Spojte se s námi


Ekonomika

Malý podíl na trhu nebo úplné embargo aneb Místa, kde nemají Coca-Cola a Pepsi štěstí s prodejem

V tomto článku se podíváme na země, kde se společnosti Coca-Cola a Pepsi potýkají s výraznými obtížemi. Mezi ně může patřit konkurence místních podniků, nedostatečný přístup k trhu nebo úplná absence přítomnosti na trhu. Přestože tyto dvě společnosti mají široký globální dosah, jejich zkušenosti se v každé oblasti liší…

Publikováno

dne

V tomto článku se podíváme na země, kde se společnosti Coca-Cola a Pepsi potýkají s výraznými obtížemi. Mezi ně může patřit konkurence místních podniků, nedostatečný přístup k trhu nebo úplná absence přítomnosti na trhu. Přestože tyto dvě společnosti mají široký globální dosah, jejich zkušenosti se v každé oblasti liší.

Globální trh s nealkoholickými nápoji

Celosvětový průmysl nealkoholických nápojů dosáhl v roce 2024 hodnoty přibližně 530 miliard dolarů a očekává se, že do roku 2030 překročí 620 miliard dolarů. Coca-Cola a PepsiCo jsou v tomto odvětví významnými hráči a jejich produkty jsou dobře známé ve všech částech světa. Jejich všudypřítomnost je taková, že jejich značky se často používají zaměnitelně s termíny „soda“ nebo „nealkoholický nápoj“.

Globální dominance společnosti Coca-Cola

Od svého založení v roce 1892 se společnost Coca-Cola rozšířila do více než dvou set zemí a teritorií. V roce 1899 začala mezinárodní expanze společnosti Coca-Cola exportem na Kubu. S vypuknutím druhé světové války se dosah společnosti značně rozšířil s nadějí, že každému americkému vojákovi v zahraničí přinese pocit domova. Globální franšízový distribuční systém, který vyrábí sirupový koncentrát a zásobuje stáčírny po celém světě, zaručuje denní dostupnost více než dvou miliard litrů Coca-Coly v 900 stáčírnách.

Globální přítomnost Pepsi

PepsiCo, Inc. se umístila na druhém místě v seznamu nejúspěšnějších značek nealkoholických nápojů na světě. Pepsi lze nalézt ve více než 200 zemích a regionech, podobně jako její konkurent Coca-Cola. V některých částech světa, jako je Indie, Pákistán, Guatemala, Omán a části Kanady, Pepsi svého konkurenta v prodejích převyšuje.

Pojďme se nyní podívat na země, kde Pepsi nebo Coca-Cola čelí odlišné tržní dynamice ve srovnání s jejich globální dominancí.

Írán

Stav: Tváří v tvář místní konkurenci
Konkurenční nápoj: Zamzam Cola
Podíl na trhu: 16 %
Zamzam Cola, vyráběná v Íránu společností Zamzam Group, patří mezi průkopnické sycené nealkoholické nápoje v zemi. Kdysi v roce 2007 držela 50% podíl na íránském trhu s nealkoholickými nápoji, nyní tvoří 16 %, přičemž Coca-Cola má 28 % a Pepsi 20 %. Název „Zamzam“ je odvozen od studny Zamzam v Saúdské Arábii, významného místa během poutě Hadždž pro muslimy.

Peru

Stav: V prodejnosti ji překonala místní značka
Konkurenční nápoj: Inca Cola
Podíl na trhu: 26 %
Inca Cola, prodávaná jako „chuť Peru“, má mezi Peruánci své věrné fanoušky. Nápoj má na svých obalech motivy Inků (původních obyvatel), což přispívá k jeho popularitě. V roce 2012 měla Inca Cola 26% podíl na trhu s nealkoholickými nápoji, čímž překonala 25,5 % Coca-Coly. Nedávné zprávy potvrzují, že Inca Cola v Peru stále převyšuje prodejnost Coca-Coly.

Myanmar (dříve Barma)

Stav: Omezená dostupnost
Společnost Coca-Cola znovu otevřela své provozy v Myanmaru v roce 2013, po skončení vlády vojenské junty v roce 2011. PepsiCo, Inc. také zvýšila svou přítomnost prostřednictvím místních partnerství. Navzdory tomuto úsilí má Myanmar nízké prodeje Coca-Coly a Pepsi. Místní alternativy, jako je Star Cola a Max Cola dominují trhu s perlivými nápoji.

Namibie

Stav: Omezená dostupnost
Namibie prošla sedmiletým suchem, což vedlo Coca-Colu k ukončení místní výroby plechovkových nápojů a k dovozu z Jihoafrické republiky kvůli nedostatku vody. Toto rozhodnutí vedlo k nevýraznému podílu na trhu a vyšším cenám těchto nápojů.

Zimbabwe

Stav: Omezená dostupnost
Hospodářská krize a politická nestabilita v Zimbabwe narušují provoz několika velkých korporací, včetně Coca-Coly a Pepsi. Obě značky čelí pravidelnému nedostatku dodávek kvůli klesajícím devizovým rezervám Zimbabwe. Země, která čelí hyperinflaci a nedostatku základních potravin, jako je chléb, představuje Coca-Cola a Pepsi luxusní zboží. Výroba a dodávky Coca-Coly se dvakrát úplně zastavily, nejprve v roce 2006 a poté v roce 2018.

