Různé
Prodloužené víkendy či státní svátky: Jak se Češi staví k podzimní dovolené?
Podzimní dovolená v Česku je i letos oblíbenou volbou Čechů. Podle nejnovějšího průzkumu Institutu cestovního ruchu ji plánuje strávit v Česku více než polovina (53 %) Čechů, což je o 2 % více než v loňském roce.

www.pixabay.com
Podzimní dovolená v Česku je i letos oblíbenou volbou Čechů. Podle nejnovějšího průzkumu Institutu cestovního ruchu ji plánuje strávit v Česku více než polovina (53 %) Čechů, což je o 2 % více než v loňském roce.
Kam a kdo nejvíce?
Nejčastějšími destinacemi jsou jižní Čechy (19 %) a jižní Morava (13 %), které patří mezi tradičně preferované destinace. Podzimní dovolenou v Česku plánují především mladší lidé do 39 let. Pozitivní je, že nedostatek financí již není hlavní překážkou. Podíl lidí, kteří kvůli tomu podzimní dovolenou vynechají, se meziročně snížil o 7 %, na celkových 32 %.
„Češi stále častěji zvažují domácí dovolenou. To odráží rostoucí kvalitu a atraktivitu našich turistických destinací, stejně jako stabilitu domácí ekonomiky. Česko nabízí řadu krásných lokalit, které jsou ideální nejen pro podzimní aktivity, ale i pro relaxaci. Těší nás rostoucí zájem o domácí dovolenou a ukazuje to, že si lidé cení kvalitních služeb a krás našich regionů.“ Shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
Dále dodává: „Výsledky průzkumu potvrzují, že domácí cestovní ruch v Česku zažívá další úspěšnou sezónu. Češi stále více objevují krásy své země a ekologické a udržitelné aspekty se pomalu, ale jistě stávají nedílnou součástí jejich rozhodovacího procesu. Proto je jednou z našich priorit podpora udržitelného cestovního ruchu a propagace destinací, které nabízejí stejný zážitek, ale bez nutnosti proplétání se davy turistů. Máme nespočet dosud neobjevených skvostů a jejich seznam pravidelně aktualizujeme na našem turistickém portálu Kudy z nudy. Pro zahraniční návštěvníky poskytujeme tipy na speciálním webu VisitCzechia.“
Turistika a relaxace
Aktuální data ukazují, že Češi na podzim preferují převážně aktivní rekreaci. Až 78 % respondentů uvedlo, že chtějí na dovolenou jezdit na túry, přičemž 62 % preferuje lehčí procházky s rodinou nebo přáteli. Oblíbená je také cyklistika a vodní sporty. Kromě toho 31 % respondentů, z nichž většina je ve věku 50–59 let, plánuje relaxovat lehčími sportovními aktivitami. To naznačuje, že kombinace cvičení a relaxace je pro Čechy ideální kombinací. Méně než pětina lidí plánuje návštěvu kulturních památek, 16 % chce relaxovat pasivně a 14 % tvoří ti, kteří míří na atrakce pro děti.
Trend ochoty růstu nákladů a dovolená převážně autem nebo motorkou
Češi jezdí na dovolenou převážně autem nebo motorkou. Celkem tuto možnost volí 69 % lidí. Navzdory rostoucí popularitě ekologičtějších způsobů dopravy plánuje železnici využít jen necelá pětina turistů. Desetina respondentů bude cestovat autobusem. Tento trend naznačuje, že většina Čechů preferuje flexibilitu individuální dopravy.
Dalším trendem je růst výdajů na dovolenou. Průměrná částka, kterou Češi plánují utratit za podzimní dovolenou, se ve srovnání s loňským rokem zvýšila o 1 411 Kč na 7 782 Kč na osobu. Většina peněz bude utracena za ubytování (46 %) a stravování v restauracích (18 %), což potvrzuje, že Češi jsou ochotni více investovat do kvalitních zážitků a lepších služeb.
