Zajímavosti
Zapomenutý letecký únos: Krvavá gruzínská svatba
Jedním z velkých filmových hitů 80. let byl gruzínský film Pokání (1984), jenž už nesl všechny stopy nadcházející perestrojky, ačkoliv éra Michaila Gorbačova teprve měla přijít. Mnohem méně se ví, že ho přímo ovlivnil letecký únos, dodnes vyvolávající v zakavkazské republice nemálo dohadů, jehož půlstoletí si v těchto dnech připomínáme.
Jedním z velkých filmových hitů 80. let byl gruzínský film Pokání (1984), jenž už nesl všechny stopy nadcházející perestrojky, ačkoliv éra Michaila Gorbačova teprve měla přijít. Mnohem méně se ví, že ho přímo ovlivnil letecký únos, dodnes vyvolávající v zakavkazské republice nemálo dohadů, jehož půlstoletí si v těchto dnech připomínáme.
Bylo jich sedm a a šest z nich bylo příslušníky gruzínské „zlaté mládeže“. Jejich rodiče byli většinou uznávané osobnosti ve vědecké či umělecké oblasti, tedy až na dvaatřicetiletého redcidivistu Grigorije Tabidzeho, třikrát soudně trestaného zloděje a vyděrače závislého na drogách. Nutno ovšem poznamenat, že u některých jejich výsledky a chování nebyly ukázkové a jenom vliv rodičů pomáhal urovnávat spory.
German Kobachidze a Josif Cereteli už natáčeli pro státní Georgia-Film a při jednom uzavřeném vysílání viděli instruktážní film Nabat, zachycující jednání odpovědných složek při únosu letadla. To jim pomohlo při realizaci jejich plánu, hodlali se zmocnit nějakého stroje a přeletět s ním do Turecka. Jejich komplici se stali bratři Kacha a Paata Iverieliovi. Mladší Paata studoval Univerzitu přátelství Patrice Lumumby v Moskvě, Kacha byl rezidentem chirurgického oddělení lékařského institutu v Tbilisi. David Mikaberidze studoval Akademii umění v Tbilisi a devatenáctiletá středoškolačka Titanin Petviašvili měla v celém případu speciální úlohu.
Svatba
Budoucí únosci si vybrali let na trase Tbilisi-Batumi. O den dříve se Kobachidze a Petviašvili vzali, ovšem svatba byla pouze účelová a měla důležitý zastírací manévr. Na svatební hostinu byla pozvána pracovnice přepravy mezinárodního sektoru Anna Varsimašvili a o den později, osudného 18. listopadu 1983, ji na letišti Titanin požádala, aby skupinu „protáhla“ přes bezpečnostní kontrolu. Prý si novomanželé nechtěli kazit dojem ze začínajících líbánek. Tím způsobem propašovali na palubu letadla dvě pistole, dva revolvery a dva ruční granáty.
Letět měli malým Jakovlevem Jak-40, jenže kvůli klesajícímu počtu cestujících došlo ke změně a pasažéři byli převedeni na let SU 6833 na trase Tbilisi-Batumi-Kyjev a dnešní Petrohrad. Také letadlo bylo podstatně větší – TU-134SA (registrace CCCP-65807), pilotované kapitánem Achmatgerem Gardapchadzem. Z letiště Novo Alexejevo odstartovali s 59 pasažéry na palubě v 15:43. První část letu do Batumi měla být velmi krátká, necelých dvacet minut, ale nepříznivé podmínky donutily posádku přerušit přistání. Kapitán se rozhodl vrátit do Tbilisi, ale to spiklenci netušili.
„Hrdinský“ čin
V jejich plánu bylo ovládnout letoun před dosednutím na letiště v Batumi, protože odtud vedla nejkratší cesta do Turecka. Když se let protahoval, došlo jim, že něco není v pořádku. V 16:13 se Cereteli, K. Iverieli a Tabidze přesunuli k pilotní kabině, ostatní měli zlikvidovat bezpečnostní pracovníky mezi cestujícími. Jednoho, který „vypadal jako bezpečák“ zabili, další dva zranili (jak se později prokázalo, žádný pracovník ochrany na palubě nebyl).
