Spojte se s námi


Zajímavosti

Nejtragičtější letecká nehoda ČSA v tuzemsku se odehrála v roce 1976. V letadle měl sedět i populární zpěvák

Letecká doprava patří k těm nejbezpečnějším. Stále je tomu tak, že padá méně letadel, než je automobilových nehod na silnicích. Když už ale k nějakému pádu letadla dojde, obvykle při něm zahyne velké množství lidí. I České aerolinie (ČSA) mají na svém kontě letecké katastrofy. Ta nejtragičtější na území tehdejšího Československa se stala 28. července 1976 v Bratislavě.

Publikováno

dne

Letecká doprava patří k těm nejbezpečnějším. Stále je tomu tak, že padá méně letadel, než je automobilových nehod na silnicích. Když už ale k nějakému pádu letadla dojde, obvykle při něm zahyne velké množství lidí. I České aerolinie (ČSA) mají na svém kontě letecké katastrofy. Ta nejtragičtější na území tehdejšího Československa se stala 28. července 1976 v Bratislavě.

Let ČSA 001

Letoun Iljušin II-18B patřil do flotily ČSA a byl považován za velmi spolehlivý stroj. V době nehody byl v provozu šestnáctým rokem. Jednalo se o čtyřmotorový turbovrtulový letoun, který byl schopen letu i za provozu pouze dvou motorů.

Den před osudnou nehodou se letoun vrátil z Tripolisu a posádka do knihy závad uvedla chybné problikávání signálky automatického praporování. Na druhý den letoun odstartoval z letiště Praha-Ruzyně (nynější letiště Václava Havla) v čase 8:52 hodin na pravidelný let ČSA 001 z Prahy do Bratislavy. Na palubě bylo 73 pasažérů, 4 členové posádky a 2 palubní průvodčí.

Povolení k zahájení klesání nepřišlo včas

Když přišlo z řídící věže povolení ke klesání, letoun se už nacházel hodně vysoko nad sestupovou rovinou. To znamenalo, že podle předepsaného postupu měl klesat kroužením. Kapitán se ale místo toho rozhodl ke strmému klesání, při kterém letoun dosáhl rychlosti až 22 m/s místo povolených maximálních 15 m/s.

To vedlo u třetího motoru k automatickému zapraporování a vypnutí. Za této situace bylo povinností palubního mechanika ručně vrátit ovladač do vypnuté polohy. Jenže místo toho mechanik omylem vypnul čtvrtý motor.

Pak se posádka dopustila další osudné chyby, když se pokusila nahodit čtvrtý motor zpátky, čímž letoun ztratil rychlost i vztlak a ve 9:37:30 hodin dopadl do jezera v rekreačním areálu Zlaté piesky v Bratislavě. Nárazem se oddělila křídla, trup se rozlomil na dvě části, přední část začala klesat do vody ke dnu a zadní část plavala. Letadlo spadlo do míst, kde se právě rekreovali lidé.

Přežili tři cestující

Leteckou katastrofu letu ČSA 001 přežili tři cestující, dva Pražané a jeden Francouz. Bezprostřední příčinou nehody byl pokus nahodit motor při malé rychlosti v malé výšce.

Hlavní příčinou pádu tedy nebyla technická porucha letounu, nicméně lidská chyba pilota, který se ve stresové situaci špatně rozhodl.

V letounu měl sedět slovenský zpěvák

Letounem, který spadl v Bratislavě do jezera, měl cestovat i slovenský zpěvák Pavol Hammel. Na letiště k odbavení se ale dostavil poněkud společensky unavený po předchozí oslavě. V letištní hale usnul a let zaspal. Jak sám potom prohlásil, je to, jako by se znovu narodil.

Zdroje: Seznam zprávy

Oblíbené