Politika
Korejská pohyblivá pevnost aneb Když se severokorejský vůdce vydá na cesty
Od vzniku Severní Koreje (která byla pro oficiálně vyhlášena 9. září 1948) je známo, že všichni tři její vůdci – Kim Ir-sen, Kim Čong-il a Kim Čong-un – používají jako svůj preferovaný způsob vnitrostátního i mezinárodního cestování soukromé vlaky s vysokou úrovní zabezpečení. Samotný vlak se oficiálně nazývá Taeyangho, což znamená v korejštině “slunce”. Neoficiálně se pak nazývá „pohyblivá pevnost“ a je přirovnáván k americkému “Air Force One” na kolejích.

Od vzniku Severní Koreje (která byla pro oficiálně vyhlášena 9. září 1948) je známo, že všichni tři její vůdci – Kim Ir-sen, Kim Čong-il a Kim Čong-un – používají jako svůj preferovaný způsob vnitrostátního i mezinárodního cestování soukromé vlaky s vysokou úrovní zabezpečení. Samotný vlak se oficiálně nazývá Taeyangho, což znamená v korejštině “slunce”. Neoficiálně se pak nazývá „pohyblivá pevnost“ a je přirovnáván k americkému “Air Force One” na kolejích.
Historie
Vlaky historicky používalo mnoho světových vůdců a královských rodin, ale zejména vojenských vůdců. A to díky jejich vysoké rychlosti, bezpečnosti a schopnosti pojmout rozsáhlé kancelářské a osobní zázemí na jednom mobilním místě.
Kim Ir-sen (1912 – 1994), zakladatel Severní Koreje, používal vlak během korejské války jako své velitelství a v této preferenci pokračoval i po ukončení nepřátelských akcí. Začal stavět řadu zabezpečených paláců, z nichž mnohé jsou buď přímo přístupné z vlakových stanic, nebo se nacházejí v jejich blízkosti. Odhaduje se, že 19 z nich je přístupných pouze soukromými vlaky.
Kim Čong-il (1941 – 2011), jeho syn, upřednostňoval železniční dopravu kvůli svému strachu z létání. Používal vlaky, když navštěvoval armádní jednotky a továrny nebo cestoval do zahraničí. Soukromé vlaky stále obsluhují síť 19 stanic po celé Severní Koreji (včetně některých podzemních paláců, které jsou přístupné pouze po železnici). V prosinci 2011 severokorejská televize informovala, že Kim Čong-il zemřel ve vlaku během vnitrostátní cesty.
Taeyangho
V průběhu let bylo z bezpečnostních důvodů potřeba více vlaků. Ty nejspeciálnější nesou všechny označení “Taeyangho”. Vlaky mají 10 až 15 vagónů, ačkoli současná konfigurace vlaku je 20 obrněných vagónů bez lokomotiv. Není známo, o jaký model nebo typ lokomotiv a osobních vagónů se jedná, ačkoli se “naznačuje”, že se jedná o čínské kolejové vozy DF8 a 25G.
Pokud je to pravda, nejnovější délka vlaku (tj. 2x lokomotivy s 20x vagóny) by byla přibližně 576 m. Vlak má neprůstřelné sklo a zesílené stěny a podlahy na ochranu před výbušninami. Vlak je také vyzbrojen, údajně má na palubě těžké zbraně, od nejméně dvou potvrzených kulometných stanovišť, raket země-vzduch a protitankových řízených střel.
Některé vagóny používá pouze vůdce, například vagón s ložnicí a koupelnou, a jiné jsou lůžkové vagóny pro vojáky přepravující ochranku a zdravotnický personál. V roce 2001 souprava obsahovala jeden obytný vagón (nazývaný „velitelský vagón“). Dále luxusní restaurační vagón a několik transportních vagónů, které vezly dva obrněné vozy Mercedes a také záchranný vrtulník, který pravděpodobně představuje nelegálně získaný americký MD 500C.
V roce 2023 byly identifikovány další vagóny. Patří mezi ně kancelářský vagón pro pracoviště Kim Čong-una, několik vagónů s děly a protiletadlovou výzbrojí, v nichž jsou uloženy výše uvedené zbraně. Dále je to vagón pro hosty s naprostým luxusem. Vlak má mít také satelitní komunikační systém se satelitní anténou, který propojuje všechny vagóny.
K dispozici jsou konferenční místnosti s dlouhými stoly a televizními obrazovkami. Vagón Kimovy kanceláře má bytelný stůl a židle. Na zdi je mapa Číny a Korejského poloostrova. Záběry z roku 2020 ukazují vagón zdobený osvětlením ve tvaru květin a polstrovanými židlemi s potiskem zebry.
Provoz
Vlaky obvykle táhnou dvě hnací jednotky. V roce 2009 bylo hlášeno, že Kim Čong-il používal soupravu šesti osobních vlaků, které se skládaly z 90 obrněných luxusních vagónů. Každý obrněný vlak měl moderní komunikační vybavení, jako jsou satelitní telefony, které umožňovali vůdci získávat briefingy a vydávat rozkazy během jízdy.