Letuška Valentina Krutikova pod hrozbou zbraní vyzvala piloty k otevření kabiny. Když se tak stalo, začala trojice střílet, Střely zabily palubního inženýra a vážně zranily navigátora, ale mimo jejich výhled zůstal první důstojník Gasojan. Opětoval palbu, smrtelně zranil Tabidzeho a vážně zranil Cereteliho. Ukryl zraněného navigátora, letuška vystrčila ven mrtvolu Tabidzeho a podařilo se jim opět zavřít dveře kabiny. Kapitán pak přešel do strmého stoupání, zoom climb a náhlé přetížení znemožnilo zbylým únoscům se dostat ke kabině.
Proto rozsévali násilí mezi cestujícími. Jednoho z nich zabili, dokonce zranili i dvě dívky, které cestovaly s nimi, ale nic o jejich úmyslech nevěděly. Stále požadovali přelet do Turecka, ale protože venku panovalo špatné počasí, neměli ponětí, že se vrací zpět do Tbilisi. Letadlo už na armádou obsazené letiště dosedlo v čase 17:20.
Drama na letišti
Tam už čekala operační skupina ministerstva Sovětského svazu. Když letadlo zamířilo na západní stranu letiště, letušky Irina Chimič a Krutikova se pokusily otevřít nouzové východy. První jmenované se díky kolegyni podařilo vyskočit, ale Krutikovu zahlédl Mikaberidze a ihned ji bez milosti zastřelil. Pak poznal prostory letiště Novo Alexejevo a došlo mu, že šance na útěk se rovnají nule, a tak obrátil zbraň proti sobě.
Stroj zastavil a vypukla panika. Když vyskočil další cestující, přítomní vojáci se domnívali, že jde o teroristu a zahájili palbu. Marně posádka žádala o její zastavení, ony střely vyslané únosci přes stěnu kabiny totiž poškodily radiostanici. Muži v kokpitu stroje byli vizuálně vyzváni k evakuaci, ale těžce zraněný navigátor nedokázal prolézt oknem a slanit. Za několik hodin zemřel.
Začala komunikace s teroristy. Ti žádali bezpečný odlet do Turecka, jinak hrozili vyhozením letadla do vzduchu. Netušili ovšem, že jejich granáty byly cvičné bez explozivní složky. Selhala snaha vyjednat propuštění části rukojmí, zejména těch zraněných. Na pokyn odpovědných míst byli přivezeni rodiče únosců, aby své potomky přesvědčili o ukončení celého dramatu. Tady existují dvě verze: podle jedné teroristé jejich apel odmítli a pohrozili, že po hodině popraví tři osoby a pokud se někdo, včetně rodinných příslušníků, přiblíží k letadlu, zničí ho. Druhá varianta říká, že rodiče neměli k vyjednávání moc prostoru a nedostali čas k usilovnějšímu přesvědčování.
Zúčtování
TU-134 stálo na ploše do časných ranních hodin. Speciální jednotka využila zdržovací taktiky a pod záminkou doplnění paliva vypustila nádrže, aby hrozba exploze byla co nejmenší. Mezitím se do Tbilisi přepravila zásahová jednotka Alfa, její velitel Gennadij Zajcev dal 19. listopadu v 6:55 pokyn k akci. Tým vedený majorem Michailem Golovatovem po osmi minutách ovládl prostor letadla.
Samotná akce a zneškodnění únosců zabralo čtyři minuty, aniž by došlo k jedinému zranění. Následovala smutná bilance. Zahynuli tři členové posádky (palubní inženýr Čedija, navigátor Šarbatjan a letuška Krutikova), dva cestující a dva únosci. Zranění různé závažnosti utrpělo dvanáct osob, mezi nimi i oba piloti: Gardapchadze a Garabajev. Postřeleni byli bratři Iverieliovi, letuška Chimič a jeden cestující si odnesli doživotní zdravotní následky.
Zločin a trest
Cestující vypověděli, že se k nim únosci chovali hrubě, uráželi je a ponižovali. To byl případ Paaty Iverieliho – zraněné pasažérce sdělil, že je vážně zraněná, oznámil jí, že je lékař a pokud chce, tak ji rovnou zabije, protože nejspíš nepřežije; značně agresivně se chovala i Titanin.
