Auta
Portugalskou rallye ovládl Fin Rovanperä! Na pódiu také jezdci týmu Hyundai, český závodník Erik Cais ulomil kolo
Pátý podnik letošního ročníku WRC ovládl finský závodník Kalle Rovanperä. Úřadující v Portugalsku zapsal své první prvenství v sezóně 2023, na pódium se postavili také Dani Sordo a Esapekka Lappi.
Pátý podnik letošního ročníku WRC ovládl finský závodník Kalle Rovanperä. Úřadující v Portugalsku zapsal své první prvenství v sezóně 2023, na pódium se postavili také Dani Sordo a Esapekka Lappi.
Mistrovství světa v rallye 2023 mělo od pátku do neděle na programu svůj pátý podnik letošní sezóny. Rallye v Portugalsku vyhrál úřadující šampion Kalle Rovanperä, jenž zároveň obhájil vítězství z loňského ročníku a posunul se do čela šampionátu.
Stále teprve dvaadvacetiletý finský závodník ovládl už v pátek tři rychlostní zkoušky, v sedmé v pořadí skončil druhý. Ve druhém dni dokonce zvítězil v pěti ze sedmi možných etap, v těch zbylých dvou získal prvenství Španěl Dani Sordo.
Závodník týmu Hyundai Shell Mobis WRT však v neděli už další výhru nepřidal. Naopak Rovanperä skončil druhý v šestnácté etapě, poté vyhrál sedmnáctou etapu a tu úplně poslední. Finský talent tak rallye v Portugalskou ovládl s přehledem, když na něj Sordo ztratil celkově přes 54 vteřin.
Třetí a poslední příčku na stupních vítězů si zajistil další Fin Esapekka Lappi. Sordův týmový kolega vyhrál v Portugalsku vyhrál sice pouze dvě erzety, pravidelně se ovšem umisťoval v nejlepší pětici.
Na čtvrtém místě skončil Estonec Ott Tänak, který před sezónou z týmu Hyundai odešel a připojil se k Fordu. Ten už však na vítěze portugalské rallye ztratil přes dvě minuty. První pětici uzavřel Thierry Neuville (Hyundai) se ztrátou téměř osmi a půl minut.
Vedení v elitní kategorii WRC tedy převzal Rovanperä, jenž letos získal zatím jediné vítězství. V úvodním podniku sezóny 2023 v Monte-Carlu dojel druhý, poté ve Švédsku, Mexiku a Chorvatsku zaznamenal tři čtvrtá místa.
Na kontě má nyní 98 bodů. Hned sedmnáct bodů na něj ztrácí druhý muž pořadí šampionátu jezdců Tänak, který letos získal rovněž jen jedno vítězství, konkrétně ve švédské rallye.
Se ziskem 69 bodů je na třetí příčce jezdec Toyoty Elfyn Evans, shodný počet bodů má na kontě jeho kolega Sébastien Ogier. Pouze bod ztrácí na pozici číslo 5 Belgičan Neuville.
Už druhou rallye v řadě nedokončil český závodník Erik Cais. Ten v Chorvatsku havaroval už v úvodní rychlostní zkoušce. V Portugalsku se mu stala osudnout celkově jedenáctá erzeta, kde svému vozu Škoda Fabia ulomil kolo.
Zdroje: WRC, Vodafone Rally de Portugal
Auta
Výroba elektromobilů: Finančně příliš nákladná, levnější to nebude, má jasno šéf Mercedesu. Existuje řešení?
Elektrifikace je velkým tématem dnešní doby. Na elektrickou budoucnost tlačí jak Evropská unie, tak i některé automobilky. A to i přesto, že to aktuálně po ekonomické stránce nedává příliš smysl. Tato slova ostatně nedávno potvrdil CEO Mercedesu Ola Källenius, jenž uvedl, že výroba elektromobilů s ohledem do budoucna nebude levnější. Jaký má německý výrobce řešení?
Elektrifikace je velkým tématem dnešní doby. Na elektrickou budoucnost tlačí jak Evropská unie, tak i některé automobilky. A to i přesto, že to aktuálně po ekonomické stránce nedává příliš smysl. Tato slova ostatně nedávno potvrdil CEO Mercedesu Ola Källenius, jenž uvedl, že výroba elektromobilů s ohledem do budoucna nebude levnější. Jaký má německý výrobce řešení?
