Zajímavosti
Záhadné vykolejení vlaku v Biháru. V roce 1981 zemřely při tomto vlakovém neštěstí stovky lidí
Jedna z nejtragičtějších vlakových nehod v historii Indie i celosvětově se stala v Biháru v roce 1981. Dodnes nejsou přesně známy příčiny nehody ani celkový počet obětí – to ale nic nemění na tom, jak krutý osud potkal cestující na trase Mansi–Saharsa.
Jedna z nejtragičtějších vlakových nehod v historii se stala v Biháru v roce 1981. Dodnes nejsou přesně známy příčiny nehody ani celkový počet obětí. To ale nic nemění na tom, jak krutý osud potkal cestující na trase Mansi–Saharsa.
Každá nehoda je velmi smutnou událostí, zejména pokud při ní dojde ke ztrátě životů. Ačkoli technologický pokrok neustále roste, nehody se stále opakují. Nejčastější jsou nehody na silnicích a prakticky nulové šance na přežití jsou při nehodě v letadle. Obecně patří vlaky mezi oblíbené dopravní prostředky, hlavně z hlediska bezpečnosti. Rok 1981 se však výrazně zapsal do černé kroniky.
Nepříznivé počasí výrazně ovlivnilo události
Když 6. června 1981 vyjížděl devítivozový vlak na svou obvyklou trasu Mansi–Saharsa, řádil tehdy v Indii, konkrétně v Biháru, silný cyklón, který přinesl extrémně silný déšť. Vydatný déšť rozvodnil řeky a další vodní toky a železnice se staly kluzkými. Přesto vlak pokračoval ve své jízdě, dokud se nepřiblížil k mostu přes řeku Bagmati.
Co způsobilo vykolejení vlakové soupravy?
Vlaková souprava nezvládla přejezd přes most a celkem sedm z devíti vagónů vykolejilo a spadlo do rozbouřené řeky, která měla výrazně vyšší hladinu. Přesná příčina není známa, ale existuje několik možných verzí. Jisté je, že zásadní podíl na nehodě měl strojvedoucí vedle nepříznivého počasí.
Příčinou tak mohl být cyklón, blesková povodeň nebo selhání brzd. Často se také zmiňuje verze o krávě, která přecházela přes koleje. Strojvedoucí se ve snaze zabránit srážce snažil intenzivně brzdit, ale prudké brzdění způsobilo, že sedm zadních vagónů vykolejilo na kluzké trati a spadlo do rozbouřené řeky.
Stovky až téměř tisíc obětí
Bezprostředně po nehodě bylo jasné, že záchrana cestujících je nereálná. Absence záchranných složek, které stejně přijely pozdě, bohužel potvrdila negativní prognózy. O život v Biháru údajně přišlo 600 lidí, ale skutečný počet obětí mohl přesáhnout tisíc. Po několikadenním pátrání se našla pouze necelá třístovka těl.
Nehodu přežila necelá stovka cestujících. Dodnes není známa přesná příčina a pravděpodobně se ji nikdy nedozvíme. Je vždy velmi smutné, když jsou zmařeny lidské životy kvůli lidskému faktoru.
Ano, nehodě výrazně napomohly nepříznivé povětrnostní podmínky, ale právě proto by měly být spoje zrušeny kvůli bezpečnosti cestujících. Pokud nehodu způsobil strojvedoucí ve snaze vyhnout se srážce s „posvátnou“ krávou na trati, zaplatily za jeho rozhodnutí stovky, možná až tisíc lidských životů v Biháru.
Zdroje: VTM, economictimes, history