U soudu, jenž trval devět měsíců, se zkoumaly důvody teroristického činu. Pachatelé se obhajovali, že chtěli žít ve svobodném světě – přitom emigrovat díky postavení rodičů, jejich vlivu a majetku mohli v podstatě bez problémů, mohli klidně vycestovat, kam se jim zlíbilo. Psychologové se domnívali, že spíš chtěli svůj odchod na Západ podložit „velkým činem“ a objevily se názory, že se nechali inspirovat brutálním únosem letadla v podání litevských bratří Brazinskasových v roce 1970.
Rodiče pak obviňovali tehdejšího tajemníka ústředního výboru komunistické strany Gruzie, později velmi známého ministra zahraničí SSSR Eduarda Ševarnadzeho, že z politických důvodů odmítl další vyjednávání. Později se proslýchalo, že za beztrestné propuštění přeživších únosců na svobodu měli jejich příbuzní nabízet značné finanční vyrovnání.
U soudu se objevil i ortodoxní kněz Tejmuraz Čichladze, považovaný za koordinátora a inspirátora celé akce. Měl to být on, kdo propašuje ve své sutaně na palubu zbraně, ale nečekaně se mu naskytla možnost vycestovat legálně po církevní linii. To mělo do jisté míry ovlivnit i další jednání únosců, protože měli obavy, aby je Čichladze nekompromitoval. Proto se do čela skupiny postavil Cereteli a začal jednat.
Padly tresty: Kobachidze, bratři Iverieliovi a Čichladze dostali trest smrti, Titanin Petviašvili si měla odsedět 14 let, ale po osmi letech (po osamostatnění Gruzie) jí prezident Gamsačurdija zbytek trestu prominul. Pracovnice letiště Anna Varsimašvili o chystané akci nic nevěděla, ale za hrubé porušení bezpečnostních opatření odešla od soudu s tříletou podmínkou. Ještě v průběhu procesu za ne zcela vyjasněných příčin zemřel zraněný Cereteli. Téměř po roce byla čtveřice Kobachidze, K. a P. Iverieliovi a Čichladze zastřelena, jejich žádost o milost byla zamítnuta. Kapitán Gardapchadze a první důstojník Gasojan byli vyznamenáni titulem Hrdina SSSR. Stroj TU-134SA poškodilo 108 zásahů a kvůli vážně narušené struktuře musel být sešrotován.
Pokání
V roce 1990 lehl tbiliský archiv KGB popelem, takže podrobnosti k případu v oficiální sféře byly zničeny. To vedlo k mnoha dohadům, že se události odehrály jinak, samozřejmě byly živené politickými změnami. Na výpovědi svědků z letu SU 6833 se velmi rychle přestal brát ohled. V Tbilisi byl umístěn pamětní kámen připomínající oběti z řad cestujících a posádky, ale neznámí vandalové ho několikrát zhanobili.
Rodinní příslušníci po rozpadu SSSR vinili Ševarnadzeho, že neposkytl rodičům více prostoru a jeho jednání bylo ovlivněno „povinnou“ loajalitou k vládní garnituře v Kremlu. Stejně tak se tvrdilo, že právě odtud mu byl dán příkaz k exemplárnímu potrestání. Není ale známo, že by příbuzní teroristů byli jakkoli perzekuováni.
Filmem Pokání jsme začali a také se jím rozloučíme. German Kobachidze, zvaný „Gega“ v něm ztvárnil jednu z hlavních rolí, obávaného politika Tornika Aravidzeho v jeho mladých letech. Gega, jemuž procházely i takové excesy, jako svastiky v jeho pokoji a kříž nacistické armády na krku (jeho otec, režisér a herec Michail Kobachidze vždy nějak problémy urovnal), měl tedy na dosah velkou kariéru, místo toho skončil na popravišti. Jeho úlohu musel proto režisér Tengiz Abulazde kompletně vystříhat a natočit s jiným hercem (Merab Ninidze). Kvůli tomu se film, původně určený pro kina v roce 1984, objevil na plátnech až po třech letech.
Zdroje: iDnes, Český rozhlas, Wikipedie, sovětský dobový tisk, noviny Pravda
Lifestyle
Proč si muži nechávají v listopadu narůst knír a jak vlastně vzniklo hnutí Movember?
