Spojte se s námi


Historie

Proč se v Anglii jezdí vlevo? Můžou za to rytíři a biče

Publikováno

dne

Už jste někdy byli v Británii a málem vás přejelo auto, když jste se instinktivně nejprve rozhlédli na přechodu doprava? Nebo jste si chtěli sednout na sedadlo spolujezdce a zjistili, že si vlastně sedáte za volant? Vítejte v zemi, kde se v důsledku rozporuplné historie jezdí dodnes vlevo!

Jak rytíři a meče ovlivnili dnešní provoz

Představte si středověk. Žádná auta, žádné semafory, jen koně, kočáry a rytíři v plné zbroji. Většina lidí, a zejména rytíři, byli praváci. Když jeli na koni a potkali někoho na cestě, dávalo tedy smysl držet se vlevo.

Proč? Protože to rytířům umožňovalo mít pravou ruku připravenou pro tasení meče nebo kopí v případě neočekávaného střetu. Tohle pravidlo „pravé ruky s mečem“ se tak stalo nepsaným zákonem silnic.

Kočáry a biče jako další střípek do mozaiky

Postupem času, když se objevily kočáry, zvyk jezdit vlevo přetrval. Kočí, který držel bič v pravé ruce, si lépe udržoval odstup od protijedoucího provozu, když seděl na pravé straně vozu a bičem švihal koně vlevo od sebe. Takže i tady to mělo svůj praktický smysl.

Napoleon a jeho „pravá“ revoluce

Proč se dnes skoro ve zbytku světa jezdí vpravo? Za to může do značné míry Napoleon Bonaparte. Během jeho tažení Evropou prosazoval, aby se jezdilo vpravo. Proč? Existují různé teorie.

Jedna říká, že to bylo z ryze taktických důvodů pro armádu. Jiná zase, že to byla jen další forma revolučního vzdoru proti starým zvyklostem a aristokracii, která se držela levé strany.

Ať už byl důvod jakýkoli, s Napoleonovým vlivem se pravostranný provoz rozšířil po celé Evropě a dál do světa. Británie, jako ostrovní země a Napoleonův úhlavní nepřítel, se pochopitelně striktně držela svého.

A co Československo? Kdy jsme se „otočili“?

I v Československu se původně jezdilo vlevo. Na mezinárodní scéně se ale postupně prosazovalo ježdění napravo. V roce 1926 se Československo připojilo k Pařížské úmluvě a zavázalo se k přechodu na pravostranný provoz. Mělo se tak stát do pěti let, ale nakonec se změna neustále odkládala.

Konečný přechod se u nás odehrál v roce 1939, a to především v důsledku německé okupace. Německá vojska totiž jezdila vpravo a zavedla tento systém i na okupovaných územích.

Ve většině naší země se na pravou stranu přešlo 17. března 1939. Praha, kvůli složitosti městské dopravy (například tramvajím), dostala výjimku a na pravostranný provoz přešla až o pár dní později, 26. března 1939, ve tři hodiny ráno.

Zdroje: Wikipedia, E15, Česká televize

Oblíbené