V čele s penziony, hotely a doporučeními
Až polovina Čechů se při plánování podzimní dovolené na novém místě v zemi spoléhá na doporučení přátel nebo rodiny. Třetina respondentů se naopak vydá na místo, které již znají. Nejčastěji se ubytují v penzionech (43 %) a hotelech vyšší kategorie (28 %). Ubytování si často vybírají na základě vlastní zkušenosti (87 %) a ceny (87 %), což jsou klíčové faktory při jejich rozhodování. Roli hrají i informace o ubytování na webových stránkách provozovatele (85 %). Důležitá je také kvalita služeb (83 %) a lokalita (81 %).
Češi preferují bezhotovostní platby, ale stále čelí překážkám
Jedním z nejvýznamnějších trendů je preference bezhotovostních transakcí. Až 61 % Čechů preferuje platbu kartou na dovolené v Česku i v zahraničí. „Bezhotovostní platby jsou v dnešní době klíčové, zejména v oblasti ubytování a pohonných hmot, ale také v restauracích nebo při vstupu do kulturních zařízení atd. Přestože Češi preferují platbu kartou, v některých situacích se stále setkávají s omezeními. Například při nákupu suvenýrů je běžnou praxí, že obchodníci žádají o hotovost a karty nepřijímají,“ upozorňuje vedoucí Institutu cestovního ruchu Petr Janeček.
Udržitelnost hraje stále větší roli
Environmentální povědomí hraje stále důležitější roli v rozhodování českých turistů. Až 34 % Čechů preferuje životní prostředí certifikovaná zařízení při výběru ubytování. „Tato skutečnost představuje důležitý trend. Lidé jsou ochotni si za takové ubytování připlatit, protože si uvědomují, že chovat se udržitelně je nutné i během dovolené. Tento zájem projevuje především mladší generace ve věku 30–39 let. Je skvělé vidět, že zelené myšlení prostupuje plánováním dovolené. Certifikované ekologické ubytování se stává stále populárnějším a pro mnoho lidí je jedním z klíčových faktorů při rozhodování o destinaci,“ shrnuje Tereza Kadlecová, která se v CzechTourism zaměřuje na udržitelnost.
Mobilní aplikace jako pomocník na dovolené
Moderní technologie stále více ovlivňují plánování dovolené a cestovní orientaci. Podle posledního průzkumu Institutu cestovního ruchu je nejpoužívanější aplikací Mapy.cz, kterou používá 46 % turistů při cestování po Česku. Dalšími oblíbenými aplikacemi jsou Google Maps (12 %) a Booking.com (10 %), které uživatelům pomáhají najít ubytování a naplánovat si itineráře. Pro úplnost – jen v loňském roce si Češi prostřednictvím čtyř největších online rezervačních portálů – Airbnb, Booking, Expedia Group a Tripadvisor – rezervovali v zemi celkem 2,5 milionu nocí.
Podzimní dovolená v zahraničí
Navzdory mírnému nárůstu zájmu o dovolenou v zahraničí ji plánuje pouze 43 % Čechů. Tento podíl je o 1 % vyšší než v loňském roce. Dovolenou v zahraničí plánují s větší pravděpodobností lidé ve věku 30–39 let a osoby s vysokoškolským vzděláním. Mezi hlavní důvody, proč lidé v tomto ročním období zůstávají doma, patří preference domácích destinací.
Zdroje:
Výzkum České centrály cestovního ruchu.
Statistiky CzechTourism.
www.kudyznudy.cz
-
Celebritypřed 1 týdnem
Rakovina slinivky si nevybírá: Slavní, jejichž život ukončil tichý zabiják
-
Zajímavostipřed 2 týdny
Kvíz: Doplňte názvy českých měst
-
Reality showpřed 1 týdnem
Naked Attraction: Nahá odvaha, která fascinuje diváky po celém světě
-
Celebritypřed 1 týdnem
Kvíz: Doplňte jména známých českých herců