Listopad se pomalu, ale jistě chýlí ke konci a to pro některé muže znamená jediné. Budou si moci oholit knírek, který si během listopadu pěstovali. Proč si vlastně muži nechávají narůst knírek právě v listopadu a jak vlastně vzniklo hnutí Movember, které letos slaví kulatiny?
Listopad se pomalu, ale jistě chýlí ke konci a to pro některé muže znamená jediné. Budou si moci oholit knírek, který si během listopadu pěstovali. Proč si vlastně muži nechávají narůst knírek právě v listopadu a jak vlastně vzniklo hnutí Movember, které letos slaví kulatiny?
Hnutí Movember letos slaví již 20. výročí a vzniklo jako charitativní iniciativa. Podle tradice si mají muži pěstovat knírek zejména během listopadu. Samotné slovo Movember se skládá ze slov Mustache (knír) a November (listopad).
Vznik hnutí Movember
Existují dvě verze, jak hnutí vzniklo. Obě verze shodou okolností pochází z Austrálie. Ta první je o mužích z Adelaide, kteří si v listopadu 1999 nechali narůst kníry proto, aby dostali nějaké peníze pro zvířecí charitativní organizaci RSPCA.
Roku 2003 se dvojice mužů v Melbourne rozhodla založit novou verzi Movemberu. A to na podporu boji proti rakovině prostaty, kdy dali třiceti lidem 10 australských dolarů za to, že si nechají narůst knírek.
Kampaň následně slavila úspěch, což zapříčinilo vznik nadace s názvem Movember Foundation. V roce 2004 se akce zúčastnilo 450 lidí a pro nadaci Prostate Cancer Foundation of Australia (PCFA) se vybralo 54 000 australských dolarů (kolem 1 244 000 korun).
Letošní kampaň se zaměřila na tři konkrétní témata duše. A to konkrétně na duševní zdraví a prevenci sebevražd, rakovinu prostaty a varlat.
O nadaci Movember Foundation
Není to však jen o tom nechat si narůst knírek. Je to hlavně o získání peněz pro charitativní organizace, které se zaměřují na různé zdravotní problémy, zejména však u mužů.
Podle vědeckých údajů žijí muži průměrně o 4 a půl roku kratší dobu než ženy. Co se týká sebevražd, tak muži zaujímají celých 69 %.
Samotná rakovina prostaty patří k té nejčastější u mužů, kteří jsou starší 45 let. Rakovina varlat se projevuje i u mužů mladších. Hnutí Movember tak zvyšuje povědomí o těchto zdravotních problémech.
Doposud se nadace podílela na více než 1 250 projektech ve 20 zemích z celého světa. Počet účastníků hnutí Movember se odhaduje kolem 7 milionů celosvětově.
Zdroje: Euronews, Movember
Zajímavosti
Velký kvíz: Kolik ženských jmen dokážete vyjmenovat?
Vyzkoušejte si tento velký kvíz, ve kterém budete mít za úkol vyjmenovat všechna ženská jména, které jsou v českém kalendáři. Vzpomenete si alespoň na polovinu z nich?
Vyzkoušejte si tento velký kvíz, ve kterém budete mít za úkol vyjmenovat všechna ženská jména, které jsou v českém kalendáři. Vzpomenete si alespoň na polovinu z nich?
Tentokrát jsme si nachystali kvíz, který s největší pravděpodobností nedokážete splnit na sto procent. Vaším úkolem totiž bude vyjmenovat co nejvíce ženských jmen a vzhledem k tomu, že v kalendáři je těchto jmen opravdu mnoho, bude se jednat o těžký oříšek.
Prokažte svůj přehled a vyzkoušejte si tento kvíz. Přejeme hodně štěstí!
Abychom Vám vzpomínání trochu usnadnili, seřadili jsme Vám všechna jména dle abecedy. Na konci kvízu si tak tímto seřazením můžete významně pomoci.
V seznamu jsou zařazena pouze jména, která se běžně uvádějí v českých kalendářích. Celkem je tedy v kvízu 226 položek.
Už sám o sobě je tento úkol velkou zátěží pro vaši paměť, k tomu se navíc přidá i časový limit. Na uvedení co největšího počtu jmen totiž budete mít 15 minut. Možná se to zdá jako dost času, nicméně ke konci se už budete nacházet v časové tísni.
