Spojte se s námi


Cestování

Bosá chůze léčí nejen nohy, ale také tělo i duši. Proč vyměnit boty za barefoot obuv, či je později vysadit úplně?

Publikováno

dne

Bosonožci, novodobý fenomén? Dost možná. Lidí, kteří chodí bez bot, přibývá. Stejně tak se rozrůstá nabídka barefoot obuvi pro ty, kteří úplně bez bot chodit nezvládnou, ať už z jakýchkoliv důvodů. Proč je ale chůze naboso, případně v barefoot botách prospěšná pro tělo?

Běžné boty škodí zdraví

Bosou chůzi často provázejí různé mýty a pověsti. Mnoho z nás určitě slyšelo povídačky o tom, že chozením bez bot můžeme způsobit propadnutí klenby, časté je i strašení infekcemi. Jenže realita je vlastně úplně opačná.

Přesto i v dnešní době, kdy jsou dostupné konkrétní studie a informace, těmto nepravdám mnoho jedinců věří. Navíc by stačilo použít pouhou logiku. Běžné boty podpírají klenbu a tím ochabují její svaly. Ty pak nefungují, jak by měly.

Kromě toho běžné boty nerespektují tvar chodidla. Prsty na nohou nemají dostatek místa a namísto toho, aby měly prostor a nebyly tlačeny k sobě, se deformují spolu s celou nohou, která ochabuje.

Mimo to pak má obuv vliv na špatný styl chůze a spolu s tím vznikají problémy spojené se špatným držením těla. To se rovná negativnímu vlivu nejen na nohy, ale také na páteř, což může vyvolávat bolesti hlavy.

O vlivu na prokrvování těla a tedy například i chladu od nohou nemluvě. A v podobném stylu by šlo pokračovat. Běžné boty mají zkrátka mnoho negativ.

V čem je bosá chůze lepší?

Hned několik negativních vlivů běžných bot již bylo nastíněno. Nyní tedy zbývá vypíchnout, proč je vlastě bosá chůze tolik užitečná. Důvodů je mnoho. Chůze po různých terénech působí na nohu velice pozitivně, některé terény vyloženě plní funkci masáže a pomáhají s prokrvováním.

Důležité je ale také to, že dochází k posilování nejrůznějších svalů. Včetně těch, které drží klenbu v dobrém stavu. Prsty mají prostor. Volná noha se navíc značně méně potí, což je pochopitelně užitečné z hlediska různých infekcí, zánětů a plísní.

Nesmíme opomenout ani fakt, že chodidla jsou klíčovým prvkem pro vnímání. Až 70 % vjemů při chůzi získáváme právě chodidlem. A v botě je tento „senzor“ pochopitelně značně nefunkční.

Volná noha skvěle vnímá terén, čte jej, což znamená lepší reakce na různé negativní podněty. Dodat můžeme i fakt, že volná noha je mnohem pohyblivější a lehčí, lépe se koordinuje pohyb celého těla.

Vesměs je tedy pozitivní vliv na celé tělo. A aby toho nebylo málo, tak samotné napojení na terén změní váš pohled na svět. Propojení s přírodou se zkrátka stane novým zážitkem, kterého se nebudete chtít zbavit.

Bosá chůze navíc pomůže k tomu, že nemusíte řešit rozmary počasí. Tělo si zvykne na vše. Tedy jak teplé povrchy, tak ty studené. Také nebudete muset přemýšlet, jaké boty si vzít, když chcete jít do míst, kde bude třeba bláto a podobně. Noha přeci nepromokne a po příchodu domů si ji lze jednoduše umýt.

Zkrátka bezproblémové. O tom, kolik lze ušetřit, ani nemluvě.

Samozřejmě je ale nedobré začít chodit bos ihned po rozhodnutí. Vše musí být postupné. Jelikož vysazení bot znamená, že se bude vaše tělo měnit. Uzdravovat. A to zkrátka bolí. Proto je dobré začít s barefoot obuví, popřípadě je vhodné kombinovat barefoot s běžnými botami.