Bezpečnostní opatření byla zvýšena po explozi v roce 2004 v Rjongčchonu poblíž hranic s Čínou. K explozi, o níž se věřilo, že ji způsobil vlak naložený ropou a chemikáliemi, který narazil do elektrického vedení, došlo tři hodiny poté, co oblastí projel jeden z Kimových vlaků. To vedlo také ke zvěstem, že se mohlo jednat o pokus o atentát.
Jakmile je cesta vlakem potvrzena, asi 100 bezpečnostních důstojníků předem zkontroluje trasu a stanice, zda nehrozí nebezpečí. Je známo, že vrtulník Mil Mi-4 provádí průzkum, aby identifikoval další hrozby. Oblast kolem cesty je vyklizena 24 hodin před zahájením vůdcovy cesty. Elektřina je na běžných vlakových stanicích vypnuta, aby nemohly jezdit ostatní vlaky (prostě obyvatelstvo se musí dopravovat jinak, než vlakem). Taeyang je nyní kvůli vysoké hmotnosti omezen na 60 km/h. V soupravě cestuje se dvěma dalšími pomocnými bezpečnostními obrněnými vlaky.
Cesty do zahraničí
Vlaky se také používaly pro cesty do zahraničí, s přímým spojením do Číny a následným spojením do Ruska se změnou rozchodu. Kim Ir-sen pravidelně cestoval vlakem do zahraničí až do své smrti v roce 1994. Nejdelší Kim Ir-senova cesta vlakem se uskutečnila v roce 1984, kdy navštívil téměř všechny socialistické země východní Evropy. Cesta vlakem vedla přes Čínu, přes Sovětský svaz, se zastávkami v Polsku, východním Německu, Československu, Maďarsku, Jugoslávii, Bulharsku a Rumunsku. Zbytek cesty vedl opět přes Sovětský svaz.
Při cestě do Ruska se kola vlaku musí vyměnit na hranicích, protože Rusko má jiný rozchod kolejí. Kimův vlak tak doprovázel druhý technický vlak s podvozky jiného potřebného rozchodu.
Při návštěvě Kim Čong-ila v Rusku v roce 2001 měl vlak údajně 22 vagónů. Podle ruského státníka Konstantina Pulikovského byl život na palubě naprosto luxusní. Hosté si v luxusní restauraci mohli vybrat z korejských, čínských, japonských, ruských a francouzských pokrmů. Pravidelně se tam konaly rauty, kde se hosté zásobovali živými humry a víny z Bordeaux a Beaujolais. To vše bylo letecky dováženo z Paříže.
Hosty bavily zpívající průvodkyně. V dubnu 2010 pozorovatelé Severní Koreje usoudili, že Kim neohlášeně navštívil Čínu, na základě údajného pozorování jeho vlaku v čínském pohraničním městě Dandong. Brzy se však zjistilo, že dotyčný vlak byl jen obyčejný nákladní vlak a Kim zůstal v Severní Koreji. V srpnu 2011 Kim Čong-il navštívil ruský Ulan-Ude, který je vlakem z Pchjongjangu vzdálen zhruba 4 500 kilometrů. V Ulan-Ude se setkal s ruským prezidentem Dmitrijem Medveděvem.
Účelové nejasnosti a tajnosti s cestováním
V březnu 2018 byl údajně v Pekingu spatřen vlak rodiny Kimů, což spolu se zvýšenou bezpečností kolem čínského vládního státního penzionu Diaoyutai vedlo ke spekulacím, že Kim Čong-un a jeho manželka Ri Sol-ju navštěvují Čínu. To se potvrdilo při setkání s generálním tajemníkem Komunistické strany Si Ťin-pchingem a jeho manželkou Pcheng Lijüan. Jednalo se o první případ, kdy severokorejský vůdce opustil zemi od převzetí moci v roce 2011.
V únoru 2019 Kim cestoval vlakem na summit v Hanoji, kde se setkal s americkým prezidentem Donaldem Trumpem, aby jednali o denuklearizaci Korejského poloostrova a zrušení sankcí proti Severní Koreji. Následně se v dubnu Kim setkal s ruským prezidentem Vladimirem Putinem ve Vladivostoku, kam cestoval také svým vlakem. Obecně s ním cestuje na 200 plně ozbrojených příslušníků severokorejské armády.
Poslední cesta se uskutečnila před týdnem, kde se Kim Čong-un setkal s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem a ruským prezidentem Vladimirem Putinem.
Zdroje:
www.bbc.com
MITCHUM, K. Unbeatable train fort.
LAURENCE, S. North Korea leader makes surprise with train China visit.

-
Zajímavostipřed 4 dny
Krimi ze světa: Třináctiletá dívka beze stopy zmizela, objevila se znovu po 22 letech
-
Historiepřed 6 dny
Vlak svobody: Nejpodařenější hromadný útěk z komunistického Československa na Západ
-
Zajímavostipřed 2 týdny
Kvíz: Víte, kde pramení české a moravské řeky?
-
Historiepřed 2 týdny
Právo první noci je pouhým mýtem a legendou