Hudba
Vlastníte „řeznický obal“ desky Beatles? Pak můžete být milionáři
Artefakty či memorabilie významných osobností, zvláště hudebníků a skupin, bývají jednou z nejlépe hodnocených položek mezi sběrateli. Ačkoliv někdy k tomu dojde víceméně omylem.
Beatles na začátku roku 1966 přijali nabídku fotografa Roberta Whitakera, jenž pracoval na koncepčním uměleckém projektu zvaném A Somnambulant Adventure. Slavnou hudební čtveřici dle slov Johna Lennona už nudily konzervativní a stále opakované aranžované snímky, navíc Whitaker měl pochopení pro jejich černý humor. Zachytil tedy Beatles v bílých lékařských pláštích s kusy syrového masa a torzy dětských panenek.
Byl to Paulův nápad?
Sami Beatles zpočátku tvrdili, že šlo jen o nápad, nicméně fotografie použili při propagaci singlu Paperback Writer/We Can Work It Out, ovšem nikoli na desce samotné.
V závěru první poloviny roku 1966 chystal americký label Capitol, výhradní distributor desek Beatles na americkém kontinentu, kompilaci písní, na níž se měly objevit i tři dosud nevydané skladby z chystaného LP Revolver. Podle tehdejšího ředitele značky pana Alana Livingstona přišel Paul McCartney s nápadem, aby byl Whitakerův snímek uveden na obalu desky.
Následoval obvyklý postup – novinka byla rozeslána kritikům, recenzentům a disc-jockeyům k posouzení, ovšem samotní Beatles nebyli výběrem jedenácti písní nadšeni, dokonce prohlásili, že si Capitol nedal při sestavování příliš velkou práci. Samotná deska se pak na pultech v USA objevila pod titulem Yesterday And Today 10. 6. 1966, o den později vyšel v Anglii na obálce hudebního časopisu Disc stejný snímek jako na jejím obalu.
Hnus a nevkus
Capitol byl velmi záhy zaskočen negativním ohlasem recenzentů, kteří v drtivém počtu označili obal za provokativní až odporný. Jenže co dělat? Stáhnout vydané desky znamenalo velké výdaje, zničit obaly části připravené k distribuci rovněž. Proto byli majitelé desky požádáni, aby ji vrátili náhradou za novou variantu. Pro ni Capitol připravil snímek Beatles kolem velkého kufru.
Nakonec se firma rozhodla jak vrácené, tak ještě neodeslané obaly neničit a původní pouze přelepit listem s výše uvedeným motivem. Stalo se tak u většiny ze 750 000 desek. Takto upravené nosiče byly dodány na trh 15. 6. 1966, ovšem nebylo málo těch, kteří v akci viděli marketingový tah, aby se elpíčko lépe prodávalo. To se nakonec vyšplhalo na vrchol US Billboard, kde setrvalo pět týdnů – a dočkalo se zlaté desky.
Kdo hledá, najde
Ne všichni Yesterday And Today vrátili a tím získali malý poklad. Jsou označeny za „1st state“ a mají pochopitelně největší cenu. Následuje „2nd state“, což jsou původní desky s přelepeným obalem. A konečně „3rd state“ tvoří LP, jejichž majitelé se s menším či větším úspěchem pokusili náhradní obal odstranit – jejich cena je pak posuzována podle úspěšnosti odlepení. Pak je tu u prvních dvou kategorií ještě podsorta výlisků zatavených v originální fólii. Kolekci 24 takových desek (pět ve verzi stereo, zbylé mono) vlastnil již zmíněný pan Livingstone, jenž je ze své pozice odebral přímo ze skladu… Když je později uvolnil k prodeji, vydělal na tom velmi slušnou sumu.
Hodnota desek každým rokem stoupá, jestliže před dvaceti lety byl originál verze první edice vydražen za 40 000 dolarů, dnes už se nejvyšší nabídky pohybují na úrovni až dvou set tisíc $, což v přepočtu na naší měnu činí 4,5 milionu korun. Nemalému zájmu se těší rovněž původní průvodní dopis zaslaný tiskovým a informačním oddělením Capitolu, podepsaný manažerem Ronem Tepperem.
Pár poznámek
John Lennon po vydání desky vyložil motiv obalu jako komentář Beatles k válce ve Vietnamu a Paul dodal, že to byla ještě jemná kritika. Pouze George Harrison se k věci stavěl odmítavě – obrázek označil za nevkusný a jeho použití na obal jako pitomost. „Každý někdy učiní nějakou stupiditu, o níž si myslí bůhví jak není moderní nebo vtipná, zvláště když je naivní a hloupý. Tohle byla jedna z nich,“ setřel své kolegy.
U Yesterday And Today je nutné pečlivě posoudit jeji původ. Není výjimkou velké množství napodobenin a falešných „originálů“, zvláště u soukromých prodejců. Nejjistější je nechat desku ověřit některou z vyhlášených aukčních síní. Pokud se domníváte, že se v České republice taková deska jen stěží objeví, pak byste se možná divili, jaké poklady tu bývaly a bývají nalezeny.
Elpíčko pak mělo po třech letech další zvláštní roli – obě varianty obalů byly využity v kampani týkající se údajného úmrtí Paula McCartneyho a zastánci této teorie na nich našli hned několik stop potvrzujících jejich názory. Beatles ale v onom létě 1966 ještě netušili, že se na ně řítí mnohem hrůznější hysterie, známá pod titulem „Beatles jsou populárnější než Ježíš“, která jim v USA vynese pohrůžky na rovně fyzické likvidace…
Děkuji touto cestou za spolupráci Celorepublikového klubu Beatlemaniaků.
Zdroje: knihy The Beatles Lexikon, The Beatles z neznámého pohledu, dobové časopisy