Barefoot obuv na vzestupu

O barefoot obuvi již byla také řeč. Je to ideální začátek s bosou chůzí. Pomůže s tím, aby se srovnal tvar nohy, tvar těla. A pochopitelně je pro mnoho lidí překážkou v bosé chůzi také fakt, že jsou chodidla třeba až příliš citlivá na sebemenší kamínek či jinou nerovnost.

Výhodou těchto bot je velká ohebnost a přizpůsobení tvaru chodidla. Navíc pochopitelně nohu chrání před různými ostrými předměty, což se zejména ve městě hodí. Také jsou mnohem lehčí než běžné boty a po nachození třeba 20 kilometrů to jde extrémně znát.

V minulosti byly barefoot boty nevzhledné, drahé, těžce dostupné. Ale dnes je situace úplně jiná. Je mnoho značek, vyrábějí se i skutečně stylové boty, s kterými můžete do jakékoliv společnosti, případně boty na traily či na jiné aktivity.

Samozřejmě jsou barefooty o něco dražší, ale je to věc, do které se vyplatí investovat. Na zdraví se šetřit nevyplácí a tohle je jeden z těch případů, kdy se to opravdu tělu vrátí a s časem to oceníte.

A není to problém ani přes zimu. Už se totiž vyrábí nespočet zimních barefoot bot, dokonce i takových, s nimiž lze vyrazit v zimě na hory. Značek je čím dál více, výběr je čím dál větší. Zdá se zkrátka, že barefoot je hudbou, respektive obuví budoucnosti.

Nově se navíc vyrábějí také ponožkoboty značky Skinners, které jsou ideální do přírody. Jsou snadno sbalitelné, skladné a lze je mít vždy po ruce.

Zdroj: naBOSo, ChooseGreen

Komentovat

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Cestování

Krásný dárek k Vánocům! U Českých drah si opět připlatíme

České dráhy si nadělí vánoční dárek již 10. prosince 2023. V tento den totiž vstoupí v platnost nový ceník. Cestování vlakem bude tedy opět o něco dražší. V minulém roce dopravci zdražovali o 15 procent, letos by to mělo být o trochu nižší.

Publikováno

dne

České dráhy si nadělí vánoční dárek již 10. prosince 2023. V tento den totiž vstoupí v platnost nový ceník. Cestování vlakem bude tedy opět o něco dražší. V minulém roce dopravci zdražovali o 15 procent, letos by to mělo být o něco méně.

Kolik si připlatíme?

Celkové zdražení by nemělo přesáhnout 9,5 procent. Hodnota kopíruje částku v rámci Systému jednotného tarifu, který zveřejnil ve svém věštníku pro příští rok státní podnik Cendis. České dráhy své tarify vždy upravují ve stejném rozsahu jako stát. Na konkrétní informace si ale ještě pár dní počkáme.

Obecným pravidlem pro České dráhy bylo, že ceny upravovaly podle výše průměrné inflace, která se objevovala v předchozím roce. Vzhledem k mimořádně vysoké inflaci však toto pravidlo bylo porušeno a růst cen vycházel z cenové hladiny aktuálního roku.

České dráhy si za první pololetí letošního roku přišly na hrubý zisk v hodnotě 987 milionů korun. Jedná se o meziroční zlepšení o téměř dvě miliardy korun. Ve stejném období minulého roku byly dráhy ve ztrátě 931 milionů korun. Zisk vykazovaly naposledy v roce 2019.

Proč se Českým drahám v současné době tak daří?

K dobrým výsledkům přispělo zklidnění trhu s energiemi, silnější měna, ale hlavně velký návrat lidí do vlaků. V mezinárodní osobní přepravě měly dráhy vyšší tržbu o třetinu. V prvním pololetí cestovalo s Českými dráhami 79 milionů lidí, jedná se o meziroční nárůst čtyři miliony.

Ovšem na druhou stranu je prý zájem o cestování stále ovlivněn návyky, které zavedla doba pandemie, jelikož stále přetrvává například větší míra práce z domova.

Za oživení může hlavně přetrvávající zájem po zahraničních dovolených nebo volnočasových cestách, který musely být na delší čas odložené. Vracejí se i ve velkém zahraniční turisté. Nejvíce jsou využívané linky s moderními vlaky, díky kterým se zkracují celkové časy cest.

