Různé
Automobil Laurin & Klement typ S2: Jedna ze sběratelských perel miamské dražby se prodala za více, než se odhadovalo
Unikátní závodní vůz z počátku 20. století, vyrobený společností Laurin & Klement – později se z ní stala společnost Škoda – byl letos vydražen na Floridě v Miami. Sportswagen typu S2 s průlomovým designem byl zachován v původním, nerestaurovaném stavu, což z něj činí vzácný nález pro zapálené sběratele…

Unikátní závodní vůz z počátku 20. století, vyrobený společností Laurin & Klement – později se z ní stala společnost Škoda – byl letos vydražen na Floridě v Miami. Sportswagen typu S2 s průlomovým designem byl zachován v původním, nerestaurovaném stavu, což z něj činí vzácný nález pro zapálené sběratele…
Příběh vozu
Sportswagen typu S2 od Laurin & Klement, který byl hvězdou miamské dražby RM Sotheby’s, si nechal vyrobit baron Leo Haan z rakouského Grazu, známý závodník své doby. Předpokládá se, že byl dokončen v roce 1911. Typ S byl vůbec nejúspěšnějším typem vozu společnosti Laurin & Klement, ale s tímto konkrétním modelem nemá téměř nic společného. Jedná se o speciální, pravděpodobně jednorázový model, na přání barona. Jediný výkres, který se v automobilce dochoval, je výkres podvozku, ale o dalších technických detailech se toho moc neví.
Baron Haan, vzdálený příbuzný Laty Brandisové – jediné ženy, která vyhrála Velkou pardubickou steeplechase – nebyl jen závodníkem, ale také progresivním inovátorem. Aby vylepšil ovladatelnost vozu, vybavil ho kryty kol na celé ploše. Především ale dřevěným kormidlem potaženým plátnem, které bylo namontováno vzadu vozu a spojeno s převodovkou řízení.
Tehdy se aerodynamika teprve začínala objevovat. Pravděpodobně si myslel, že mu pomůže rychleji projíždět zatáčky, ale s pouhými asi 12 koňskými silami, to pravděpodobně velký vliv nemělo. Současní odborníci si myslí, že dané kormidlo mohl použít pouze za bezvětří, protože jinak by boční vítr vůz odfoukl z kurzu. Ačkoli byl tento nápad v rodícím se stavu, šlo o další vývoj těchto konceptů, které se nakonec proměnily v aktivní aerodynamiku, kterou dnes vidíme v závodech Formule 1.
Další technické vlastnosti
Typ S2 také obsahuje horizontálně směřující dvouválcový čtyřtaktní motor s protiběžnými písty, jehož chladič výrobce namontoval za motorem a obtočil kolem krytu motoru. Tato jedinečná konfigurace vedla k charakteristickému „dlátovému“ designu přední části, připomínajícímu Renaulty a další vozy té doby.
Navzdory inovativnímu designu byl závodní úspěch vozu omezený. Jeho nejlepším výsledkem bylo druhé místo v závodě do vrchu poblíž Opavy v roce 1911. Jinak se mu nepodařilo dosáhnout žádného dalšího významného vítězství.
Po skončení závodní kariéry vůz prodal Haan Güntheru Hegerovi z Vídně, kde zůstal spíše na okrasu, než jej v 60. letech 20. století získalo Muzeum motoristického závodiště v hlavním městě Indianapolis – americký stát Indiana. Je pozoruhodné, že vůz zůstal z velké části neporušený. S výjimkou změny ze žlutého na modrý nátěr. RM Sotheby’s uvádí, že jeho čalounění, motorový prostor a podvozek jsou originální. Tato úroveň zachování je u závodního vozu této éry mimořádně vzácná.
Dražba
S odhadovanou hodnotou 100 000 až 150 000 amerických dolarů byl model S2 jedním z nejdražších vozů na této miamské aukci. Díky své historii a jedinečnému designu přilákal velký počet sběratelů. Nakonec zájemce vůz vydražil za neuvěřitelných 179 200 dolarů, tedy v přepočtu asi 4,27 milionu korun. Částku vyšší, než se očekávalo. Majitel je však doposud utajen. Uvidíme postupem času, kde se nakonec automobil objeví.
Další zajímavostí je, že si tento vůz, těsně před prodejem do USA, zahrál ve filmu. Objevil se v dánské komedii Sommer i Tyrol, tedy Léto v Tyrolsku z 60. let, kde měl původní lak.
Na druhou stranu se v rámci stejné aukce objevila i další dvě závodní auta ze zhruba stejného období jako Laurin & Klement. Itala 120 HP z roku 1907 se prodala za 31,6 milionu korun a Mercedes 150 HP Semmering z roku 1908 za dokonce 8.255.000 amerických dolarů. To je téměř 197 milionů korun. V prvním případě jde o jeden ze dvou existujících kusů. V tom druhém o jediný vyrobený kus na světě, který v době svého vzniku dosahoval rychlosti až 81 km/h, která se dalšími úpravami zvyšovala. Zde víme, že majitel pochází z Floridy.
Neskutečné! Každopádně v rámci české automobilové historie je to úspěch a další důkaz, že Češi uměli a umí pořád!
Zdroj:
www.aktualne.cz
www.rmsothebys.com
www.miami-news.com

-
Zajímavostipřed 3 dny
Kvíz: Přiřaďte hlavní města ke správným státům
-
Zajímavostipřed 2 týdny
Zajímavosti: Česká republika a její vlastní ložiska ropy a zemního plynu
-
Historiepřed 5 dny
Byla jsem doktorkou v Osvětimi: Zpověď ženy, která asistovala Mengelemu
-
Zajímavostipřed 6 dny
Kvíz: Znáte české nádrže, přehrady a vodní díla?