Existují témata, která v současné době zvedají lidi ze židlí a nutí je vášnivě debatovat. Jedním takovým je určitě elektromobilita, na kterou Evropská unie v rámci svých plánů zaměřených na udržitelnost a ekologii výrazně tlačí.
Faktem ale zůstává, že dnešní elektromobily zatím nemají s ekologií, či snad s využitím nějaké čisté energie, příliš mnoho společného. Jedna věc je samotná produkce elektřiny, likvidace baterií, a v neposlední řadě i výroba a vývoj takových vozů.
Netřeba asi dodávat, že infrastruktura některých zemí stále není na plně elektrickou budoucnost připravena. A co se týče finanční náročnosti na celý výrobní proces?
Levnější to nebude…
O tom nedávno promluvil CEO společnosti Mercedes-Benz Ola Källenius. Ten tvrdí, že variabilní náklady na výrobu elektromobilů budou ještě mnoho let vyšší než u srovnatelných modelů se spalovacím motorem.
Nutno podotknout, právě německý výrobce se plně zavázal k elektrické budoucnosti. „Variabilní náklady na elektromobil jsou vyšší a v dohledné budoucnosti to tak i zůstane,“ řekl Källenius novinářům na mnichovském autosalonu, jehož slova ocitoval také server Carscoops.
Jaké se nabízí řešení? Podle jeho slov Mercedes pracuje na optimalizaci fixních nákladů a alokaci zdrojů, aby kompenzoval vyšší variabilní náklady na elektromobily. A zároveň, aby elektrické modely této značky dosahovaly stejné ziskovosti jako vozy se spalovacím motorem.
Källenius nicméně poznamenal, že zdroje využívané na výrobu baterií, vývoj softwaru a rovněž také ceny elektřiny nelze převést na bedra zákazníků.
Optimalizace fixních nákladů nebo přesun výroby do míst například s nižšími mzdovými náklady Mercedesu ekonomicky nepomůže. A nejen jemu, nýbrž ani evropské ekonomice.
Přestože jsou tedy fakta taková, jaká jsou, své plány německý výrobce rozhodně měnit nehodlá. Rovněž Evropská unie, i když v honbě za elektrickou budoucností stojí mnohem více překážek než se vůbec původně očekávalo, nemá v úmyslu z onoho tlaku ustoupit.
Zdroj: Mercedes-Benz, Carscoops
Auta
Sdílení dat, autonomní řízení: Jak bude podle umělé inteligence v budoucnosti fungovat doprava?
V dnešním rychle se rozvíjejícím světě se technologie neustále posunují vpřed, a to včetně oblasti automobilů. Umělá inteligence (UI) hraje klíčovou roli v transformaci našich vozidel, která se stávají chytřejšími, efektivnějšími a zároveň bezpečnějšími. Jak si umělá inteligence představuje fungování dopravy v budoucnosti?
V dnešním rychle se rozvíjejícím světě se technologie neustále posunují vpřed, a to včetně oblasti automobilů. Umělá inteligence (UI) hraje klíčovou roli v transformaci našich vozidel, která se stávají chytřejšími, efektivnějšími a zároveň bezpečnějšími. Jak si umělá inteligence představuje fungování dopravy v budoucnosti?
Autonomní jízda na nové úrovni
Vozidla budoucnosti, poháněná pokročilou umělou inteligencí, budou schopna plně autonomní jízdy bez lidského řidiče.
Díky senzorům, kamerám a pokročilým algoritmům se budou auta samostatně orientovat v prostoru, rozpoznávat dopravní situace a reagovat na ně bezpečným způsobem. Tím se otevřou nové možnosti, jak využít čas cestování – lidé budou moci pracovat, relaxovat nebo se věnovat zálibám, aniž by museli být soustředěni na řízení.
Bezpečnost jako priorita
Umělá inteligence v automobilním průmyslu posílí bezpečnostní standardy. Auta budou schopna rychle reagovat na neočekávané situace, předejít kolizím a minimalizovat riziko dopravních nehod.
UI bude neustále monitorovat provozní stav vozidla a identifikovat příznaky selhání, což povede k prevenci poruch a včasné údržbě.
Personalizovaná jízdní zkušenost
Umělá inteligence se stane společníkem cestujících, když bude schopna analyzovat preference a potřeby jednotlivých uživatelů. To umožní vozidlům přizpůsobit interiér, hudbu, teplotu a další prvky tak, aby co nejlépe vyhovovaly každému jednotlivci.
