Spojte se s námi


Zajímavosti

Největší letecké katastrofy: Pokračování záhady letu TWA 800. Byly zásadní důkazy zatajeny?

Publikováno

dne

Když byla 20. srpna 2000 přijata závěrečná zpráva ohledně tragédie letu TWA 800, byl v ní jako příčina nehody uveden výbuch centrální palivové nádrže v důsledku vznícení hořlavé směsi paliva a vzduchu. Jenže při pozorném čtení se neustále objevovaly termíny nejspíš, s největší pravděpodobností či téměř jistě. Jinými slovy, přesvědčivé důkazy chyběly. Začal se šířit názor, že nešlo o nic jiného než případ uzavřít a nechat veřejnost v domnělém bludu, že šlo o technický problém, který se následnými příkazy k opravě a nápravě vyřeší.

Všechno k jednomu bodu
Politické tlaky byly evidentní a záhy se proto objevil názor, že vláda Billa Clintona se pokusila ve spojení s FBI věc pokud možno svést na kolej pro veřejnost méně dramatickou, především kvůli napětí v americké společnosti. Pro ni byly ještě v živé paměti byly činy Ramzi Yousefa, jenž v roce 1993 hodlal vyhodit do vzduchu World Trade Center a zabil přitom šest lidí. V době incidentu TWA 800 s ním probíhalo soudní řízení v souvislosti se spiknutím Bojinka, během nějž hodlal s komplici zabít papeže Jana Pavla II., ochromit světovou leteckou dopravu a zničit Ústředí CIA ve Fairfax County. Teroristický útok v této souvislosti by opravdu mohl mít nepříjemné dopady.

Nemalý počet svědků také tvrdilo, že vidělo hned několik menších explozí či světelných bodů kolem letadla. Jejich svědectví byla přijímána většinou povrchně a často ani nebyla zaznamenána. Další zmínili bělostné stopy mířící k letadlu. Když pak byly předloženy fotografické materiály, FBI a NTSB je vyhodnotily za tepelnou stopu, kterou za sebou Let TWA 800 zanechával při stoupání zvaném zoom climb. V jednom případě dokonce tyto úkazy byly označeny za vady na filmovém materiálu (ačkoliv na žádném jiném políčku se podobný defekt nevyskytoval). NTSB až posléze přiznala, že výpovědi mnoha svědků prostě ignorovala, protože se „nápadně“ opakovaly, ovšem mělo se tak dít často na popud FBI.

Naproti tomu malé stopové prvky explozivního materiálu na některých hlavových opěrkách, naznačující možnou přítomnost bomby na palubě, měly logické vysvětlení. Stroj byl totiž v minulosti propůjčen jako výcvikový prostor pro psy vyhledávající výbušniny. Objevil se také názor, že nemůže jít o teroristický čin, protože se k němu žádná skupina či organizace nepřihlásila. Na to odpůrci „nádržového výsledku“ reagovali tím, že letoun mohl sestřelit jedinec z malého plavidla v zálivu nebo dokonce nedopatřením i americká armáda.

Proč nedostávají prostor?
Už měsíc po nehodě tvrdil Richard Russell, bývalý pilot United Airlines a bezpečnostní poradce Asociace pilotů leteckých linek, že právě námořnictvo stroj sestřelilo. Měl mít jako důkaz radarové záběry rakety nacházející se těsně před explozí u letadla. Tuto zprávu však medializoval ve značně zkreslené podobě bývalý poradce prezidenta Kennedyho Pierre Salinger na tiskových konferencích NTSB (16. září 1996 – Long Island a 7. listopadu 1996 – Cannes) s tím, že pochází od francouzské kontrarozvědky. Zdroj ale odmítl zjistit. Co si o jeho vystoupení mysleli oficiální představitelé, dokazuje výrok Boba Francise, zástupce šéfa NTSB: „Byl to idiot, který vůbec neměl páru, o čem mluví. Nezodpovědný jedinec.“

