Auta
Byly schváleny velké změny v oblasti dopravy. Na dálnici nově 150 km/h nebo řízení od 17 let
Poslanecká sněmovna schválila poměrně razantní změny v oblasti dopravy, které se dotknou prakticky všech řidičů. Kromě úpravy bodového systému se chystá zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnici a také možnost řídit auto již od 17 let.
Poslanecká sněmovna schválila poměrně razantní změny v oblasti dopravy, které se dotknou prakticky všech řidičů. Kromě úpravy bodového systému se chystá zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnici a také možnost řídit auto již od 17 let.
Mnoho řidičů jistě zajásá nad zprávou, že by nově mělo být možné jet na dálnicích rychlostí až 150 km/h. Toto navýšení se však týká pouze některých úseků dálnic, pro které to úřady výslovně povolí.
Logicky půjde o modernizované úseky, kde navýšení maximální povolené rychlosti neohrozí samotné řidiče. 150 km/h se tak bude moci jezdit pouze na vyznačených úsecích.
Další velkou novinkou je možnost řízení auta již od 17 let. S mladým řidičem ale bude muset být v autě mentor, pod jehož dohledem bude auto řídit. Sám tak sedmnáctiletý řidič v autě stále nebude moci jet.
Smyslem této úpravy je zvýšení bezpečnosti na silnicích, kdy mladý řidič má získávat zkušenosti po boku zkušenějšího mentora. Mentor by z povahy věci měl být bezúhonný řidič, který bude mít pozitivní vliv na řidičský vývoj sedmnáctiletého mladíka.
Nová pravidla se týkají rovněž bodového systému, který by se měl výrazně zpřehlednit. Místo pěti kategorií trestných bodů budou přestupky nově zařazeny jen do třech takovýchto kategorií. Drobné úpravy se projeví i ve výších pokut za některé přestupky.
Do bodového systému budou nově zahrnuty pouze přestupky, za které půjde uložit pouze dva, čtyři nebo šest trestných bodů. Dojde tak k rozlišení vědomých vážných přestupků od těch bagatelních, což momentálně v zákoně nebylo.
V bodovém systému se například zpřísnil postih za jízdu na červenou, překročení maximální povolené rychlosti o 40 km/h v obci a 50 km/h mimo obec, ohrožení chodce nebo jízda technicky nezpůsobilým vozidlem. Tyto byly nově zařazeny mezi nejzávažnější přestupky.
U závažných přestupků se pak zvýší i finanční postih. Účelem je tvrději postihovat řidiče, kteří dopravní předpisy porušují úmyslně a jejich provinění jsou dosti závažná. Více peněz neukáznění řidiči zaplatí jak v rámci blokových pokut, tak i v rámci správního řízení.
Na druhou stranu se sluší říci, že došlo také ke snížení postihu u některých přestupků a to u těch bagatelních. Řidiči, který dopravní předpisy poruší neúmyslně, bude hrozit menší sankce.
Tyto změny již schválila Poslanecká sněmovna drtivou většinou, nyní je řada na Senátu, aby tuto změnu pravidel projednala a schválila. Očekává se ale, že k bezproblémovému schválení dojde i ze strany Senátu.
Zdroje: Ministerstvo dopravy, Poslanecká sněmovna, Garáž, BESIP
Auta
Výroba elektromobilů: Finančně příliš nákladná, levnější to nebude, má jasno šéf Mercedesu. Existuje řešení?
Elektrifikace je velkým tématem dnešní doby. Na elektrickou budoucnost tlačí jak Evropská unie, tak i některé automobilky. A to i přesto, že to aktuálně po ekonomické stránce nedává příliš smysl. Tato slova ostatně nedávno potvrdil CEO Mercedesu Ola Källenius, jenž uvedl, že výroba elektromobilů s ohledem do budoucna nebude levnější. Jaký má německý výrobce řešení?
Elektrifikace je velkým tématem dnešní doby. Na elektrickou budoucnost tlačí jak Evropská unie, tak i některé automobilky. A to i přesto, že to aktuálně po ekonomické stránce nedává příliš smysl. Tato slova ostatně nedávno potvrdil CEO Mercedesu Ola Källenius, jenž uvedl, že výroba elektromobilů s ohledem do budoucna nebude levnější. Jaký má německý výrobce řešení?
Existují témata, která v současné době zvedají lidi ze židlí a nutí je vášnivě debatovat. Jedním takovým je určitě elektromobilita, na kterou Evropská unie v rámci svých plánů zaměřených na udržitelnost a ekologii výrazně tlačí.