Demokratická republika Kongo

Stav: Omezená dostupnost
Najít Coca-Colu nebo Pepsi mimo hlavní město Kinshasu nebo jiná velká města v Kongu může být náročné kvůli nedostatečné dopravní infrastruktuře. Demokratická republika Kongo, která je jednou z pěti nejchudších zemí světa, čelí ekonomickým potížím, které tyto nápoje pro mnohé činí nedostupnými.

Somálsko

Stav: Omezená dostupnost
Společnost Coca-Cola vstoupila na somálský trh v roce 2004 založením továrny v Mogadišu. Občanské nepokoje však společnost v roce 2012 donutily přesunout své aktivity do Hargeysy, hlavního města samozvané odtržené republiky Somaliland. Tento posun způsobil nedostatek Coca-Coly ve velké části Somálska. Coca-Cola čelila problémům souvisejícím s konfliktem, včetně vyrabování její továrny v roce 2007 v Mogadišu a hrozbám ze strany militantní skupiny Al-Shabaab.

Haiti

Stav: Omezená dostupnost
Haiti zažívá od roku 2018 značné nepokoje, včetně protestů proti rostoucím cenám paliv a energií a atentátu na prezidenta Jovenela Moiseho. Šíření cholery a hladomoru situaci ještě zhoršilo. Nestabilita v zemi posílila gangy, které vybudovaly blokádu kolem největšího skladu paliv, což vedlo k nedostatku potravin, akutnímu hladu a narušení dodavatelských řetězců. V důsledku toho byly postiženy obchody spolelečností Coca-Cola a Pepsi, jejichž nealkoholické nápoje jsou na trzích sotva dostupné.

Súdán

Stav: Omezená dostupnost
Ozbrojený konflikt a ekonomické sankce narušily mezinárodní obchodní operace, včetně operací společností Coca-Cola a PepsiCo. Súdán je největším producentem arabské gumy, klíčové ingredience používané v perlivých nápojích, bonbonech a kosmetice. Aby se Coca-Cola a Pepsi vyhnuly nedostatku, musí tuto ingredienci pečlivě a s překážkami “shánět”.

Turkmenistán

Stav: Omezená dostupnost
Přísné vládní regulace, včetně dovozních omezení a oslabující měny, vedly stáčírny Coca-Coly k ukončení provozu v Turkmenistánu koncem roku 2017. Po většinu tohoto roku byla Coca-Cola pro průměrného občana v zemi buď nedostupná.

Venezuela

Stav: Omezená dostupnost
Západní sankce a ekonomické otřesy ve Venezuele narušily provoz několika mezinárodních společností, včetně Coca-Coly, což ovlivnilo dodávky nealkoholických nápojů. V roce 2016 Coca-Cola dočasně ukončila provoz ve Venezuele kvůli nedostatku cukru. Venezuelská vláda navíc v roce 2009 zakázala prodej Coca-Coly Zero v zemi. Pepsi se v tomto ekonomickém prostředí také potýkala s problémy a v roce 2015 vykázala tržby “pouze” 326 milionů dolarů.

Jemen

Stav: Omezená dostupnost
Jemen je již deset let zmítán smrtícími občanskými nepokoji, které vedou k narušení dodávek různých produktů, včetně nealkoholických nápojů. Společnost Coca-Cola se stala obětí konfliktu v roce 2015, kdy byla její stáčírna v hlavním městě Saná zničena při náletu saúdskoarabských koaličních sil. Coca-Cola i Pepsi se kvůli náročné situaci v oblasti práva a pořádku často potýkají s nedostatkem na místních trzích. To vedlo k distribuci na černém trhu.

Rusko

Stav: Neprodává se
V roce 2022 společnosti Coca-Cola a PepsiCo, Inc. společně oznámily úplný odchod z ruského trhu, ukončení provozu, investic a propagačních aktivit. Toto rozhodnutí následovalo po ruské invazi na Ukrajinu, která vedla k oficiální nedostupnosti těchto nápojů v zemi. Momentálně má malý podíl na trhu domácí verze, tzv. Dobra Cola.

Kuba

Stav: Neprodává se
Kuba byla první zemí, která dovážela Coca-Colu, a to v roce 1899. Společnost Coca-Cola postavila v zemi svůj závod v roce 1906. Po kubánské revoluci v roce 1962 a zabavení zahraničních aktiv Castrovou vládou však Coca-Cola ukončila výrobu a své vazby na kubánský trh. PepsiCo, Inc. také na Kubě nepůsobí.

Severní Korea

Stav: Neprodává se
Severní Korea je další zemí, kde Coca-Cola a Pepsi nejsou k dispozici kvůli napjatým vztahům se Spojenými státy a velkou částí světa. Země je od 50. let 20. století předmětem amerických sankcí, které byly dále zintenzivněny po severokorejské agresi proti Jižní Koreji v 80. letech 20. století. Je však známo, že Coca-Cola plněná v Číně se často dostává do Pchjongjangu s čínskými etiketami místo originálních etiket Coca-Coly.

Zdroje:

www.newyork-times.com

Statista.

Report – The World of Beverages.

Oblíbené