Spojte se s námi


Zajímavosti

Letecké katastrofy: Jazyková bariéra stála za srážkou dvou civilních letadel

Publikováno

dne

12. listopad roku 1996 se zapsal mezi černé dny civilního letectví. Tohoto dne se při běžném manévru srazila ve vzduchu dvě letadla. Tato katastrofa však byla zcela zbytečná, neboť její příčinou byla pouze jazyková bariéra.

Osudný den startovalo z letiště v indickém Novém Dillí letadlo společnosti Saudi Arabian Airlines, přičemž mělo na palubě celkem 289 cestujících a 23 členů posádky. Naproti tomu však postupoval v přistávacím manévru k letišti v Dillí kazašský charterový let s 37 lidmi na palubě.

Letadla se měla minout s výškovým rozestupem zhruba 300 metrů, alespoň tak zněly pokyny z věže letového provozu. Zatímco saudskoarabský letoun měl prolétat v letové hladině 14 tisíc stop, kazašské letadlo se mělo držet v hladině 15 tisíc stop.

Postup indického dispečera byl zcela v pořádku. Dokonce kazašskou posádku uvědomil o tom, že se bude takto míjet se saúdským boeingem, přičemž posádka letadla mu tuto informaci potvrdila.

Navzdory tomu se však v 18:40 hodin na obloze objevila velká záře, která se začala řítit k zemi. Šlo o sražené dva letouny, které se z nějakého důvodu ocitly v totožné výšce. Rychle se na místo sjeli záchranáři, kteří však jen mohli konstatovat smrt většiny lidí, vyjma šesti přeživších. Bohužel i ti krátce nato zemřeli na rozsáhlá poranění.

Tato letecká nehoda si vyžádala celkem 349 obětí. Co ale vlastně tuto nehodu způsobilo? Vyšetřování ukázalo závažné pochybení v komunikaci.

Vyšetřovatelé zjistili, že saúdskoarabský boeing letěl v předepsané výše 14 tisíc stop. Ve stejné výšce však letěl i kazašské letadlo, které ale mělo nařízeno držet se v hladině o tisíc stop výše. Pozornost se tak ihned obrátila na kazašskou posádku.

Jistou zvláštností bylo, že komunikaci s věží u kazašského letounu zajišťoval radista, jelikož kapitán letadla neuměl plynule anglicky. Nevýhodou tak bylo, že se oba muži museli o všech skutečnostech a údajích navzájem informovat.

Na zvukových záznamech z kokpitu však není slyšet, že by radista předal kapitánovi informaci o tom, že by měl měl držet letovou hladinu 15 tisíc stop. Rozruch nastává až ve chvíli, kdy si radista uvědomí vlastní chybu a výkřiky varuje pilota před blížící se katastrofou.

Vyšetřovatelé tak uzavřeli, že za havárii může jednoznačně chyba kazašské posádky. Dle vyšetřovatelů se radista vinou jazykové bariéry domníval, že pokyn řídící věže o udržování hladiny 15 tisíc stop se vztahuje na posádku saúdskoarabského letounu, a tak tento pokyn kapitánovi nepředal. To bohužel odsoudilo dvě letadla ke srážce, které se již poté nebylo možné vyhnout.

Zdroje: Aktuálně, Česká televize, Letecké katastrofy

Oblíbené