Zajímavosti
Velký vlastivědný kvíz o naší zemi
Vlastivěda je soubor přírodovědných a společenskovědných poznatků o vlasti, popřípadě o nějakém jejím regionu. Prohlubováním těchto poznatků a jejich prezentaci se věnují zejména vlastivědná muzea a vlastivědné kroužky. Podle zaměření lze rozlišovat specializované vlastivědy, např. historická vlastivěda apod.

Vlastivěda je soubor přírodovědných a společenskovědných poznatků o vlasti, popřípadě o nějakém jejím regionu. Prohlubováním těchto poznatků a jejich prezentaci se věnují zejména vlastivědná muzea a vlastivědné kroužky. Jak dobře se v tomto oboru pohybujete Vy? Vyzkoušejte se v tomto kvízu.
Jak dobře znáte Českou republiku a nejdůležitější informace o naší zemi? Otestujte své znalosti v tomto kvízu a se svým výsledkem se nám pochlubte v komentářích.
Kvíz můžete spustit níže, přejeme hodně štěstí!
0/25
Velký vlastivědný kvíz
1/25
Jaké jsou státní symboly České republiky?
2/25
Kdo složil hudbu k české hymně?
3/25
Kolik má Česká republika krajů?
4/25
Který z českých krajů je největší?
5/25
Velká Deštná je nejvyšším bodem, kterého pohoří?
6/25
Ve kterém století vznikla Velkomoravská říše?
7/25
Pro jaký významný historický čin je vzpomínán kníže Rastislav?
8/25
Kolik má Poslanecká sněmovna ČR členů (poslanců)?
9/25
Kdo je autorem díla Labyrint světa a ráj srdce?
10/25
V jakém uměleckém slohu je postaveno Národní divadlo v Praze?
11/25
Od kterého letopočtu se datuje nástup Habsburků na český trůn?
12/25
Na jaké místo se řadí Česká republika, co do velikosti země podle rozlohy, v Evropě?
13/25
Co připomíná státní svátek 6. července?
14/25
Se kterou sousední zemí má ČR nejdelší hranice?
15/25
Kdo byl prvním stavitelem a autorem katedrály sv. Víta a položil základy gotické architektury katedrály?
16/25
Kdo byl posledním českým panovníkem, který trvale sídlil v Praze?
17/25
S jakým divadlem je spojována umělecká dvojice Jan Werich a Jiří Voskovec?
18/25
Kdo je autorem básnické sbírky Hřbitovní kvítí?
19/25
Kdo je autorem slavného cyklu obrazů pod názvem Slovanská epopej?
20/25
Která česká řeka ústí v Polsku do Baltského moře?
21/25
Co je to Dyjsko-svratecký úval?
22/25
Kdo to byl Matyáš Bernard Braun?
23/25
Kdo je autorem opery Rusalka?
24/25
V uměleckém slohu baroko jsou postveny které z následujících pamětihodností?
25/25
Jaký je základní princip dělby moci v ČR?
Výsledky
Jak je to s vlastivědou?
Vlastivěda se vyučuje ve 4. a 5. ročníku a navazuje na elementární znalosti, které žáci získali v předmětu prvouka. Zároveň tvoří základy pro vyučovací předměty dějepis a zeměpis, které se vyučují na druhém stupni. Výuka v tomto předmětu je zaměřena na osvojení základních pojmů a jejich porozumění.
Dále je zde zahrnuto získávání základního uceleného pohledu na naši vlast, její jednotlivé části, její historii a základní poznatky o evropských zemích. Výuka zahrnuje také praktické dovednosti a práci s různými druhy map. Do výuky vlastivědy patří taktéž témata z oblasti multikulturní výchovy, výchovy k demokracii, osobnostní a sociální výchovy a světa financí.
Označení české země nebo česká zem
České země je pomocný historicko-geografický termín, který je používán zejména v historickém kontextu a ve svém užším vymezení se takřka úplně shoduje s územím dnešní České republiky.
V období od středověku se českými zeměmi rozumí země Koruny české (země podřízené českému králi) v závislosti na územních změnách: České království, Moravské markrabství. Od 1. čtvrtiny 14. století slezská knížectví (po roce 1742 jen menší část, která byla navíc v průběhu 18.–19. století po dvě období administrativně spravována společně s Moravou). Do roku 1635 pak též obojí markrabství Lužice.
Pro slezská a lužická území se také používá novodobého výrazu vedlejší země, jako projev jejich určité dějinné, etnické a státoprávní odlišnosti od vlastního českomoravského jádra státu. Další území, jež byla za vlády Lucemburků k České koruně volně připojena (prostřednictvím personální unie), tj. Lucembursko, Braniborsko a zahraniční léna, se jako české země nikdy neoznačovala.
Po zániku Rakousko-Uherska
Po zániku monarchie (zániku Rakousko-Uherska, jinými slovy po vzniku Československa) se českými zeměmi rozuměly tři země. Čechy, Morava a česká část Slezska (přičemž Morava a České Slezsko byly od prosince 1928 do konce roku 1948 spojeny do jedné Moravskoslezské země), jimž odpovídají přibližně hlavní povodí v Česku.
Po zániku zemského zřízení se pomocí označení „české země“ (popř. historické země) vymezovaly kraje nespadající pod působnost Slovenské národní rady. S blížící se federalizací Československa a zejména pak v souvislosti s jeho zánikem nad tímto historizujícím označením převážilo po dlouhých kontroverzích synonymní označení Česko, ale to hlavně pro označení moderního státu. V historických kontextech se v literatuře (především odborné) užívá nadále takřka výlučně sousloví „české země“.
Zdroje:
HAMPL, J. Kontext českých zemí.
JURAČKA, I. Vlastivěda pro 5. třídy ZŠ.
-
Celebritypřed 3 dny
Rakovina slinivky si nevybírá: Slavní, jejichž život ukončil tichý zabiják
-
Zajímavostipřed 1 týdnem
Kvíz: Doplňte názvy českých měst
-
Reality showpřed 5 dny
Naked Attraction: Nahá odvaha, která fascinuje diváky po celém světě
-
Celebritypřed 5 dny
Kvíz: Doplňte jména známých českých herců