poslední těhotenství, respektive to, že se během něj nakazila pravými neštovicemi. Dcera, která se narodila předčasně, zemřela krátce po porodu. A o pár dní později zemřela i Isabela. Bylo jí pouhých 21 let.
Jak se s tragédií vyrovnala Marie Kristýna můžeme usuzovat pouze z toho, že až do své smrti pečlivě uchovávala všechny předměty, které jí její lásku připomínaly. Císař Josef se se smrtí své ženy nevyrovnal nikdy, znovu se oženil jen z donucení. Jen o pár let později mu navíc osud uštědřil další ránu, jeho milovaná prvorozená dcera zemřela na zápal plic.
Zdroje: Seznam Médium, CNN Prima News
Zajímavosti
Toto jsou nejnebezpečnější výzvy TikToku. Končí slepotou, popáleninami i smrtí
TikTok, platforma určená ke sdílení krátkých videí, se stal hitem především mezi teenagery. A někteří z nich se pro získání virtuálních lajků nebojí nasadit ani vlastní život. Jaké nejnebezpečnější výzvy TikTok zatím přinesl?
TikTok, platforma určená ke sdílení krátkých videí, se stal hitem především mezi teenagery. A někteří z nich se pro získání virtuálních lajků nebojí nasadit ani vlastní život. Jaké nejnebezpečnější výzvy TikTok zatím přinesl?
Do bezvědomí
Výzva Blackout Challenge se poprvé objevila v roce 2021. A stala se jednou z nejsmrtelnějších. Dle serveru Bloomberg kvůli této výzvě zemřelo během pouhých 18 měsíců hned 15 dětí mladších 12 let. V čem spočívá? Účastníci se snaží přivodit si kóma zastavením přívodu kyslíku, ať už zadržením dechu nebo škrcením ručníkem, šálou či páskem. Netřeba dodávat, proč se tato šílená výzva mnohdy vymkla kontrole.
Halucinace z prášků
Benadryl patří do skupiny antihistaminik a sedativ používaných při léčbě alergií, nespavosti, nachlazení nebo nevolnosti. Ve vyšších dávkách ovšem způsobuje halucinace, čehož si všimli i někteří TikTokeři. Záhy této skutečnosti začali využívat k natáčení virálních videí. Alespoň do doby, než předávkování vedlo k srdečnímu selhání a smrti.
Je libo dračí dech?
Výzva s téměř poetickým názvem Dragon’s Breath neboli Dračí dech spočívá v pojídání bonbonů a jiných cukrovinek namočených do tekutého dusíku. Ten uvolňuje efektní dým, který se účastníkům chrlí z pusy. V čem je háček? Při nesprávném provedení tato pochoutka končí pobytem v nemocnici s popálenou kůží a otravou.
V rytmu ča-či
Ve výzvě Cha Cha Slide navzdory jejímu názvu nejde o tanec. Objevila se v roce 2022 a na paškál si vzala stejnojmennou píseň od DJ Caspera. Cílem je pustit si hit, ve které se opakovaně zpívá „slide left“ (zatoč doleva) a „slide right“ (zatoč doprava) během řízení auta a bezhlavě následovat jeho instrukce.
Balzám pro oči
V nesprávných rukou se i tak obyčejná věc, jako je mentolový balzám na rty, může proměnit v nebezpečný nástroj. Stačí, když si ho místo na ústa namažete na oční víčka. Tato výzva měla původně zajistit bdělost po celou noc, nezřídka ale končila podrážděním, záněty očí nebo dokonce slepotou.
Sražte prostředního
Od výzvy s názvem Skull Breaker lze jen těžko očekávat něco jiného než bolestivé úrazy, přesto se v letech 2020 a 2021 stala velmi populární. Tři lidé stojící vedle sebe ve stejnou chvíli vyskočí do vzduchu a zároveň se tomu prostřednímu pokouší podrazit nohy. Mezi následky zpravidla patřily naraženiny, v horších případech zlomeniny, otřes mozku či ochrnutí.
Pozor na hlavu
Další skupinová výzva může mít libovolný počet účastníků. Ti se nakloní nad mobilním telefonem se zapnutou přední kamerou, aby se viděli na displeji, vyhodí do vzduchu nad sebe nějaký předmět (míč, lahev s vodou nebo třeba dětskou židličku) a snaží se vyhnout tomu, aby jim spadl na hlavu. Že se to ne vždy povede, je asi zřejmé.
