Spojte se s námi


Filmy a seriály

Inkognito je stále populární i po letech. I přestože se doba změnila, tento pořad si zachoval svou tvář

Publikováno

dne

V době, kdy televizi zaplavují reality show plné hádek, intrik a emocí na hraně, působí Inkognito skoro jako zjevení z jiného světa. Žádné soutěžení o peníze, žádné ponižování, žádný tlak. Jen lidé u stolu, slova, smích a hra s inteligencí. A právě proto se na něj diváci dívají už roky a pořád se smějí.

Pořad, který nespěchá – a právě tím vyhrává

Inkognito je formát, který jako by vzdoroval dnešní době. Zatímco většina televizní zábavy je rychlá, hlasitá a postavená na konfliktu, tady se mluví pomalu, poslouchá se a čeká se na pointu. Divák není bombardovaný podněty, ale přizvaný ke hře. Sleduje hádání povolání, vnímá drobné nápovědy, přemýšlí spolu s panelisty. Tenhle rytmus dnes působí skoro terapeuticky, zvlášť v dnešním zrychleném světě.

Proč se u Inkognita smějeme jinak

Smích u Inkognita není výbušný ani škodolibý. Vychází z přeřeků, z chytrých narážek, ze sebeironie a z momentů, kdy někdo řekne něco úplně jiného, než zamýšlel – a všichni to vědí. Psychologie humoru říká, že právě tenhle typ smíchu je nejbezpečnější. Nikdo není terčem, nikdo není zesměšněný. Divák se směje, protože poznává lidskost. A protože ví, že by se mu to klidně mohlo stát taky.

Jedním z důvodů, proč Inkognito funguje i po letech, je složení panelu. Kombinace osobností jako Prachař, Brzobohatý, Genzer nebo Nesvačilová či moderátor Libor Bouček vytváří zvláštní rovnováhu. Každý má jiný typ humoru, jiné tempo, jiný způsob reakce. A právě to dohromady vytváří pocit, že nesledujeme výkon, ale přirozený rozhovor. Smích vzniká mezi lidmi, ne pro kamery. Divák má pocit, že sedí někde poblíž.

Klidná zábava jako protiváha reality show

Když Inkognito srovnáme s dnešními reality show, rozdíl je propastný. Reality formáty stojí na tlaku, emocích, konfliktech a neustálém hodnocení. Inkognito je pravý opak. Nikdo tu nebojuje o přežití, o výhru ani o přízeň publika. A možná právě proto ho lidé vyhledávají. Nabízí únik od světa, kde je všechno soutěž a výkon. Ukazuje, že i obyčejná konverzace může být zábavná.

Zatímco některé starší pořady dnes působí vyčpěle, Inkognito zestárlo překvapivě elegantně. Možná proto, že nestálo na trendech, ale na lidech a slovu. Nevsázelo na šok, ale na důvtip. A to jsou věci, které nestárnou. Diváci dnes paradoxně hledají přesně to, co dřív považovali za „obyčejné“. Klid, nadhled a pocit, že se nikdo nikam netlačí.

Smích bez ponižování

Velkou devízou Inkognita je fakt, že humor nikdy nejde přes někoho. Neexistuje tu trapné nachytávání, zesměšňování hostů ani umělé vytváření nepříjemných situací. Smích vzniká z jazykových hříček, omylů a lehkého chaosu v hlavách hádajících. To je důvod, proč se u pořadu smějí celé rodiny. Děti, rodiče i prarodiče – každý si v něm najde něco jiného.

Inkognito v sobě nese i lehkou nostalgii. Připomíná dobu, kdy televize nebyla neustálý boj o pozornost. Kdy se dalo u pořadu večeřet, mluvit a vracet se pohledem k obrazovce bez pocitu, že člověk o něco zásadního přijde. Tahle nostalgie ale není samoúčelná. Není to návrat do minulosti, ale připomínka, že některé formáty mají nadčasovou hodnotu.

Předchůdce jménem Hádej, kdo jsem

Málokdo si dnes vzpomene, že ještě před Inkognitem tu byl pořad Hádej, kdo jsem s Danou Morávkovou, Evou Holubovou nebo Martinem Dejdarem. Princip byl podobný – hádání identity, práce s jazykem, humor bez tlaku. Inkognito na tenhle formát navázalo a rozvinulo ho do podoby, která vydržela. Ukazuje se, že český divák má pro tenhle typ zábavy dlouhodobou slabost.

Proč se k Inkognitu lidé vracejí

Možná proto, že v něm není nic, co by člověka stresovalo. Není třeba fandit, soudit, rozčilovat se. Stačí se dívat a usmívat. V době, kdy jsou média plná špatných zpráv, konfliktů a extrémů, je to vlastně malý luxus. Pořad, který nikoho nenutí cítit víc, než chce.

Inkognito jako tichý fenomén

Inkognito není virální hit, který by každý týden plnil sociální sítě. A přesto se drží. Možná právě proto. Je to tichý fenomén české televize. Pořad, který nepřitahuje pozornost křikem, ale klidem. A ukazuje, že dobrá zábava nemusí být hlasitá, aby byla slyšet.

Zdroje: TV Prima, Česká televize, Psychologie humoru, Redakce (autorské pasáže)

Oblíbené