Spojte se s námi


Filmy a seriály

Godzilla: Pro někoho film, pro Japonce symbol národní kultury

Godzilla je jedním z nejznámějších symbolů japonské populární kultury. Je známá na celém světě a zůstává důležitým aspektem japonských filmů. Neurčitý humanoidní vzhled a napjaté, těžkopádné pohyby Godzilly si japonské publikum zcela oblíbilo. Diváci, na vzdory destruktivnímu jednání Godzilly, reagují na její “postavu” pozitivně, protože jedná ve hněvu a pudu sebezáchovy. Poukazuje tak na skutečnost, že věda, technologie a přírody spolu nemusí vždy tvořit synergii.

Publikováno

dne

Godzilla je jedním z nejznámějších symbolů japonské populární kultury. Je známá na celém světě a zůstává důležitým aspektem japonských filmů. Neurčitý humanoidní vzhled a napjaté, těžkopádné pohyby Godzilly si japonské publikum zcela oblíbilo. Diváci, na vzdory destruktivnímu jednání Godzilly, reagují na její “postavu” pozitivně, protože jedná ve hněvu a pudu sebezáchovy. Poukazuje tak na skutečnost, že věda, technologie a přírody spolu nemusí vždy tvořit synergii.

Symbolika 

Postava se od té doby stala mezinárodní ikonou popkultury a objevila se v různých médiích: 33 japonských filmů produkovaných společností Toho Co., Ltd., pět amerických filmů a četné videohry, romány, komiksy a televizní pořady.

Godzilla je považována za filmografickou metaforu pro Spojené státy a také za alegorii jaderných zbraní obecně. Starší filmy o Godzille, zejména ten původní (z roku 1954), zobrazovaly Godzillu jako děsivé monstrum zplozené jadernými zbraněmi. Godzilla představovala obavy mnoha Japonců z amerických atomových bombových útoků na Hirošimu a Nagasaki a z možnosti jejich opakování.

Vývoj monstra 

V původních japonských filmech jsou Godzilla a všechna ostatní monstra označována rodově neutrálními zájmeny „to“. Zatímco v anglických dabovaných verzích je Godzilla výslovně popisována jako „on“, tedy samec. Spolutvůrce Godzilly Tomojuki Tanaka ve své knize naznačil, že původní verze z roku 1954 představovala Godzillu jako samici. Ve filmu Godzilla z roku 1998 je monstrum označováno zase jako samec. Filmaři jej zobrazili, jak klade vajíčka během partenogeneze, tj. bez genetického přispění samčí pohlavní buňky. Nejedná se o jev neznámý. Běžně se vyskytuje v přírodě u nižších živočichů, například u ještěrek.

S postupem série se vyvíjela i Godzilla, která se měnila v méně destruktivní a hrdinštější postavu. Film Ghidorah (1964) byl zlomovým bodem v proměně Godzilly z padoucha v hrdinu. Tento snímek ji postavil proti větší hrozbě pro lidstvo, králi Ghidorahovi, dalšímu známéme japonskéhmu monstru. Godzilla je od té doby vnímána jako hrdina. Jde tak o podobné přirovnání přeměny padoucha v hrdinu vedle s King Kongem, Terminátorem a Johnem Rambem.

Popularita a vznik „brandu“

Japonci Godzillu považuji za „původního radioaktivního superhrdinu“ kvůli příběhu o jejím náhodném radioaktivním původu. V 70. letech 20. století ji americký časopis King of the Monsters popsal jako „superhrdinu 70. let“. Godzilla překonala Supermana a Batmana. Godzilla byla také v roce 1973 v anketě The Monster Times zvolena nejoblíbenějším filmovým monstrem a porazila další monstra jako hraběte Drákulu, King Konga, Vlčího muže, Mumii, Tvora z Černé laguny či Frankensteinovo monstrum.

V roce 1996 získala Godzilla cenu hudební stanice MTV za celoživotní dílo a v roce 2004 získala hvězdu na Hollywoodském chodníku slávy u příležitosti premiéry prvního filmu (1954) k 50. výročí postavy. Popkulturní dopad Godzilly vedl k vytvoření četných parodií a poct. Godzilla byla také zobrazena v reklamách. Například v reklamě na obuv značky Nike, kde Godzilla prohrála basketbalový zápas jeden na jednoho s obří verzí hráče NBA Charlese Barkleyho. Godzilla se také objevila v reklamě na čokoládové tyčinky Snickers, která sloužila jako nepřímá propagace dalšího filmu z roku 2014.

Obrana ze strany majitele Godzilly

Všudypřítomnost Godzilly v popkultuře vedla k mylnému předpokladu, že postava je veřejně dostupná, což způsobilo soudní spory s japonskou společností Toho o obranu svého firemního majetku v podobě ochranné známky. V dubnu 2008 americká společnost Subway zobrazila obří monstrum v reklamě na svůj sendvič Five Dollar Footlongs. Společnost Toho podala žalobu na společnost Subway za použití postavy bez povolení a požadovala odškodnění ve výši 150 000 dolarů.

V únoru 2011 společnost Toho zažalovala automobilovou společnost Honda za zobrazení monstra v reklamě na automobil Hondu Odyssey. Monstrum nikdo nikde jmenovitě nezmínil, bylo však krátce vidět na obrazovce uvnitř minivanu. Dále například v květnu 2015 podala společnost Toho také žalobu proti společnosti Voltage Pictures kvůli plánovanému filmu s Anne Hathaway v hlavní roli. Propagační materiály zveřejněné na filmovém festivalu v Cannes totiž používaly obrázky jejich Godzilly atd.

Steven Spielberg uvedl, že Godzilla byla inspirací pro jeho filmový trhák Jurský park (1993), a to konkrétně film Godzilla, král monster z roku 1956, na kterém vyrůstal. Spielberg popsal Godzillu jako „nejmistrovštější ze všech filmů o dinosauřích monstrech”.

Kulturní ambasador

V dubnu 2015 jmenovala tokijská městská část Šindžuku Godzillu zvláštním rezidentem a oficiálním turistickým ambasadorem na podporu cestovního ruchu. Během odhalení obří busty Godzilly v sídle společnosti Toho starosta Tokya prohlásil: „Godzilla je postava, která je pýchou Japonska. Nenecháme si ji nikdy vzít.

Zdroje: 

WILLIAMS, O. An Essential Guide to All the Godzilla Movies.

NAGAYAMA, K. Why do Monsters attack Japan?

BARR, J. The Kaiju Film.

Oblíbené