Ekologická mobilita
UI pomůže optimalizovat pohon vozidel a snížit emise skleníkových plynů. Inteligentní algoritmy budou vybírat optimální trasy a rychlosti jízdy s ohledem na provoz a dopravní podmínky, což povede k úsporám paliva a snížení negativního dopadu na životní prostředí.
Sdílení dat pro vylepšení dopravního provozu
Vozidla budou aktivně sbírat data o provozu, dopravních zácpách a dalších faktorech. Tyto informace budou sdíleny s ostatními vozidly a infrastrukturou, což povede k vylepšení celkového dopravního toku a snížení zácp.
Závěrem lze říci, že automobily budoucnosti podle představy umělé inteligence budou revolučním krokem vpřed. Přestože se může zdát, že tato vize ještě není úplně na dosah, rychlý technologický pokrok nás směřuje k tomuto budoucímu paradigmatu dopravy.
Zdroje: Open AI, Automotive, Toyota.com
Auta
Hyundai do svých vozů z divize N dá kola z uhlíkových vláken
Ve světě automobilismu se stále něco děje. Výrobci aut nemohou usnout na vavřínech, protože konkurence nespí a je třeba podle toho jednat. Automobilka Hyundai se například rozhodla spolupracovat se společností Dymag Wheels, známým producentem lehkých kol. Na co se řidiči mohou těšit?
Ve světě automobilismu se stále něco děje. Výrobci aut nemohou usnout na vavřínech, protože konkurence nespí a je třeba podle toho jednat. Automobilka Hyundai se například rozhodla spolupracovat se společností Dymag Wheels, známým producentem lehkých kol. Na co se řidiči mohou těšit?
Prototyp Hyundai na Festivalu rychlosti v Goodwoodu
V hrabství Sussex ve Velké Británii se od roku 1993 každoročně v okolí Goodwood House koná The Goodwood Festival of Speed neboli Goodwoodský festival rychlosti. A to na kratičké trati dlouhé pouze 1,86 kilometru s celkem 9 zatáčkami.
Je to závod do vrchu a traťový rekord drží Nick Heidfeld se svým vozem McLaren MP4/13 s časem 0:41:6, který zajel v roce 1999.
Festivalová akce je zároveň přehlídkou sportovních a závodních vozů, a to současných i historických. Letos na ní automobilka Hyundai představila svůj prototyp vozu z divize N, jehož kola mají vnější okraj z kompozitu uhlíkových vláken s kovaných kovovým středem.
Kola z uhlíkových vláken nejen pro závodníky
O kolech z uhlíkových vláken se dá říct, že jsou natolik luxusní, že normální smrtelník se k nim hned tak nedostane. Obvykle se používají jen na specializovaných závodních vozech nebo drahých sportovních automobilech, jako je Corvette Z06 či Mustang Dark Horse.
Společnost Dymag Wheels začala spolupracovat s automobilkou Hyundai. Výsledkem této spolupráce budou karbonově hybridní kola, určená pro budoucí vozy divize Hyundai N.
Konkrétní modely ještě představeny nebyly, diváci se pouze mohli seznámit s prototypem této značky modelem elektromobilu Hyundai Ioniq 5 N, a to právě na letos konaném Festivalu rychlosti v Goodwoodu.
Lehká kola ušetří hmotnost až o 50 procent
Výhodou lehkých kol z uhlíkových vláken je především úspora hmotnosti oproti tradičním hliníkovým kolům. Ke zlepšení dochází také v oblasti tuhosti a pevnosti, což se projeví na lepším pocitu z řízení, které pak budou moci řidiči ocenit.
Přesné datum, kdy se tato hypermoderní kola na vozidlech Hyundai N objeví, ještě stanovené nebylo. Je ale možné předpokládat, že to bude třeba nový Ioniq 6 N, jenž se jeví jako horký kandidát.
Zdroje: Caranddriver.com; Goodwood.com
-
Novinkypřed 2 týdny
Zlatý Pátrovič na scéně aneb Bizár, který překročil veškeré hranice. Česko Slovensko má talent vidělo něco, co snad ještě nikdy
-
Novinkypřed 2 týdny
Zlatý buzzer! Ego poslal učitelku s ADHD rovnou do finále. Jste na hranici geniality, řekl ohromený Jaro Slávik
-
Novinkypřed 2 dny
Jsme ve vesmíru sami? Zeptali jsme se umělé inteligence
-
Filmy a seriálypřed 2 týdny
KVÍZ: Poznáte hlášky, které se objevily v kultovních českých filmech?