Faktem ale zůstává, že dnešní elektromobily zatím nemají s ekologií, či snad s využitím nějaké čisté energie, příliš mnoho společného. Jedna věc je samotná produkce elektřiny, likvidace baterií, a v neposlední řadě i výroba a vývoj takových vozů.
Netřeba asi dodávat, že infrastruktura některých zemí stále není na plně elektrickou budoucnost připravena. A co se týče finanční náročnosti na celý výrobní proces?
Levnější to nebude…
O tom nedávno promluvil CEO společnosti Mercedes-Benz Ola Källenius. Ten tvrdí, že variabilní náklady na výrobu elektromobilů budou ještě mnoho let vyšší než u srovnatelných modelů se spalovacím motorem.
Nutno podotknout, právě německý výrobce se plně zavázal k elektrické budoucnosti. „Variabilní náklady na elektromobil jsou vyšší a v dohledné budoucnosti to tak i zůstane,“ řekl Källenius novinářům na mnichovském autosalonu, jehož slova ocitoval také server Carscoops.
Jaké se nabízí řešení? Podle jeho slov Mercedes pracuje na optimalizaci fixních nákladů a alokaci zdrojů, aby kompenzoval vyšší variabilní náklady na elektromobily. A zároveň, aby elektrické modely této značky dosahovaly stejné ziskovosti jako vozy se spalovacím motorem.
Källenius nicméně poznamenal, že zdroje využívané na výrobu baterií, vývoj softwaru a rovněž také ceny elektřiny nelze převést na bedra zákazníků.
Optimalizace fixních nákladů nebo přesun výroby do míst například s nižšími mzdovými náklady Mercedesu ekonomicky nepomůže. A nejen jemu, nýbrž ani evropské ekonomice.
Přestože jsou tedy fakta taková, jaká jsou, své plány německý výrobce rozhodně měnit nehodlá. Rovněž Evropská unie, i když v honbě za elektrickou budoucností stojí mnohem více překážek než se vůbec původně očekávalo, nemá v úmyslu z onoho tlaku ustoupit.
Zdroj: Mercedes-Benz, Carscoops
Auta
Sdílení dat, autonomní řízení: Jak bude podle umělé inteligence v budoucnosti fungovat doprava?
V dnešním rychle se rozvíjejícím světě se technologie neustále posunují vpřed, a to včetně oblasti automobilů. Umělá inteligence (UI) hraje klíčovou roli v transformaci našich vozidel, která se stávají chytřejšími, efektivnějšími a zároveň bezpečnějšími. Jak si umělá inteligence představuje fungování dopravy v budoucnosti?
V dnešním rychle se rozvíjejícím světě se technologie neustále posunují vpřed, a to včetně oblasti automobilů. Umělá inteligence (UI) hraje klíčovou roli v transformaci našich vozidel, která se stávají chytřejšími, efektivnějšími a zároveň bezpečnějšími. Jak si umělá inteligence představuje fungování dopravy v budoucnosti?
Autonomní jízda na nové úrovni
Vozidla budoucnosti, poháněná pokročilou umělou inteligencí, budou schopna plně autonomní jízdy bez lidského řidiče.
Díky senzorům, kamerám a pokročilým algoritmům se budou auta samostatně orientovat v prostoru, rozpoznávat dopravní situace a reagovat na ně bezpečným způsobem. Tím se otevřou nové možnosti, jak využít čas cestování – lidé budou moci pracovat, relaxovat nebo se věnovat zálibám, aniž by museli být soustředěni na řízení.
Bezpečnost jako priorita
Umělá inteligence v automobilním průmyslu posílí bezpečnostní standardy. Auta budou schopna rychle reagovat na neočekávané situace, předejít kolizím a minimalizovat riziko dopravních nehod.
UI bude neustále monitorovat provozní stav vozidla a identifikovat příznaky selhání, což povede k prevenci poruch a včasné údržbě.
Personalizovaná jízdní zkušenost
Umělá inteligence se stane společníkem cestujících, když bude schopna analyzovat preference a potřeby jednotlivých uživatelů. To umožní vozidlům přizpůsobit interiér, hudbu, teplotu a další prvky tak, aby co nejlépe vyhovovaly každému jednotlivci.
