Spojte se s námi


Ekonomika

Finty, které užívají prodejci, abyste nakoupili více. Nenaleťte jim

Pomalu se blíží doba, kdy vyrazíte do obchodů nakupovat vánoční dárky pro své blízké. Možná ale všechno pořídíte přes e-shopy. Ať tak či onak, někdy prostě do kamenného obchodu zajít musíte. Neškodí si proto ukázat pár triků, které na vás mazaní prodejci chystají. Zatímco vy chcete nakoupit maximum za minimum peněz, jim jde o pravý opak. Díky pastím, které na spotřebitele připravují, také většinou dostanou, co chtějí. Buďte proto příště pozorní a nenechte se nachytat.

Publikováno

dne

Pomalu se blíží doba, kdy vyrazíte do obchodů nakupovat vánoční dárky pro své blízké. Možná ale všechno pořídíte přes e-shopy. Ať tak či onak, někdy prostě do kamenného obchodu zajít musíte. Neškodí si proto ukázat pár triků, které na vás mazaní prodejci chystají.

Zatímco vy chcete nakoupit maximum za minimum peněz, jim jde o pravý opak. Díky pastím, které na spotřebitele připravují, také většinou dostanou, co chtějí. Buďte proto příště pozorní a nenechte se nachytat.

Když máte možnost vybrat si mezi na první pohled nevýhodnou a atraktivnější variantou, určitě si vyberete druhou možnost. Říká se tomu „efekt návnady.“ Zkuste si třeba představit, že vám někdo nabídne předplatné časopisu na webu za 500 Kč, tištěné předplatné za 700 Kč a potom kombinované předplatné (web plus tištěné) také za 700 Kč. Podle studií si přes 80 % lidí vybere třetí možnost, protože ji považuje za nejvýhodnější. Prodejci jde právě o tohle, u jejich produktu pak roste prodej i o 30 %. Nenechte se tím ovlivnit. Stačí-li vám webové předplatné, sáhněte jenom po něm.

Taktika malých dlaždic

Ve hře je i vzhled kamenné prodejny. Studie profesora Nica Hoywinka z IESEG School of Management ve Francii ukázala na více než 4000 zákaznících, že těsně rozmístěné vodorovné čáry na podlaze zpomalují chůzi nakupujících v uličce a povzbuzují je, aby si prohlíželi zboží a více nakupovali. Nacházejí-li se mezi čarami velké mezery, zákazníci projíždějí mezi regály rychleji a méně utrácejí.

V mnoha obchodech jdou výše popsané strategii naproti. Dražší zboží dají v místech, kde se na podlaze nacházejí menší dlaždice, ty větší se nalézají třeba u vchodu, kde je naopak žádoucí, abyste co nejdříve zamířili do nitra prodejny. Uvědomte si to a než vyrazíte do obchodu, promyslete si, co vlastně chcete koupit, abyste se tímto trikem nenachytali. Pokud chcete kupovat víc věcí, sestavte si nákupní seznam.

Devítkové ceny

Obrovský dopad mají na kupující ceny končící na .99. Všichni je vnímáme pozitivněji, než kulaté číslo. Tedy cenu 399.99 si vyložíme tak, že je blíže 300 než 400, protože údaj čteme zleva doprava – tak to vysvětlují vědci. Pokusy s různým zadáváním cen zboží dokázaly, nejoblíbenější byly právě ty, končící na .99, a to i tehdy, když byla k dispozici levnější varianta. Pozor na to.

Hrubý prodavač je také strategie

Myslíte si, že prodejce by měl být zdvořilý a chovat se k vám přátelsky? Ve skutečnosti je to jinak, což potvrzuje výzkum, který proběhl v Sauder School of Business na University of British Columbia. Zisk podle něj generuje hrubý personál – to platí hlavně pro obchody s luxusním zbožím. Půjdete-li tam nakupovat, znamená to, že se toužíte stát součástí vyšší společnosti. Předpokládáte, že prodavač svým přezíravým chováním dává najevo, že elity nepatříte, protože ještě nevlastníte značkové zboží – šaty, drahé hodinky nebo jiný luxusní kousek. Snažíte se proto, si ho co nejrychleji pořídit, abyste konečně byli „in“. Tohle ale pochopitelně neplatí pro masového spotřebitele v běžných obchodech.

Zbývá jenom pár kusů

„Pospěšte si na nákup, množství zboží je omezené,“ přesvědčuje vás reklama. Většinou je ale zboží dost a jde jenom o trik, jak přilákat zákazníky. Vytvoří ve vás dojem, že jde o nedostatkové zboží, které si musíte hned pořídit, jinak bude vyprodané. Iluze vzácnosti funguje, což dokázala psychologická studie. Když se u vámi vybraného zboží v internetovém obchodě ukáže poznámka: „Na skladě zbývá pouze 5 kusů zboží,“ nejspíš na ně hned kliknete. Buďte v tomto ohledu opatrní.