Je tu onen „bělostný chvost“, jenž měl Boeing vydávat při strmém stoupání do udané výše – již vzpomínaný zoom climb. Tady se objevil jako velmi vážný kritik Ray Lahr, další stoupenec scénáře sestřelu americkým námořnictvem. „Pokud k zoom climb nikdy nedošlo, a to je prakticky jisté, musíme zjistit, co vlastně očití svědkové viděli. Jediným logickým závěrem zůstává, že to byla raketa.“ Lahr obvinil vládu z utajování faktů a dosáhl 31. srpna 2006 u soudu rozhodnutí, že „… na základě zákona o svobodě informací nároky žalobce naznačují, že vláda jednala nesprávně.“ O necelé dva měsíce později, kdy dokončil Lahr soupis materiálů, které by chtěl prozkoumat, dostaly NTSB a CIA seznam dokumentů, které měly Lahrovi poskytnout. Pozdvižení a sarkastické poznámky vyvolalo následné prohlášení obou organizací, že požadované dokumenty se „záhadně“ ztratily.

Zmíněn musí být i William Donaldson, vysloužilý námořní důstojník, jenž v den druhého výročí katastrofy zveřejnil odborné pojednání, podle nějž byl let TWA 800 sestřelen dvěma raketami vypálenými z plavidla na hladině. Nemohl pouze uvést, zda šlo o armádu či teroristy, nevyloučil sestřel v důsledku omylu, ale spíš se přikláněl k teroristickému činu. Rovněž obvinil FBI a NTSB z prokázané snahy důkazy zatajit, zčásti kvůli neklidu u americké veřejnosti, zčásti kvůli nadcházejícím prezidentským volbám. Žádal kongres o nové vyšetřování a jmenování nezávislých vyšetřovatelů, obdržel dokonce finanční podporu, ale v roce 2001 zemřel na zhoubnou nemoc.

Jak to tedy bylo?
Neustále dohady, konspirace a nové objevy se objevují prakticky každý rok. Stále méně lidí je přesvědčeno, že šlo o pouhé technické selhání, ostatně odborníci doložili, že u Boeingu 747 k podobné nehodě nikdy před letem TWA 800 nedošlo a ani v oněch čtyřech letech od katastrofy k vydání závěrečné zprávy neměl ani jeden stroj stejné potíže. Nakonec se ozvala i NTSB, když 19. června 2013 bývalí vyšetřovatelé této organizace požádali o přezkum vlastní práce s ohledem na nové důkazy: „Na podzim roku 1996 jsme při prověrce všech fyzických důkazů neviděli žádné stopy po poškození bombou nebo raketou, proto bylo nerozumné pokračovat ve vyšetřování,“ obhajoval hlavní vyšetřovatel Henry Hughes důvod, proč se vydali jiným směrem. Rodiny patnácti obětí podaly dne 19. září 2022 hromadnou žalobu v Massachusetts, protože dle jejich názoru způsobil zánik letadla chybný test bojového systému Aegis. Také tato skupina tvrdí, že NTSB a FBI měly v rukou přesvědčivé důkazy, ale dostaly z vyšších míst případ svézt jiným směrem.

Zkoumat vrak už ale není možné. Trosky Boeingu 747 byly ve zmíněném hangáru 25 let a sloužily jako názorná pomůcka při vyšetřování nehod. Když však nastoupily nové technologie, bylo usouzeno, že existence fragmentů ztrácí smysl a do konce roku 2021 byl skelet sešrotován. Podle některých zastánců raketového útoku se tak stalo neobvykle rychle. Mělo snad jít o další snahu některé důkazy nenávratně zničit?

Katastrofa byla zachycena i v dokumentárním seriálu Vteřiny před katastrofou, ovšem ta je koncipována tak, aby jednoznačně obhájila oficiální zprávu NTSB a FBI.

Zdroj: Závěrečná zpráva NTSB, wikipedia, knihy The Doing of TWA 800; TWA 800 – The crash, the cover-up and the conspiracy

Oblíbené