Spojte se s námi


Filmy a seriály

Rivalové po deseti letech aneb jak Ron Howard stvořil pohádku o F1

Když se projdeme historií kinematografie, závodní filmy sice mají úspěchy, ale královna motoristického sportu je tu spíš Popelkou. V podstatě jsme mohli vidět na svou dobu famózní podívanou Grand Prix, o F1 se ještě otřel Bobby Deerfield, největší rozruch ale vzbudil film Rivalové.

Publikováno

dne

Když se projdeme historií kinematografie, závodní filmy sice mají úspěchy, ale královna motoristického sportu je tu spíš Popelkou. V podstatě jsme mohli vidět na svou dobu famózní podívanou Grand Prix, o F1 se ještě otřel Bobby Deerfield, největší rozruch ale vzbudil film Rivalové.

Další ambiciózní projekty, mezi něž patřil i pokus Rambo-Rockyho Sylvestera Stalloneho, prostě nevyšly. Populární „Sly“ tehdy narazil se scénářem u absolutního bosse F1 Bernie Ecclestonea a ten mu jednoduše zakázal o „jeho“ formuli natočit takovou slátaninu. Stallone ji pak přenesl na půdu USA pod názvem Driven (u nás Formule) a byl to propadák jako hrom.

KLASICKÉ DRAMA FORMULE 1

Pomineme-li některé vynikající dokumenty či vysloveně obdivné až poplatné, vzbudil obrovský rozruch před deseti lety režisér Ron Howard svým filmem Rivalové (Rush), návratem do roku 1976, kdy se odehrál dramatický boj o titul mistra světa mezi Rakušanem Niki Laudou a Angličanem Jamesem Huntem.

Zdánlivě jasná sezóna se zvrtla ve chvíli, kdy na obávané trati německého Nürburgringu Lauda těžce havaroval. Hunt, mající za sebou dvě kontroverzní vítězství (Španělsko a Velká Británie), se stal jasnou hrozbou pro obhájce titulu. Snad i kvůli touze prokázat svou vnitřní sílu či snahu porazit nepřízeň osudu, se Lauda po 42 dnech od nehody opět posadil do rudého Ferrari a pokoušel osud.

Jak mistrovství dopadlo, je zřejmé z výsledkových listin, dobového tisku, knih i dokumentů. Z tohoto hlediska lze Howardovu snahu hodnotit jako opravdu záslužnou. Prokázal F1 patřičnou dávku publicity, navíc od zapálených sběratelů získal dobové monoposty, byť se s nimi muselo zacházet velmi opatrně a nehody (třebaže ve skutečnosti se vůbec neodehrály) už byly dolaďovány za asistence všemocných počítačů.

Ta hlavní havárie Nikiho v „zeleném pekle“ Nürburgringu je jedním ze špičkových momentů celého filmu. Z hlediska laika nebo diváka, jenž tuší, že F1 jsou závody a jezdí se na okruzích, se musí jednat o fantastickou podívanou. Skutečnost je ovšem značně složitější.

RADIL SNAD LAUDA CHYBNĚ?

Howard sice měl, nebo spíš uvádí v titulcích, samotného Niki Laudu jako odborného poradce (James Hunt bohužel zemřel před třiceti lety) a dává tím filmu jakýsi punc kvality a solidnosti. Otázkou ale je, do jak velké míry mohl Niki do scénáře a mnoha faktů vůbec mluvit. Protože například úvodní střetnutí obou soků v F3 se nikdy nestalo. Ti dva prostě ve stejném závodě v této kategorii nikdy nejeli. Docela mimo realitu je také Rakušanův přínos stáji BRM, kde byl pouze platícím pilotem, tudíž mohl do přípravy vozů mluvit asi jako vrátný v parlamentu do jednání sněmovny. A takových míst je tam mnohem víc.

S Huntem to není o moc lepší, například příchod k McLarenu je úplně postavený na hlavu a skutečnost byla naprosto jiná. Howard fabuluje, aby ukázal, jak moc kontroverzní a svérázný pilot po titulu toužil, ale nic z toho není skutečné.

PRO LAIKA ZÁŽITEK, PRO FANOUŠKA UTRPENÍ

Nebudu zastírat, že i já jsem byl filmem do jisté míry rozladěn, protože kromě zmíněných nedostatků jsem narážel i na chyby zcela zbytečné, působící jako že si Howard potřeboval film nějak upravit. Bohužel ale stejně zachází se zjevnými fakty. Nejvíc to je vidět u špatných výsledků, pomíjení historických faktů (často uvádí něco, co v té době ještě nebylo možné), jejich zjevné překrucování nebo opomíjení.

Naproti tomu některé události, které by jeho filmu dodaly patřičný punc a náboj, prostě nechá klidně stranou. Mám na mysli Laudovu téměř fatální nehodu s traktorem, kterou přežil jen s velkým štěstím a následně se musel potýkat se zraněním. A to není zdaleka vše.

Rivalové jsou filmem, jenž dokázal vyhmátnout zajímavé téma, opetlil ho několika bulvárními zajímavostmi a efektními kousky, jež nemají se skutečnosti nic společného. Přinesl nám však nesporně velmi atraktivní záběry na vozy staré bezmála 40 let a připomněl zlatý věk F1. Proto na něj nedá mnoho i takzvaných odborníků dopustit a pomíjejí a promíjejí vyslovená šlápnutí vedle.

Zdaleka by to tolik nevadilo, jenže režisér díky síle médií prezentoval onen duel Lauda-Hunt způsobem, který si současné generace vezmou za vlastní a vůbec nebudou mít potřebu prověřit, jak se to doopravdy stalo. Hunt ani Lauda si takový přístup nezaslouží.

Zdroje: www.F1NEWS.cz, Svět motorů, MOTORistická současnost, film Rush, Autosport

Oblíbené