Spojte se s námi


Zajímavosti

Největší námořní katastrofou v polské moderní historii bylo potopení lodi Johannes Heweliusz. Smrt v ní našli i cestující z Čech

Publikováno

dne

Plavba po moři, pokud je jasné nebe a klidná hladina, působí jako balzám na duši. Šplouchání vln, mírný větřík, který se vám opírá do tváří, a jinak pohoda a relax. Jste-li na malé plachetnici s minimem cestujících, pak si navíc užíváte ten pocit být daleko od lidí. Po moři se ovšem plaví i větší lodě. Třeba takové, které převážení nákladní automobily a železniční vozy. Taková byla i loď Johannes Heweliusz, a to až do osudného 14. ledna 1993, kdy byla na své poslední plavbě.

Loď se špatnou pověstí

Historie lodi Johannes Heweliusz se začala psát v roce 1977, kdy byla spuštěna na vodu. Svoji trasu měla v Baltském moři mezi polským námořním přístavem Świnoujście v Západním Pomořansku a švédským přístavem Ystadem.

Během své patnáct let dlouhé námořní kariéry zažila tato loď na třicet vážných nehod. V roce 1986 na ní dokonce hořelo. Oprava požáru si vyžádala přidání sedmdesáti tun betonu do poškozené paluby. Toto opatření způsobilo špatnou stabilitu lodě, která se nejspíš později podepsala na její zkáze.

Vědět, že se člověk plaví na tak nestabilní lodi, tak by snad na ni ani nevstoupil. Navíc necelý týden před katastrofou došlo k poničení zadní brány, kvůli čemuž chtěl kapitán její vyplutí zrušit a nechat loď opravit.

Kapitán míní, ale majitelé mění. Ti rozhodli, že posádka musí záďová vrata provizorně opravit, aby loď mohla na moře. Škoda peněz, o které by mohli přijít.

Dvouhodinové zpoždění a ničivý hurikán

Kvůli zmíněné opravě se Johannes Heweliusz na moře dostal s dvouhodinovým zpožděním, a to 13. ledna 1993 v půl jedenácté v noci. Na lodi se plavilo 35 cestujících (většinou řidičů vozů), 29 členů posádky, 28 nákladních automobilů a 10 železničních vagonů.

Aby toho nebylo málo, na moři začala dvě hodiny po půlnoci zuřit bouře o rychlosti větru 160 km/z, což odpovídá nejvyššímu 12. stupni Beafortovy stupnice. Hurikán vlny zdvíhal do výšky až pěti metrů. Taková síla větru bohužel zpřetrhala lana, kterými byly na palubě ukotveny vozy. Ty se přesunuly na jednu stranu lodi.

Přežilo jen devět lidí

Kvůli těmto problémům posádka snížila rychlost trajektu. Bohužel tím způsobila ztrátu řízení. S hurikánem námořníci neúspěšně do pěti hodin ráno dne 14. ledna 1993, kdy se loď Johannes Heweliusz převrhla. Stalo se to ve vzdálenosti 24 kilometrů od mysu Arkona na německém ostrově Rujána.

Půl hodiny předtím kapitán ještě nařídil evakuaci. Většina cestujících byla v pyžamech, některé hurikán smetl z paluby přímo do mořských hlubin. Záchranné čluny ale bylo kvůli silným poryvům větru těžké spustit.

I když Johannes Heweliusz volal mayday, tak pomoc přišla až hodinu a půl po jeho potopení. Cestující, kteří se dostali do mořské vody, ani neměli šanci přežít, protože její teplota sotva dosahovala 2 °C. Z všech 64 lidí, jež na lodi cestovali, přežilo pouze devět. Mezi oběťmi byli Švédové, Rakušané, Maďaři, Norové i Češi. Některá těla nebyla nikdy nalezena.

Zdroj: historia-dorzeczy.pl, pressmania.pl

Oblíbené