Spojte se s námi


Zajímavosti

Velký vlastivědný kvíz o naší zemi české aneb Z každého soudku něco

Vlastivěda je soubor přírodovědných a společenskovědných poznatků o vlasti, popřípadě o nějakém jejím regionu. Prohlubováním těchto poznatků a jejich prezentaci se věnují zejména vlastivědná muzea a vlastivědné kroužky. Podle zaměření lze rozlišovat specializované vlastivědy, např. historická vlastivěda apod.

Publikováno

dne

Vlastivěda je soubor přírodovědných a společenskovědných poznatků o vlasti, popřípadě o nějakém jejím regionu. Prohlubováním těchto poznatků a jejich prezentaci se věnují zejména vlastivědná muzea a vlastivědné kroužky. Jak dobře se v tomto oboru pohybujete Vy? Vyzkoušejte se v tomto kvízu.

Jak dobře znáte Českou republiku a nejdůležitější informace o naší zemi? Otestujte své znalosti v tomto kvízu a se svým výsledkem se nám pochlubte v komentářích.

Kvíz můžete spustit níže, přejeme hodně štěstí!

0/25

Velký vlastivědný kvíz

1/25

Jaké jsou státní symboly České republiky?

  • Velký a malý státní znak, státní barvy (trikolóra), státní vlajka, vlajka prezidenta, státní pečeť a státní hymna
  • Velký státní znak, dub, vlajka prezidenta, pečeť, státní hymna, Pražský hrad
  • Žezlo, koruna, vladařské jablko, státní odznak, státní znak, státní hymna.

2/25

Kdo složil hudbu k české hymně?

  • Antonín Dvořák
  • Bedřich Smetana
  • František Škroup

3/25

Kolik má Česká republika krajů?

  • 21
  • 16
  • 14

4/25

Který z českých krajů je největší?

  • Jihomoravský kraj
  • Středočeský kraj
  • Olomoucký kraj

5/25

Velká Deštná je nejvyšším bodem, kterého pohoří?

  • Krušné hory
  • Vizovické vrchy
  • Orlické hory

6/25

Ve kterém století vznikla Velkomoravská říše?

  • 11. století
  • 9. století
  • 8. století

7/25

Pro jaký významný historický čin je vzpomínán kníže Rastislav?

  • Přizval věrozvěsty Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu
  • Vyhrál důležitou bitvu nad východofranckými knížaty
  • Osvobodil Velkou Moravu od Mojmírovců

8/25

Kolik má Poslanecká sněmovna ČR členů (poslanců)?

  • 200
  • 211
  • 234

9/25

Kdo je autorem díla Labyrint světa a ráj srdce?

  • František Palacký
  • František Ladislav Čelakovský
  • Jan Ámos Komenský

10/25

V jakém uměleckém slohu je postaveno Národní divadlo v Praze?

  • Rokoko
  • Novorenesance
  • Empír

11/25

Od kterého letopočtu se datuje nástup Habsburků na český trůn?

  • 1526
  • 1378
  • 1648

12/25

Na jaké místo se řadí Česká republika, co do velikosti země podle rozlohy, v Evropě?

  • 41. místo
  • 32. místo
  • 21. místo

13/25

Co připomíná státní svátek 6. července?

  • Den válečných veteránů
  • Den věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • Upálení mistra Jana Husa

14/25

Se kterou sousední zemí má ČR nejdelší hranice?

  • Polsko
  • Rakousko
  • Německo

15/25

Kdo byl prvním stavitelem a autorem katedrály sv. Víta a položil základy gotické architektury katedrály?

  • Matyáš z Arrasu
  • Sandro Boticcelli
  • Jan Parléř

16/25

Kdo byl posledním českým panovníkem, který trvale sídlil v Praze?

  • Rudolf II. Habsburský
  • Maxmilián I. Habskburský
  • Josef II. Habsburský

17/25

S jakým divadlem je spojována umělecká dvojice Jan Werich a Jiří Voskovec?

  • Divadlo humoru a satiry
  • Osvobozené divadlo
  • Divadlo Na Vinohradech

18/25

Kdo je autorem básnické sbírky Hřbitovní kvítí?