Jaké další změny přinese rok 2024?

Přibudou hlavně spoje s našimi nejbližšími sousedy, konkrétně Polskem a Rakouskem. Spojení do Polska se doplní přes Bohumín o přidají se další dva vlaky do Krakova a Vratislavi. Častější spojení do Rakouska můžeme čekat na trase Morava – Vídeň a Praha – Vídeň přes Tábor. Změny se dotknou také noční dopravy.  

Další novinkou příštího roku bude nasazení nových netrakčních vozů ComfortJet. Díky tomuto kroku bude možné z dálkové dopravy postupně vyřazovat zastaralé soupravy.  

„ComfortJety chceme nasadit v rámci zkušebního provozu s cestujícími nejprve na spoje mezi Prahou a Ostravou a z Ostravy přes Prahu do Františkových Lázní. Ve druhé fázi plánujeme jejich provoz na spojích Berliner z Prahy do Berlína, což by mohlo být už během roku 2024. Záležet bude na dodání potřebného počtu vlaků a dodání nezbytných schválení výrobním konsorciem Siemens – Škoda,“ nechal se slyšet Jiří Ješeta v rozhovoru pro České dráhy, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Zdroj: novinky.cz, denik.cz, ceskedrahy.cz

Pokračovat ve čtení

Cestování

Skryté perly Německa: Objevujte krásy u našich sousedů, za návštěvu nestojí jen velká a známá města

Německo toho má mnoho, co může nabídnout. Z pohledu cestovatelů je z České republiky perfektně dostupnou destinací, která je navíc ideální také v případě, že máte k dispozici pouze omezený čas. Navštivte tyto skryté perly sousedního státu.

Publikováno

dne

Německo toho má mnoho, co může nabídnout. Z pohledu cestovatelů je z České republiky perfektně dostupnou destinací, která je navíc ideální také v případě, že máte k dispozici pouze omezený čas. Navštivte tyto skryté perly sousedního státu.

Lübeck, Šlesvicko-Holštýnsko

Lübeck je historické město známé pro svou gotickou architekturu a láká milovníky historie. Jeho starobylé centrum je také zapsáno na seznamu Světového dědictví UNESCO.

Monschau, Severní Porýní-Vestfálsko

Monschau je malebné historické město ležící v pohoří Eifel. Nabízí krásné uličky s historickými domy a romantickou atmosféru.

Bamberg, Bavorsko

Bamberg je krásné město ve frankonské části Bavorska, které je zapsáno na seznamu Světového dědictví UNESCO. Nabízí malebné starobylé uličky, historické budovy a bohatou pivní kulturu.

Freiburg im Breisgau, Bádensko-Württembersko

Freiburg je krásné město ležící na jihozápadě Německa a vyniká svým slunečným podnebím a historickým centrem s katedrálou Freiburger Münster. Navíc je obklopen romantickým pohořím Schwarzwald a nabízí tak i vyžití v přírodě.

Garmisch-Partenkirchen, Bavorsko

Toto alpské město je oblíbeným cílem pro milovníky zimních sportů a horolezců. Nachází se poblíž nejvyššího vrcholu Německa, Zugspitze. Láká však nejen na nádherné přírodní scenérie a překrásnou krajinu, ale také na architektonické skvosty.

Heidelberg, Bádensko-Württembersko

Heidelberg je dalším nádherným univerzitním městem, které je známé pro své starobylé hradby, romantický zámek a malebné historický centrum.

Rüdesheim am Rhein, Hesensko

Toto malé město ležící u řeky Rýn proslulo svými vinicemi a krásnými panoramatické výhledy na řeku. Máte-li rádi německá vína, pak je toto místo přímo stvořené pro vaši návštěvu.

Rothenburg ob der Tauber, Bavorsko

Rothenburg ob der Tauber je jedním z nejlépe zachovaných středověkých měst v Německu. Nabízí krásné náměstí s historickými budovami a starobylou romantickou atmosféru.

Trier, Porýní-Falcko

Trier je nejstarším městem v Německu a pro turisty je atraktivní zejména kvůli dochovalým římským památkám. Za zmínku stojí především městská brána Porto Nigra a amfiteátr.