Ukecaný jídelní lístek

V restauracích obvykle existují dva typy jídelních lístků: jeden suše uvádí seznam pokrmů a druhý podrobně popisuje každé jídlo. Schválně, porovnejte následující dva texty: Caesar salát a Caesar kuřecí salát s čerstvým salátem, krevetami a sýrem, pokapaný olivovým olejem a ozdobený cherry rajčátky. Na co spíš dostanete chuť?

Restauratéři zhotovují popisy nejenom proto, aby lidé věděli, co dostanou na talíř. Podle studie vědců z Cornell University a University of Illinois podrobný jídelní lístek s mnoha přídavnými jmény zvyšuje prodej v restauracích o 27 %. Převeďte si to do obalů na potravinách. Určitě vás víc zláká ke koupi atraktivní barevný obal hýřící přídavnými jmény, jak skvělá je potravina skrytá uvnitř, než prosté a strohé balení oznamující jenom konstatování, co je v krabici či pytlíku. Přitom potravina s jednodušším obalem bude stejně kvalitní, ale levnější, protože do její ceny se promítá i nákladnost obalu. Nezapomeňte na to, až budete v supermarketu projíždět mezi regály.

Lákadla nejenom pro děti

Skvělým marketingovým tahem jsou děti na nákupu společně s dospělými. Prodejci toho využívají. Zboží atraktivní pro děti umisťují do výše úrovně dětských očí. Mrňousové pak při pohledu na krabici cukrovinek ozdobenou oblíbenou pohádkovou postavičkou mají pocit, že se jejich milovaný hrdina dívá přímo na ně. A neodolají. Oslovení očním kontaktem zvyšuje pravděpodobnost nákupu až o téměř 30 %. Dlužno dodat, že to neplatí jenom pro děti. Když o něco zavadíme očima na první pohled, láká nás to k nákupu. Chodíte-li nakupovat s potomky, nenechte se zviklat k neuváženému vhazování věcí do vozíku a vy sami – naberte to, na co vám padne zrak jako první. V regálu najdete většinou levnější a stejně kvalitní zboží, jenom bude třeba skryté dole.

Láká hudba i vůně

Co dál vás může při nákupu ovlivnit? Třeba hudba, tedy její výběr, hlasitost, tempo. Hlasitější hudba v obchodech pro mladé není náhodná – nakupují pak více a rychleji. Svoji roli mají i vůně. Někteří prodejci vybírají speciální vonné směsi – pachová paměť zaznamená pozitivní zážitek a vy se potom chcete do obchodu znovu vrátit. Choďte nakupovat s chladnou hlavou, zdravým rozumem, do potravin zamiřte nasycení a nedopusťte, aby vám šikovné triky prodejců vysály peněženku.

Zdroje: efuc.org, thetimes.co.uk, gong.io

Komentovat

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ekonomika

Připraví nás umělá inteligence o práci? Která odvětví jsou největším terčem?

Umělá inteligence (zkráceně AI) se dnes stává stále větším tématem v nejrůznějších průmyslových odvětvích. Umí se rychle učit a dělat věci, které jsme dřív mohli vykonávat jen my, lidé. To by však mohlo mít velký vliv na náš osobní i pracovní život. Může to být pro lidstvo problém? Měli bychom se mít více na pozoru?

Publikováno

dne

Umělá inteligence (zkráceně AI) se dnes stává stále větším tématem v nejrůznějších průmyslových odvětvích. Umí se rychle učit a dělat věci, které jsme dřív mohli vykonávat jen my, lidé. To by však mohlo mít velký vliv na náš osobní i pracovní život. Může to být pro lidstvo problém? Měli bychom se mít více na pozoru?

V tomto článku se podíváme na to, v kterých odvětvích by umělá inteligence mohla nahradit lidskou práci a kde by nám naopak mohla být nápomocná.

Automobilový průmysl
V automobilovém průmyslu už roboti hodně pomáhají a lze si poměrně jednoduše představit, že by celé továrny skončily bez lidí. Umělá inteligence by mohla řídit výrobu, plánovat opravy a údržbu, nebo dokonce navrhovat nové produkty a systémy.

Zdravotnictví
Dalším oborem je zdravotnictví, kde by AI mohla sloužit jako “bezchybný” lékařský asistent, který nikdy neodpočívá a nikdy se neunaví. Umí analyzovat zdravotní záznamy, pomáhá určovat diagnózu a teoreticky i navrhovat léčbu. 

Zvlášť v oblasti radiologie by mohla lékařům mohla AI hodně pomoci – algoritmy by mohly posloužit k vyhodnocování snímků a pomoci lékařům v diagnostice. 