  • Stanislav Kostka Neumann
  • Karel Hynek Mácha
  • Jan Neruda

19/25

Kdo je autorem slavného cyklu obrazů pod názvem Slovanská epopej?

  • Mikoláš Aleš
  • Karel Škréta
  • Alfons Mucha

20/25

Která česká řeka ústí v Polsku do Baltského moře?

  • Odra
  • Morava
  • Dunaj

21/25

Co je to Dyjsko-svratecký úval?

  • vrchovina
  • propast
  • nížina

22/25

Kdo to byl Matyáš Bernard Braun?

  • malíř
  • sochař
  • politik

23/25

Kdo je autorem opery Rusalka?

  • Václav Brožík
  • Leoš Janáček
  • Antonín Dvořák

24/25

V uměleckém slohu baroko jsou postveny které z následujících pamětihodností?

  • Břevnovský klášter, hrad a zámek Český Krumlov, Arcibiskupský zámek v Kroměříži
  • Zámek Kačina, Lednicko-valtický areál, zámek Nové Hrady
  • Zámek Bučovice, Letohrádek královny Anny, zámek Velké Losiny

25/25

Jaký je základní princip dělby moci v ČR?

  • Zákonodárná, výkonná a soudní moc
  • Zákony, legislativa a ústavní moc
  • Výkonná, soudní a policejní moc

Výsledky

Jak je to s vlastivědou?

Vlastivěda se vyučuje ve 4. a 5. ročníku a navazuje na elementární znalosti, které žáci získali v předmětu prvouka. Zároveň tvoří základy pro vyučovací předměty dějepis a zeměpis, které se vyučují na druhém stupni. Výuka v tomto předmětu je zaměřena na osvojení základních pojmů a jejich porozumění.

Dále je zde zahrnuto získávání základního uceleného pohledu na naši vlast, její jednotlivé části, její historii a základní poznatky o evropských zemích. Výuka zahrnuje také praktické dovednosti a práci s různými druhy map. Do výuky vlastivědy patří taktéž témata z oblasti multikulturní výchovy, výchovy k demokracii, osobnostní a sociální výchovy a světa financí.

Označení české země nebo česká zem

České země je pomocný historicko-geografický termín, který je používán zejména v historickém kontextu a ve svém užším vymezení se takřka úplně shoduje s územím dnešní České republiky.

V období od středověku se českými zeměmi rozumí země Koruny české (země podřízené českému králi) v závislosti na územních změnách: České království, Moravské markrabství. Od 1. čtvrtiny 14. století slezská knížectví (po roce 1742 jen menší část, která byla navíc v průběhu 18.–19. století po dvě období administrativně spravována společně s Moravou). Do roku 1635 pak též obojí markrabství Lužice.

Pro slezská a lužická území se také používá novodobého výrazu vedlejší země, jako projev jejich určité dějinné, etnické a státoprávní odlišnosti od vlastního českomoravského jádra státu. Další území, jež byla za vlády Lucemburků k České koruně volně připojena (prostřednictvím personální unie), tj. Lucembursko, Braniborsko a zahraniční léna, se jako české země nikdy neoznačovala.

Po zániku Rakousko-Uherska

Po zániku monarchie (zániku Rakousko-Uherska, jinými slovy po vzniku Československa) se českými zeměmi rozuměly tři země. Čechy, Morava a česká část Slezska (přičemž Morava a České Slezsko byly od prosince 1928 do konce roku 1948 spojeny do jedné Moravskoslezské země), jimž odpovídají přibližně hlavní povodí v Česku.

Po zániku zemského zřízení se pomocí označení „české země“ (popř. historické země) vymezovaly kraje nespadající pod působnost Slovenské národní rady. S blížící se federalizací Československa a zejména pak v souvislosti s jeho zánikem nad tímto historizujícím označením převážilo po dlouhých kontroverzích synonymní označení Česko, ale to hlavně pro označení moderního státu. V historických kontextech se v literatuře (především odborné) užívá nadále takřka výlučně sousloví „české země“.

Zdroje: 

HAMPL, J. Kontext českých zemí.

JURAČKA, I. Vlastivěda pro 5. třídy ZŠ.

Oblíbené