Zajímavosti
Pád afrického vlaku z mostu (1985): Tragédie, která tehdy otřásla celým světem
Cestování vlakem patří mezi nejbezpečnější alternativy cestování, nicméně kdysi tomu tak nebylo. Pravdou je, že i dnes dochází k mnoha vlakovým nehodám v důsledku nedbalosti či poruchám. Ale i tak nemusíte mít strach, české železnice patří k nejbezpečnějším způsobům přepravy! Každopádně historii nesmažeme a měli bychom se z ní poučit. Dnes se tedy podíváme na tragédii z roku 1985, která se odehrála v Africe.
Cestování vlakem patří mezi nejbezpečnější alternativy cestování, nicméně kdysi tomu tak nebylo. Pravdou je, že i dnes dochází k mnoha vlakovým nehodám v důsledku nedbalosti či poruchám. Ale i tak nemusíte mít strach, české železnice patří k nejbezpečnějším způsobům přepravy! Každopádně historii nesmažeme a měli bychom se z ní poučit. Dnes se tedy podíváme na tragédii z roku 1985, která se odehrála v Africe.
Rok 1985 sebou nesl mnohé, ale v úzkém kaňonu v tropické Africe se odehrála velká tragédie, která otřásla nejen Afrikou, ale i zbytkem světa. Roku 1985 v džungli projížděl vlak přírodou, nikdo nic netušil, a přitom pochvíli se vlak zřítil z mostu do řeky. Při této nehodě vyhaslo skoro 400 životů.
Osudný den – 13. ledna 1985
Lidé si dnes neuvědomují, kolik zabezpečení musí vlaková trať mít, nebo i samotný stroj. Strojvedoucí musí projít zkouškami, aby mohli řídit vlak. Nejde o nic jednoduchého a možná i proto strojvedoucích moc není. Často jsou nevyspalí a musí odřídit i směny za své kolegy… A mnohdy za různé nehody ani nemohou, a měli by se za ně zodpovídat výrobci.
Nicméně 13. ledna 1985 šlo o pochybení strojvedoucího. Dálkový expres spadl z mostu u města Awash v Etiopii. Železniční trať čítala 800 km a sloužila jako zásobovací tepna pro humanitární pomoc.
Extrémní sucha tu panují odnepaměti. Každopádně v osudnou neděli zde projížděl osobní vlak plný lidí přes 12 metrů vysoký most s půdorysovým zakřivením. Strojvedoucí vlak hnal moc rychle.
Ve vlaku tehdy cestovalo zhruba 1000 lidí! Během nehody se z mostu zřítily všechny čtyři vagony, ve kterých o život přišlo zhruba 392 lidí. Při vyšetřování bylo stanoveno, že za nehodu mohla rychlost, která způsobila extrémní zatížení na vnější straně oblouku, což způsobilo vykolejení vlaku.
Co nehoda způsobila
Je víc než jasné, že si nehoda vyžádala objeti, kterých bylo bohužel požehnaně. Údajně několik těl odplulo po řece a nikdy nebyla nalezena. Zachránci se snažili vyprostit co nejvíce lidí, ale jejich vybavení bylo nedostatečné a terén byl obtížný.
Vláda tehdy byla silně kritizována a odsuzována za svůj postoj a nedostatečnou pomoc, stejně jako za špatnou infrastrukturu a zanedbanou bezpečnost nejen na trati, ale i ve vlacích.
Připomínání si tragédie
Je hezké zapálit svíčky za ztracené duše, které trpěly, aniž by si to zasloužily. Nicméně je hlavní si uvědomit celý rozsah katastrofy. Je důležité si uvědomit, jak zásadní je zodpovědnost a přístup prakticky ke všemu co děláme. Kdyby jel strojvedoucí pomalu, kdyby trať byla řádně postavena a byly dodrženy postupy, k tehdejším ztrátám dojít nemuselo.
Zdroje: zdarbuh.cz, vtm.cz