Bankovní a finanční sektor
Velká revoluce by mohla přijít i v bankovních a finančních službách. Algoritmy umělé inteligence jsou dobře využitelné pro zefektivnění obchodování. AI se v tomto odvětví již používá jako nástroj pro hlídání rizik a hledání podvodů. 

V podstatě si můžeme umělou inteligence představit jako vysoce kvalifikovaného bankéře, který nonstop sleduje dění na trhu a dokáže tvořit poměrně přesné prognózy.

Zákaznický servis
A co oblast zákaznické podpory? AI zde pomáhá jako pracovník, který je tu pro nás nonstop a dokonale mluví několika jazyky. Virtuální asistenti se již nějakou dobu využívají k tomu, aby pomáhali řešit dotazy zákazníků a pomáhat jim s nejrůznějšími problémy. Dokážou i poměrně dobře odhadnout, co zákazník bude potřebovat na základně jejich posledních dotazů a historie vyhledávání.

Logistika
V neposlední řadě bude AI hrát důležitou roli v logistickém průmyslu. Umělá inteligence by nejspíš dokázala řídit dodávky, efektivně plánovat cesty, nahradit práci dispečerů a dokonce i řídit autonomní vozidla.

Závěrem lze jen říct, že ačkoliv má umělá inteligence jistý potenciál nahradit určité role a úkony, neznamená to nutně konec lidské práce. Budeme se muset zkrátka začít učit nové dovednosti a rozvíjet schopnosti, které umělá inteligence nedokáže, jako je třeba kreativita a emoční inteligence.

zdroje: Forbes.com, Medium.seznam.cz

Pokračovat ve čtení

Ekonomika

Bitcoinové ETF přinese institucionální adopci, tvrdí Mike Novogratz

Zakladatel společnosti Galaxy Digital Mike Novogratz řekl investorům, že rok 2024 bude ve znamení institucionálního přijetí kryptoměn, které bude motivováno blížícím se schválením fondů obchodovaných na burze (ETF) na Bitcoin

Publikováno

dne

Zakladatel společnosti Galaxy Digital Mike Novogratz řekl investorům, že rok 2024 bude ve znamení institucionálního přijetí kryptoměn, které bude motivováno blížícím se schválením fondů obchodovaných na burze (ETF) na Bitcoin.

Během telefonické konference o výsledcích společnosti Galaxy Digital za třetí čtvrtletí 9. listopadu Novogratz zdůraznil, že společnost věří, že schválení několika ETF „už není otázkou jestli, ale kdy“. Správce fondu podal žádosti o spotové ETF na Bitcoin a Ethereum s Komisí pro cenné papíry a burzy Spojených států ve spolupráci s Invesco ve třetím čtvrtletí 2023. Nálada investorů se v listopadu 2023 obrátila k bull runu, přičemž významní analytici výzkumu ETF předpovídají, že SEC schválí dvanáct hlavních žádostí o spotové ETF na Bitcoin do ledna 2024.

„Rok 2024 doslova bude rokem institucionálního přijetí, především nejprve prostřednictvím ETF na Bitcoin, kterému bude následovat ETF na Ethereum,“ řekl Novogratz během telefonické konference o výsledcích za třetího čtvrtletí. Novogratz dodal, že institucionální investice by mohly vyvrcholit v roce 2025, když se zvýší investice „do tokenizace a peněženek“. Generální ředitel společnosti Galaxy Digital také uvedl, že klíčovým zaměřením pro americkou krajinu by mělo být zajistit, aby dolarové stabilní mince zůstaly středobodem širšího ekosystému kryptoměn.

Podle Novogratze přinese ETF na Bitcoin míru institucionální důvěry a významné množství financí do prostoru kryptoměn.

„Toto ETF nám dává všem prostor k nadechnutí, dává život do systému. To přináší kapitál, který umožňuje zbytku věcí prosperovat. Ale myslím, že pokud se podíváte na dlouhodobý plán kryptoměn, je na správné cestě,“ dodal.

Potenciální vliv spotového ETF na Ethereum byl také zmíněn během telefonické konference s investory. Generální ředitel společnosti Galaxy Digital řekl, že jeho možné schválení nemusí být tak dobře přijato jako ETF na Bitcoin, vzhledem k tomu, že model validace Ethereum je založen na výnosech ze stakingu.

„Pokud nedokážou vymyslet ETF, které skutečně přenáší odměny za staking, bude to takový podřadný produkt oproti tomu, když vlastníte Ethereum s někým jako my a máte ho zastakeovaný,“ vysvětlil Novogratz.

Dodal, že technický rozdíl by byl významný, pokud by investoři hledali výnosy mezi 4 až 7 %, v závislosti na způsobu stakingu. Užitečnost zůstává důležitým faktorem, přičemž Novogratz zdůraznil, že různé blockchainy a jejich nativní tokeny musí „sloužit účelu“ a mít „na nich postavené věci“, aby udržely dlouhodobou hodnotu.