Zdroje: Cyberpurify, Fox10phoenix
Zajímavosti
Vánoční zvyky a tradice: Proč se líbáme pod jmelím a jak souvisí s Ježíšem Kristem?
Dodržujete oblíbený vánoční zvyk spočívající v pověšení jmelí do svého domova? Víte, odkud tato tradice pochází, proč se pod jmelím líbáme a jak souvisí s Ježíšem Kristem?
Dodržujete oblíbený vánoční zvyk spočívající v pověšení jmelí do svého domova? Víte, odkud tato tradice pochází, proč se pod jmelím líbáme a jak souvisí s Ježíšem Kristem?
Také svůj dům každoročně zdobíte jmelím, pod kterým se líbáte a věříte tomu, že do vašeho domova přinese štěstí a lásku? Pokud jste se někdy pídili po tom, odkud se tato tradice vzala, možná vás překvapilo, že její kořeny sahají až do doby Keltů, zmínky o jmelí se objevují ale také v severské mytologii a dokonce jej využívali i v antice.
Keltské zvyky a tradice spojené s jmelím
Právě Keltové totiž byli jmelím fascinováni a obdivovali ho také díky tomu, že si i v zimě udržovalo svou zelenou barvu. Věřili tomu, že je léčivé a propůjčovali mu až magické schopnosti. V době zimního slunovratu zdobili své příbytky nejenom jmelím, ale také dalšími stálezelenými rostlinami.
Přestože máme jmelí spojeno s tím, že je jedovaté a mělo by být umístěno mimo dosah dětí a domácích mazlíčků, skutečně má i léčivé vlastnosti a využívá se ve farmaceutickém průmyslu.
Keltové věřili také tomu, že jmelí podporuje plodnost. Možná, že právě odtud pochází prapočátky tradice líbání pod jmelím. Podle ní pár, který se políbí pod jmelím, spolu zůstane již navždy. Naopak svobodné ženy, které nedostanou pusu pod jmelím, stráví samy i celý následující rok.
Jmelí z pohledu křesťanství
Znáte legendu o tom, že jmelí bývalo stromem a Josef z něj vyřezal kolébku pro malého Ježíška? Když byl o 33 let později Ježíš Kristus odsouzen k smrti, Římané tento strom porazili a z jeho dřeva vyrobili kříž, na kterém byl Ježíš ukřižován. Po této události strom seschl a přeměnil se v malé keříky.
Způsob, jakým jmelí přežívá, tedy to, že získává živiny ze stromů, na kterých parazituje, symbolizuje život věřících. Ti totiž také žijí z Kristova těla – a to konkrétně při obřadu přijímání Kristova těla a krve.
Díky této legendě se jmelí stalo také symbolem Vánoc a lidé si jej začali nosit do svých domovů, kde jim přináší štěstí, lásku a požehnání.
Jak zajistit, aby vám jmelí přineslo štěstí a lásku?
- Vánoční tradice velí, že jmelí musí být darované, nikoliv kupované.
- Také je dobré zkontrolovat, že obsahuje hodně kuliček. Čím více kuliček, tím více štěstí.
- Jmelí si můžete zavěsit nad vstupní dveře, na lustr či připevnit nad stůl.
Věšíte si jmelí nad dveře a věříte v jeho kouzelnou moc? Nebo ho využíváte pouze jako vánoční dekoraci a neměli jste do dnešních dní ponětí o jeho vlastnostech a legendách, které jsou s ním spojeny?
Zdroje: Deník.cz, Novinky.cz, Wikipedie
-
Novinkypřed 2 týdny
Jsme ve vesmíru sami? Zeptali jsme se umělé inteligence
-
Kulturapřed 1 týdnem
Příběhy ze života: Členové rodiny u mě platí za štědrovečerní hostinu. Pokud se jim to nelíbí, nepozvu je, tvrdí babička
-
Celebritypřed 6 dny
Christian Bale se 103 kg nebo s 55 kg? Pro amerického herce žádný problém! Podívejte se na jeho úchvatné proměny
-
Novinkypřed 6 dny
Zlatý Pátrovič! Česko Slovensko má talent přineslo další obří bizár, duet Miša s Vlaďkou se zapsal do historie