Ekologická mobilita
UI pomůže optimalizovat pohon vozidel a snížit emise skleníkových plynů. Inteligentní algoritmy budou vybírat optimální trasy a rychlosti jízdy s ohledem na provoz a dopravní podmínky, což povede k úsporám paliva a snížení negativního dopadu na životní prostředí.
Sdílení dat pro vylepšení dopravního provozu
Vozidla budou aktivně sbírat data o provozu, dopravních zácpách a dalších faktorech. Tyto informace budou sdíleny s ostatními vozidly a infrastrukturou, což povede k vylepšení celkového dopravního toku a snížení zácp.
Závěrem lze říci, že automobily budoucnosti podle představy umělé inteligence budou revolučním krokem vpřed. Přestože se může zdát, že tato vize ještě není úplně na dosah, rychlý technologický pokrok nás směřuje k tomuto budoucímu paradigmatu dopravy.
Zdroje: Open AI, Automotive, Toyota.com
Auta
Hyundai do svých vozů z divize N dá kola z uhlíkových vláken
Ve světě automobilismu se stále něco děje. Výrobci aut nemohou usnout na vavřínech, protože konkurence nespí a je třeba podle toho jednat. Automobilka Hyundai se například rozhodla spolupracovat se společností Dymag Wheels, známým producentem lehkých kol. Na co se řidiči mohou těšit?
Ve světě automobilismu se stále něco děje. Výrobci aut nemohou usnout na vavřínech, protože konkurence nespí a je třeba podle toho jednat. Automobilka Hyundai se například rozhodla spolupracovat se společností Dymag Wheels, známým producentem lehkých kol. Na co se řidiči mohou těšit?
Prototyp Hyundai na Festivalu rychlosti v Goodwoodu
V hrabství Sussex ve Velké Británii se od roku 1993 každoročně v okolí Goodwood House koná The Goodwood Festival of Speed neboli Goodwoodský festival rychlosti. A to na kratičké trati dlouhé pouze 1,86 kilometru s celkem 9 zatáčkami.
Je to závod do vrchu a traťový rekord drží Nick Heidfeld se svým vozem McLaren MP4/13 s časem 0:41:6, který zajel v roce 1999.
Festivalová akce je zároveň přehlídkou sportovních a závodních vozů, a to současných i historických. Letos na ní automobilka Hyundai představila svůj prototyp vozu z divize N, jehož kola mají vnější okraj z kompozitu uhlíkových vláken s kovaných kovovým středem.
Kola z uhlíkových vláken nejen pro závodníky
O kolech z uhlíkových vláken se dá říct, že jsou natolik luxusní, že normální smrtelník se k nim hned tak nedostane. Obvykle se používají jen na specializovaných závodních vozech nebo drahých sportovních automobilech, jako je Corvette Z06 či Mustang Dark Horse.
Společnost Dymag Wheels začala spolupracovat s automobilkou Hyundai. Výsledkem této spolupráce budou karbonově hybridní kola, určená pro budoucí vozy divize Hyundai N.
Konkrétní modely ještě představeny nebyly, diváci se pouze mohli seznámit s prototypem této značky modelem elektromobilu Hyundai Ioniq 5 N, a to právě na letos konaném Festivalu rychlosti v Goodwoodu.
Lehká kola ušetří hmotnost až o 50 procent
Výhodou lehkých kol z uhlíkových vláken je především úspora hmotnosti oproti tradičním hliníkovým kolům. Ke zlepšení dochází také v oblasti tuhosti a pevnosti, což se projeví na lepším pocitu z řízení, které pak budou moci řidiči ocenit.
Přesné datum, kdy se tato hypermoderní kola na vozidlech Hyundai N objeví, ještě stanovené nebylo. Je ale možné předpokládat, že to bude třeba nový Ioniq 6 N, jenž se jeví jako horký kandidát.
Zdroje: Caranddriver.com; Goodwood.com
-
Celebritypřed 1 týdnem
Senzační výkon! 12letý chlapec takto oslnil porotu v Česko Slovensko má talent, Kozub jej poslal přímo do finále
-
Lifestylepřed 1 týdnem
Kvíz: Jaké jsou národnostní menšiny v České republice? Otestuje své znalosti
-
Lifestylepřed 1 dnem
Sendvičovou generaci ohrožuje únava i ztráta psychického zdraví. Jak se bránit vyhoření?
-
Zajímavostipřed 4 dny
Největší letecké katastrofy: Mangalore 2010 aneb velký zvrat ve vyšetřování