Zdroje: Cointelegraph, Tradingview

Pokračovat ve čtení

Ekonomika

Máte doma napjatý rozpočet? Zkuste obálkovou metodu a uvědomte si svoje priority

Zdražování znamená pro spoustu lidí tvrdou lekci. Možná jste moc utráceli za jídlo, služby nebo zábavu překročili rozpočet. Když správně odhadnete všechny svoje měsíční výdaje a budete je mít pod kontrolou, můžete si vytvořit vyrovnaný rozpočet a připravit se i na případné nečekané výdaje.

Publikováno

dne

Zdražování znamená pro spoustu lidí tvrdou lekci. Možná jste moc utráceli za jídlo, služby nebo zábavu a překročili rozpočet. Když správně odhadnete všechny svoje měsíční výdaje a budete je mít pod kontrolou, můžete si vytvořit vyrovnaný rozpočet a připravit se i na případné nečekané výdaje.

Pokud bojujete s nadměrným utrácením, vyzkoušejte obálkový systém. Pomocí této strategie vložíte svoje peníze do různých obálek, které jsou označeny rozpočtovými kategoriemi, jako „jídlo v restauraci“ nebo „oblečení.“ Když je obálka prázdná, nemůžete už za tuto kategorii utrácet. Obálky pak znovu naplníte na začátku dalšího měsíce nebo po výplatním termínu.

Mezi běžné výdaje domácnosti patří splátky hypotéky, doprava, jídlo, zdravotní péče a náklady na péči o děti. Impulsivní nakupování a zbytečné utrácení vám pomůže zkrotit připravený rozpočet.

Pokud potřebujete snížit měsíční splátku hypotéky, zvažte refinancování s novými podmínkami. Mějte na paměti, že prodloužení doby splatnosti půjčky může snížit vaši měsíční splátku, ale z dlouhodobého hlediska můžete platit více na úrocích.

Na autě a cestovních výdajích můžete ušetřit mnoha způsoby v závislosti na způsobu dopravy. Pokud dojíždíte do práce autem, zvažte spolujízdu, abyste ušetřili peníze za benzín.

Náklady na jídlo jsou pro většinu rodin významným výdajem a náklady se v roce 2022 zvyšovaly spolu s inflačními trendy. Zvažte minimalizaci cest do obchodu s potravinami. Choďte tam pouze jednou týdně, abyste omezili impulzivní nákupy. Čím více cest do obchodu s potravinami podniknete, tím více příležitostí budete mít k utrácení. Když si naplánujete, jaké jídlo budete vařit a budete přesně vědět ingredience, které budete potřebovat, můžete si všechno nakoupit během jediné cesty. Tato příprava vám pomůže ušetřit za nákupy potravin na poslední chvíli nebo za stravování venku.

Pokud jde o denní péči o děti, spoléhejte se více na pomoc rodiny nebo přátel. Pokud mají vaši rodiče možnost hlídat děti jeden den v týdnu, ušetří vám to peníze.

Zjistěte, co je pro vás důležité, když si vytváříte rozpočet na zábavu. Sestavování rozpočtu není jenom o snižování výdajů, ale je to také o tom, abyste zjistili, co je pro vás důležité.

Sestavování rozpočtu je o dávání a braní. Může třeba existovat člověk, který má slušný příjem, ale ve svém bytě nemá absolutně žádný nábytek. Je pro něj důležitější, aby mohl jít ven a najíst se, kdykoli se mu zachce, než utrácet peníze za zařizování obytného prostoru. Možná i vy máte nějakou takovou libůstku. Raději něco oželíte, abyste si mohli něco jiného dovolit. Proto byste se měli zamyslet nad tím, čeho si nejvíce ceníte a za co chcete utrácet peníze. Na základě toho si můžete vytvořit rozpočet, který bude dokonale vyhovovat vašim potřebám.

Dělejte si rozpočet, abyste měli přehled o svých výdajích. Pomocí rozpočtu můžete podrobně popsat své měsíční náklady a příjmy za určité časové období a zjistit, kde můžete provést úpravy, abyste splnili svoje finanční cíle. Rozdělte svoje výdaje na ty, které jsou nezbytné, včetně jídla a služeb, a zbytečné, jako je zábava a stravování venku.

Do vývoje rozpočtu domácnosti se samozřejmě promítá i politická situace. Třeba v první polovině roku 2020 úspory domácností stouply, protože kvůli covidu-19 nebylo kde a jak utrácet. Potom ale došlo opět k poklesu.

Zdroje: www.thebalancemoney.com, www.gfmag.com

Pokračovat ve čtení

Oblíbené