Různé
ŠKODA 450: Předchůdce kabrioletu Felicia
V září 1957 měl v Brně výstavní premiéru vůz 2+2 se skládací střechou. ŠKODA 450 byla bezprostředním předchůdcem mimořádně oblíbeného kabrioletu ŠKODA FELICIA. Celkem z výrobní linky sjelo 1010 vozů ŠKODA 450, z nichž zhruba dvě třetiny byly dodány zákazníkům v zahraničí, včetně USA…

V září 1957 měl v Brně výstavní premiéru vůz 2+2 se skládací střechou. ŠKODA 450 byla bezprostředním předchůdcem mimořádně oblíbeného kabrioletu ŠKODA FELICIA. Celkem z výrobní linky sjelo 1010 vozů ŠKODA 450, z nichž zhruba dvě třetiny byly dodány zákazníkům v zahraničí, včetně USA.
Představení
ŠKODA AUTO bude za necelé dva roky slavit již 70. narozeniny průlomového modelu. V září 1957, debutoval na Strojírenství v Brně vůz ŠKODA 450. Elegantní roadster se skládací střechou vynikal atraktivním sportovním designem. Model sjel z výrobní linky v závodě v Kvasinách a byl určen převážně pro náročné mezinárodní trhy včetně Německa, Velké Británie a USA. V roce 1959 představila tato dlouholetá česká značka mimořádně oblíbeného nástupce, kabriolet ŠKODA FELICIA.
Sériový model se velmi věrně inspiroval designovou studií roadsteru ŠKODA 440, kterou automobilka veřejnosti představila na stejném místě o rok dříve. V říjnu 1957 způsobila ŠKODA 450 senzaci i mimo Československo. Při své premiéře na londýnském autosalonu se roadster ocitl v centru pozornosti s úřadující Miss USA Charlotte Sheffield (1936–2016). Renomovaný fotograf Vilém Heckel vyfotil ŠKODU 450 a královnu krásy společně. Tato série snímků je dodnes považována za jednu z nejlepších československých reklamních fotografií.
Charakteristika
ŠKODA 450 byla vrcholnou variantou modelové řady 440-445-450. Označení modelu vycházelo z počtu válců a výkonu motoru 50 k (36,8 kW). Podélně uložený čtyřválcový motor poháněl zadní kola. A právě díky inovativní konstrukci podvozku s nezávislým zavěšením si cestující užívali pohodlné jízdy roadsteru i na nerovném povrchu. Kromě atraktivního designu přispěl k popularitě vozu s uspořádáním 2+2 také prostorný interiér a praktická skládací střecha. Řidič i spolujezdec seděli na jednodílné lavici. Jednotlivě sklopná opěradla umožňovala snadný přístup k oběma zadním sedadlům.
S pohotovostní hmotností 930 kg a rozměry (DxŠxV) 4,07 × 1,60 × 1,38 m zrychlovala ŠKODA 450 až na 128 km/h. Čtyřválcový motor o objemu 1 089 cm3 byl vybaven dvěma karburátory a průměrně spotřeboval devět litrů benzinu na 100 km. Řidič mohl řadit jednotlivé rychlostní stupně čtyřstupňové převodovky pomocí páky zabudované ve sloupku řízení.
Výroba
Do konce roku 1957 bylo v závodě v Kvasinách vyrobeno prvních deset předsériových modelů ŠKODA 450 a sériová výroba začala v létě 1958. Do konce výroby ŠKODA vyrobila celkem 1 010 roadsterů. Přibližně dvě třetiny všech vyrobených vozů ŠKODA 450 směřovaly k zákazníkům v zahraničí. Obzvláště pozoruhodný je fakt, že ŠKODA exportovala 408 kusů tohoto typu vozu do USA, což byl v té době pro produkt ze státu východního bloku ojedinělý úspěch. V Československu znamenala ŠKODA 450 zlom na automobilovém trhu.
Byl to totiž jeden z prvních modelů, které si zákazníci mohli koupit na volném trhu, aniž by museli čekat několik let na potřebný kupón, jak tomu bylo obvykle dříve. Cena vozu ŠKODA 450 byla 42 000 korun. Díky tomu byl roadster výrazně levnější než konkurenční modely, které byly k dispozici také bez kupónu: za GAZ 21 museli zákazníci zaplatit 55 000 korun a Tatra 603 stála až 98 000 korun. ŠKODA 450 navíc ve srovnání se svými konkurenty zaujala vyšší úrovní praktičnosti.
Nástupce
Na začátku roku 1959 sjel z výrobní linky v Kvasinách nástupce modelu 450, model ŠKODA FELICIA. Nový model postupně těží z několika technických vylepšení. ŠKODA například nahradila příčné listové pružiny přední nápravy vinutými pružinami. Mezi další změny patřila nově navržená palubní deska a sportovně umístěná centrálně umístěná řadicí páka, která byla nyní umístěna na tunelu převodovky. Poutavým doplňkem byly i zadní žebra, která byla v té době nejmodernější. Do roku 1964 vyrobila ŠKODA celkem 14 863 vozů FELICIA.
Včetně otevřené sportovní varianty FELICIA SUPER, která se nabízela s možností výběru skládací nebo pevné střechy a byla určena převážně pro export. Díky kombinaci nadčasového, elegantního designu a robustnější a spolehlivější techniky je FELICIA jednou z nejdůležitějších ikon v dosavadní historii společnosti ŠKODA. Model se řadí mezi nejatraktivnější.klasické vozy z českého poválečného období.
Zdroje:
www.skoda-auto.cz
CEDRYCH, M. Škoda – auta známá a neznámá.
-
Celebritypřed 4 dny
Smutný konec Karla Svobody: Se zbraní v jedné a s fotografií v druhé ruce vyšel ven před garáž a zmáčkl spoušť
-
Celebritypřed 4 dny
Stav Bruce Willise se zhoršuje. Rodina se připravuje na rozloučení a plánuje darovat jeho mozek vědě
-
Cestovánípřed 1 týdnem
Kvíz: Vyberte z trojice české město, které má nejvíce obyvatel
-
Celebritypřed 2 týdny
Kvíz: Víte, kteří herci hráli rodinné příslušníky Tomáši Holému v oblíbených filmech?