Baden-Baden, Bádensko-Württembersko

Baden-Baden je luxusní lázeňské město, které je známé svými termálními lázněmi, krásnými parky a kasinem.

Zdroj: Germany Travel, Deutschland.de, Wikipedia

Pokračovat ve čtení

Cestování

The Hell Fire Caves – unikátní systém jeskyní, kde se scházel Klub pekelného ohně. Co se uvnitř dělo, je opředené tajemstvím

Jeskyně Pekelného ohně – to je název místa, které se nachází ve West Wycombe. Unikátní systém jeskyní, které se sice považovaly za starobylé, ale vyhloubil je v 18. století sir Francis Dashwood. 

Publikováno

dne

Jeskyně Pekelného ohně – to je název místa, které se nachází ve West Wycombe. Unikátní systém jeskyní, které se sice považovaly za starobylé, ale vyhloubil je v 18. století sir Francis Dashwood. 

Zároveň to byl zakladatel známého Klubu pekelného ohně, kam patřili také vysocí britští aristokraté a státníci. Jeskyně později převzaly jméno společnosti, která se v nich scházela. Co se dělo v těchto místech se už nikdy nedozvíme, ale rozhodně šlo o schůzky, které měly zůstat utajené.

O co se vlastně jedná? 

Jeskyně Pekelného ohně je unikátní jeskynní systém. Dříve se myslelo, že se jedná o křídový důl. Místní obyvatelé v 50. letech 17. století vykopali křídu z jeskyní a obnovili silnici z West Wycombe do High Wycombe. Křída se použila do základů silnice. 

Jeskynní systém je dědictví této práce. Co je ale zajímavé, je tvar těchto jeskyní a také důvod, proč vznikly stylem, jakým vznikly. Nejsou to obyčejné jeskyně, kterými byste jen tak procházeli. V systému jsou vytvořené gotické klenby a procházíte chodbami. 

Ty vedou do menších jeskyní nebo výklenků, kde nevíte, co se vlastně dělo. Dostanete se dolů do Vnitřního chrámu, a nakonec se dostanete až 90 metrů pod povrch kopce, na kterém se jeskyně nacházejí. Pod nimi je ještě malá řeka, na kterou místní v potřebovali malý člun, aby se dostali do Inner Temple. 

Dobře si zapamatujte cestu, abyste se dostali ven

Pokud si ale nezapamatujete cestu, je možné, že se cestou ztratíte – tak geniální tento jeskynní systém je. Spoustu malých odboček a chodeb, do kterých se snadno zamotáte, byly vytvořené z důvodu, který nikdo nezná a bohužel už se ho nikdy ani nedozví. 

Odborníci pouze předpokládají, že obyvatelé sledovali místní puklinu a jeskyně si vzali z úseků, které jim přišly rozumné. Samotné uspořádání jeskyní nemá žádný význam nebo systém. Odkazuje na části ženské anatomie, pohanské motivy nebo templáře.

Jeskynní gentlemanský klub?

V 50. letech 19. století bylo v Londýně spoustu gentlemanských klubů, kam chodili hlavně aristokraté. Sir Francis ale založil kromě Klubu pekelného ohně ještě několik dalších. Značka ale přišla později, původní klub Pekelný oheň založil Filip, vévoda z Whartonu. Klub patřil mezi ty, se kterými se nechcete dostat do křížku…

V té době ale byly kluby zakázány, protože chování členů se vymykalo kontrole. Scházeli se tedy v tichosti, ale jakmile se o klubu dozvěděla veřejnost, došlo k odhalení a v londýnských novinách se o něm začalo psát jako o Hell Fire Clubu. 

Bohužel, žádné záznamy z doby, kdy se jeskyně vytvářely nebo co se dělo během schůzek, nejsou nikde k dispozici. Členové si užívali nejen společnosti žen, ale také se hojně jedlo a pilo. Záznamy spálil jeden z členů Paul Whitehead jen několik dní před svou smrtí. Zároveň byl správcem klubu, který se staral o plynulý chod schůzek.

Zdroj: BBC

Pokračovat ve čtení

Oblíbené