Spojte se s námi


Auta

Motocykly Jawa aneb Úspěchy jedné z nejstarších fungujících českých firem

Jawa je nejstarší fungující československá firma zabývající se výrobou motocyklů už od roku 1929. Jméno firmy vzniklo složením jména zakladatele Františka Janečka, který zakoupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer…

Publikováno

dne

Jawa je nejstarší fungující československá firma zabývající se výrobou motocyklů už od roku 1929. Jméno firmy vzniklo složením jména zakladatele Františka Janečka, který zakoupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer.

Jak to všechno začalo

František Janeček se narodil 23. ledna 1878 v Klášteru, malé vesnici v Čechách (dnešní Česká republika). Studoval mechaniku v Praze a titul získal na Berlínské vysoké škole strojní.
Během služby na italské frontě během první světové války vyvinul řadu návrhů a patentoval si přes 60 vynálezů – včetně vylepšeného ručního granátu, který se stal standardní výbavou české armády. Namísto toho, aby začínal od nuly, koupil od německého výrobce Winklhofer & Jaenicke motocyklovou firmu Wanderer spolu s návrhem a nástroji pro nový motocykl Wanderer 500.

Po 1. světové válce

Po první světové válce poptávka po zbraních klesla, takže kvalifikovaná pracovní síla a továrny v Evropě zaměřily své přesné výrobní techniky na rodící se svět motocyklů. V roce 1929 se Janeček nechal motocykly zlákat. Spojením prvních dvou písmen „Janeček“ a „Wanderer“ vznikl první motocykl Jawa – Jawa 500 OHV.

Janeček věděl, že potřebuje lehký a úsporný motocykl, aby sloužil široké veřejnosti. Do vedení této iniciativy najal G.W. Patchetta – renomovaného britského inženýra s předchozími závodními zkušenostmi. Od roku 1930 až do vypuknutí 2. světové války působil Patchett jako hlavní konstruktér Jawy. Patchettova prvního kroku k univerzálnímu motocyklu bylo použití dvoutaktního motoru Villiers o objemu 175 ccm.

V roce 1933 se nový model rozjel. Jawa 175 se stala nejoblíbenějším motocyklem v Československu. Následně Jawa ukončila výrobu OHV o objemu 500 ccm. Pod Patchettem začal tým výzkumu a vývoje Jawy navrhovat motory interně. Byly představeny další modely, většinou založené na dvoutaktních motorech o objemu 250 ccm a 350 ccm. Továrna v tomto období také vyráběla sofistikované čtyřtaktní závodní stroje s vačkovými hřídeli v hlavě kol ve velmi omezeném počtu.

Tyto stroje pomohly Jawě vybudovat si reputaci brilantního inženýrství a výjimečné ovladatelnosti. Tato nově nabytá sebedůvěra vedla Jawu k účasti v továrních závodních týmech na závodech Isle of Man TT v letech 1932, 1933 a 1935. František Janeček dále vyvinul čtyřtakt Jawu 350 SV ve spolupráci s Patchettem. Ve stejném roce se motocykly Jawa zúčastnily po sobě jdoucích závodů na britském Isle of Man.

2. světová válka

Vypuknutí druhé světové války pozastavilo výrobu motocyklů Jawa – ale ne jejich vývoj. Ačkoli byla továrna Jawa pod nacistickou okupací Československa nucena vyrábět zbraně, Janeček pokračoval v práci v tajně, poháněn svou vášní pro inovace. Jeho další řada motocyklů se později proslavila názvem Jawa „Pérák“.

V roce 1941 však svět ztratil legendu. František Janeček podlehl dlouhodobé nemoci a 4. června vydechl naposledy. Jeho syn Karel převzal podnikání a pokračoval v práci na otcových návrzích. Otcův sen se nakonec stal skutečností. „Pérák“ se poprvé představil veřejnosti na Pařížském autosalonu v roce 1946 a ihned získal zlatou medaili.

S pístovým odpružením vzadu, teleskopickými vidlicemi vpředu, čtvercovým ocelovým trubkovým rámem a dnes již legendární vícelamelovou mokrou spojkou integrovanou do převodovky umožňoval řazení bez spojky. „Pérak“ byl postaven na základě nové dvoutaktní konstrukce jednomotorového motoru a převodovky o objemu 249 cm3.

Jawa pod komunistickou kontrolou a současnost

V roce 1948 došlo ke znárodnění firmy Jawa. Ačkoli export do USA za železnou oponou poklesl, export do zemí třetího světa prudce vzrostl. K dvoutaktním modelům se přidaly pokročilé čtyřtaktní dvouválce OHV o objemu 500 cm3. Řada Jawy se ještě tedy ještě více rozrostla, když se k existujícím dvoutaktním modelům přidaly pokročilé čtyřtaktní dvouválcové motory OHV o objemu 500 ccm.

V 60. a 70. letech Jawa-CZ dobyla svět motokrosu a endura útokem, když si v šestidenních závodech zajistila osm prvních míst a šest titulů mistra světa v motokrosu. S legendárními závodními úspěchy a spolehlivostí na trati se motocykly Jawa vyvážely do 120 zemí po celém světě. Jawa se také pustila do silničních závodů s exotickými dvoutaktními motory v konfiguraci V4.

V letech 1960-71 uzavřela Jawa licenční dohodu se společností Ideal Jawa Ltd. Firma Ideal Jawa, založená Indy Rustomem a Farrokhem Iranim, začala dovážet motocykly Jawa do Indie. Vzhledem k poptávce založila Jawa v roce 1961 továrnu v indickém městě Mysore s podporou tehdejšího krále Jayachamarajendry Wodeyara. V letech 1961 až 1971 vyráběla společnost Ideal Jawa model 250 Typ 353/04 na základě licence. Motocykly Jawa si rychle získaly pověst robustních, jednoduchých a nezničitelných motocyklů.

Jawa 250 byla první volbou pro dojíždění městské mládeže – a mnoho odvážných závodníků si na Jawě 250, inspirované evropskou závodní scénou, odváželo domů vítězství. Fariborz Irani, CK Chinappa a Somendar Singh byli jen někteří z nejznámějších jmen, která značku proslavila závoděním s těmito motocykly v nejrůznějším terénu. Do roku 1971 společnost Ideal Jawa vyráběla a prodávala nové motocykly pod názvem „Yezdi“ s technickou pomocí od Jawy.

Spoutaná vývozními omezeními za komunistického režimu, Jawa bojovala dál, a nakonec přežila. Mnoho slavných modelů – jako například ikonický Californian – pomohlo udržet tajemství kolem značky. Dodnes se motocykly Jawa vyrábějí v několika částech Evropy. Největší postavení má výrobní závod v České republice v Týnci nad Sázavou, kde se soustředí hlavně na vývoj a menší série, zatímco v Indii (pro koncern Mahindra) vzniká většina modelů, jako jsou Jawa 300 CL, Jawa 42 a Jawa Pérák. 

Zdroje:

WOHLMUTH, J. Jawa 500 – historie.

www.jawa-eu.cz

Jawa-moto

Oblíbené