Spojte se s námi


Filmy a seriály

Recenze seriálu Bunkr pro miliardáře: Proč tuhle apokalyptickou červenou knihovnu nepotřebujete vidět

Měl to být thriller o konci světa, ale vyšla z toho mýdlová opera situovaná do podzemí.

Publikováno

dne

Měl to být thriller o konci světa, ale vyšla z toho mýdlová opera situovaná do podzemí.

Když Netflix oznámil, že se autoři Papírového domu pouštějí do nového projektu, očekávání byla vysoká. A zápletka vypadala víc než slibně: skupina miliardářů se ukryje v luxusním bunkru, zatímco venkovní svět je na pokraji válečné zkázy. Co by se mohlo pokazit? Odpověď: skoro všechno – kromě samotného nápadu.

Jak pohřbít kvalitní scénář

Bunkr pro miliardáře (v originále El refugio atómico) disponuje na první pohled vším, co potřebuje kvalitní thriller. Nabídne izolované prostředí, mocenské boje, tajemství a postavy, které mají co ztratit. Scénáři kvality nechybí, příběhy postav, retrospektiva a vzájemně propletené vazby evokují otázky o morálce a osobních hodnotách. Přidejte k tomu skutečnost, že se společenská elita ocitá v pasti, a mohla by to být opravdu dobrá podívaná. Mohla, ale v reálu se napětí rozplizne a utopí v atmosféře španělské telenovely.

Začátek dobrý, ale…

Přitom první díl vás nejspíš naladí. Všechno nasvědčuje tomu, že se schyluje k atomové válce. Planetě Zemi tak, jak ji všichni známe, odtikávají poslední hodiny či dny. A jen vyvolení (rozuměj – hodně bohatí) mají šanci se zachránit. Prostředí bunkru v divácích nabudí příslušné pocity, krevní tlak stoupá, skoro nedýcháte. Jenže zatímco venku začíná konec světa, osazenstvo luxusního krytu se víc hádá, než že by je paralyzovala apokalypsa, kterou sledují na obrazovkách. Kdo čekal psychologické napětí, jaké v nás vyvolával Papírový dům, dočkal se dramatu béčkových televizních seriálů.

Velký příběh udušený malichernými spory

Bunkr pro miliardáře tedy není velkým příběhem o pádu civilizace, ale spíše vyprávěním o osobních krizích. Tvůrcům to kapku ujelo na mnoha frontách, ale nejde nezmínit postavu Victorie Varely (matka Fridy), kterou ztvárnila herečka Montse Guallar.

Bezpochyby by se role stárnoucí ženy v terminálním stadiu rakoviny dokázala chopit skvěle, jen by jí tvůrci nesměli diktovat, že bude ve všech scénách dokonale učesaná a s bezchybným make-upem. Opiátové náplasti ostentativně nalepené na krku dojem umírajícího pacienta nenavodí. Nemusíte být onkolog ba ani zdravotní sestra, aby vám bylo jasné, že si buď měl režisér tu rakovinu odpustit, nebo to celé pojmout se smyslem pro realitu.

Každopádně, když se těmi osmi díly prokoušete, finále vás potěší. Poslednímu dílu nechybí napětí a šmrnc. Závěrečná scéna pak vytáhne úroveň seriálu o několik levelů. Nejspíš přestanete těch sedm hodin a osmnáct minut vnímat jako ztracený čas. Ale současně si uvědomíte, že tenhle seriál nebudete doporučovat každému na potkání.

Ono totiž sečteno a podtrženo platí, že Bunkr pro miliardáře je tak trochu promarněná příležitost. Skvělý nápad, zajímavě navržená struktura postav, solidní vizuál a dobří herci. Jen tomu něco chybí. Postrádáte svižný děj, scény, ve kterých stačí vztahy mezi postavami naznačit, aby se vše mohlo vrátit k hlavnímu motivu. Do jedné věty by se to dalo celé shrnout asi následovně:

Slušný pokus o katastrofický thriller, který má styl, ale ztrácí dech.

Zdroje: Redakce (pohled autorky), csfd.cz; imdb.com; Netflix

Oblíbené