Spojte se s námi


Zajímavosti

Mořští piráti dneška: Dalekohledy vyměnili za radary a meče za kulomety

Když dnes lidé mluví o pirátech, považují je většinou za legendy z temné minulosti. Piráti však stále existují ve velkém počtu. I když se o nich často nemluví, s problémy tohoto druhu se v dnešní době lze setkat velmi často. V mnoha různých částech světa. Moderní piráti se trochu změnili, ale jejich aktivity a chování jsou téměř stejné i dnes…

Publikováno

dne

Když dnes lidé mluví o pirátech, považují je většinou za legendy z temné minulosti. Piráti však stále existují ve velkém počtu. I když se o nich často nemluví, s problémy tohoto druhu se v dnešní době lze setkat poměrně často. V mnoha různých částech světa. Moderní piráti se trochu změnili, ale jejich aktivity a chování jsou téměř stejné i dnes…

Kdy a kde?

Pirátství jako kriminální počin se stalo velkým problémem na začátku 80. let. Od té doby počet útoků pirátů pomalu roste rok od roku. Mezi lety 2003 a 2023 se počet útoků ztrojnásobil. V první polovině roku 2024 bylo po celém světě hlášeno 200 případů útoků piráty. Potíže se zatýkáním moderních pirátů jsou podobné jako u „jejich předků“. Policie nemá pravomoc a na otevřeném moři toho moc nezmůže. Mnoho zemí dokonce nemá námořní (nebo vodní) policii či armádní složky k tomu určené. Jde převážně o Afriku a Asii. Moderní piráti také používají mnoho starých triků a často se schovávají za vlajkami státu, který si zvolí, nebo ke kterému prostě patří. Není tedy snadné je rozpoznat.

Dnes lze piráty velmi často vidět u pobřežích Afriky, v jižní a jihovýchodní Asii, Jižní Americe a jižní části Rudého moře. Stále jsou maskovaní, oblečeni jinak než běžní lidé a často velmi agresivní. Podle OSN existují dva typy moderních pirátů: drobní piráti a pirátské organizace. Drobní piráti se většinou zajímají pouze o kořist, na kterou útočí. Jejich cíle nejsou vysoké a pracují jen sami na sebe. Jde převážně o krádeže nákladů různého druhu.

Na druhé straně jsou organizované pirátské skupiny spojené s jinými podobnými skupinami nebo dokonce se samotnými úřady. Jejich cílem není jen rabování malých lodí, ale i tankerů. Útočí za účelem splnění své části obchodu. Obvykle jsou však jen jedním článkem ve zločineckém řetězci. Jsou tak součástí organizovaného zločinu.

Vybavenost a zajištěnost

Ačkoli jsou označováni za piráty, mohou se v mnoha případech pyšnit rychlostními čluny s radary, sonary a několika dalšími způsoby komunikace. Moderní piráti mají také přístup ke zbraním, jako jsou kulomety, torpéda, raketové granáty, Molotovovy koktejly. Používají nejrůznější moderní vymoženosti. Je dokonce možné, že mají přístup k satelitní komunikaci. Říká se, že tento přístup využívají k nalezení lodi, o kterou mají zájem. Se všemi těmito výhodami je přirozené, že mají zcela odlišný styl útoku.

Činy dnešních pirátů jsou však podobné činům pirátů z doby před více než 300 lety. Stále praktikují únosy lidí za výkupné, loupeže a vraždy. Používají jinou technologii a dovednosti, ale jejich útoky jsou stejně děsivé jako kdysi. Moderní piráti se obvykle zaměřují na malé nákladní lodě. Tyto lodě se snadno napadají, protože musí zpomalit, aby se mohly plavit úzkými průlivy. Pokud piráti plánují vyloupit větší loď, vplíží se většinou na její palubu před vyplutím. Odtud potom poskytují instrukce k přepadení pro svoji “mateřskou” loď.

Nejvíce postižené oblasti

Pirátství v Somálsku je moderní forma pirátství, která se stala stálou hrozbou pro mezinárodní vody a námořní obchodní trasy, především v okolí somálského pobřeží (další rizikovou oblastí je například Malacký průliv).

Reakce různých světových organizací na zvýšený počet unesených lodí v posledních letech na sebe nenechala dlouho čekat a do boje s pirátstvím v Somálsku se zapojila především OSN. Pirátství v Somálsku také vedlo k ustanovení Námořního bezpečnostního prostoru. Ten nemá nijak vytyčené hranice, ale všeobecně jej můžeme chápat jako námořní prostor mezi Somálskem a Jemenem, tzv. Adenský záliv. V tomto prostoru operují mezinárodní námořní jednotky, které často doprovázejí obchodní lodě při jejich cestě Adenským zálivem.

Dne 5. října 2008 vydala Rada bezpečnosti OSN Rezoluci 1838, ve které vyzývá všechny státy, jež mají v oblasti Adenského zálivu svá plavidla, aby se nezdráhaly použít vojenskou sílu při potlačování mezinárodního pirátství.

Zvyšující se hrozba pirátství znepokojila taktéž Indii, jejíž obchodní cesty vedou většinou právě Adenským zálivem a proto v říjnu roku 2008 OSN povolila indickému námořnictvu vstup do somálských vod za účelem potlačení místního pirátství. K další eskalaci pirátství v okolí Somálska došlo v listopadu 2008, kdy somálští piráti začali přepadat obchodní lodě i mimo Adenský záliv a zároveň se začali zaměřovat na větší nákladní lodě nebo ropné a chemické tankery. To bylo ostře v kontrastu s předchozími únosy, které byly zaměřené především na menší, tudíž zranitelnější lodě. Poslední incident v těchto vodách Indie zaznamenala v roce 2023.

Zdroje: www.osn.org, International Maritime Organization, BLACKWORD, J. History of Piracy: Past and Present.

Oblíbené