Zkuste tak zavzpomínat na jména členů vaší rodiny, známých kamarádů či veřejně známých osobností a pokuste se co nejvíce vyplnit tabulku se jmény. Do komentáře nám poté nezapomeňte dát vědět, jak jste si v kvízu vedli.
A jakmile budete mít kvíz vyplněný, můžete se podívat na některý další z naší série kvízů. Určitě si vyberete.
Zdroje: Sporcle, Kalendář
Historie
Šakvická vánoční vlaková tragédie: Přes sto mrtvých a snaha komunistického režimu vše zamést pod koberec
V brzkých ranních hodinách Štědrého dne roku 1953 se na trati Brno – Břeclav u stanice Šakvice odehrála jedna z největších vlakových tragédií. Toto neštěstí si vyžádalo 106 lidských životů, přitom se mu dalo předejít.
V brzkých ranních hodinách Štědrého dne roku 1953 se na trati Brno – Břeclav u stanice Šakvice odehrála jedna z největších vlakových tragédií. Toto neštěstí si vyžádalo 106 lidských životů, přitom se mu dalo předejít.
V noci z 23. na 24. prosince roku 1953 vládla v tehdejším Československu vánoční atmosféra. Mnoho lidí se vracelo domů za svými rodinami a těšilo se na oslavu Štědrého dne. Vše ale zastínilo velké neštěstí, které se událo v Šakvicích.
Vánoční tragédie
24. prosince 1953 v 1:06 hodin najel rychlík jedoucí z Prahy v plné rychlosti zezadu do osobního vlaku stojícího v blízkosti stanice Šakvice. Těžkotonážní železný vlak tažený parní lokomotivou zadní dřevěné vozy doslova rozdrtil. Ty byly bohužel v tu chvíli plné cestujících, kteří se vraceli z odpoledních směn v Brně či lidí vracejících se na Vánoce domů k rodinám.
Zahynulo 106 cestujících (pozn. některé zdroje uvádějí 103), obyvatel obcí Pálavy a Slovenska. Další stovce cestujících musela být poskytnuta lékařská pomoc. Nepřehlednost tragédie přímo na místě dala průchod lidskému hyenismu a mrtví a zranění byli okrádáni o hodinky a cennosti. Kvůli tomuto hyenismu některých lidí musela místo neštěstí následující den zcela uzavřít a hlídat armáda.
Příčiny neštěstí
Vyšetřování probíhalo několik měsíců a jeho výsledek byl doslova skandální. Příčina neštěstí nebyla technického charakteru, naprosto selhal faktor lidský.
Strojvedoucí, topič a vlakvedoucí se společně opili těžkým červeným vínem a před nehodou všichni usnuli. Všichni tři ji také ve zdraví přežili.
Nízké tresty a snaha vše ututlat
V roce 1953 byl u moci tvrdý komunistický režim a o takto děsivé tragédii se vůbec nesmělo psát. Neexistují žádné fotografie a všechny spisy byly v přísném utajení. Pouze krátká zprávička vyšla v Rudém právu dne 27. prosince, kde se ovšem o počtu obětí žádná informace neobjevila.
Strojvedoucí za své naprosté selhání dostal trest pouhých pět let odnětí svobody, topič čtyři léta a vlakvedoucí tři.
V roce 2011 byla na budově šakvického nádraží odhalena pamětní deska připomínající tuto tragédii.
Zdroje:
Wikipedie: Železniční nehoda u Šakvic, Lifee.cz: Vánoční tragédie u Šakvic, Idnes.cz: Houkání vlaku ji děsí 60 let
-
Novinkypřed 2 týdny
Zlatý Pátrovič na scéně aneb Bizár, který překročil veškeré hranice. Česko Slovensko má talent vidělo něco, co snad ještě nikdy
-
Novinkypřed 2 týdny
Zlatý buzzer! Ego poslal učitelku s ADHD rovnou do finále. Jste na hranici geniality, řekl ohromený Jaro Slávik
-
Novinkypřed 3 dny
Jsme ve vesmíru sami? Zeptali jsme se umělé inteligence
-
Lifestylepřed 2 týdny
Příběhy ze života: V 19 letech jsem byla posedmé těhotná. Nerozumím drsné kritice, rodina je u mě na prvním místě, tvrdí mladá maminka