Spojte se s námi

Novinky

Máme důvod obávat se srážky s asteroidem v roce 2046? Vědci vypočítali datum dopadu, nemusíme však panikařit

Mohl by asteroid velikosti šikmé věže v Pise ohrozit Zemi na Valentýna roku 2046? Informovala o tom vesmírná agentura NASA v březnu tohoto roku. Je toto možné nebezpečí důvodem k obavám?

Publikováno

dne

V únoru letošního roku dvojice francouzských vědců, astronom Alain J. Maury a odborník na počítače Georges Attard, identifikovali dosud neznámý blízkozemní asteroid. Tento objekt byl později označen jako 2023 DW. O dva dny později byl jejich objev oficiálně potvrzen a následně vesmírná agentura NASA vydala znepokojivé předběžné varování.

Podle vědeckých výpočtů by nově objevený asteroid mohl v roce 2046 potenciálně narazit do Země a způsobit katastrofu podobnou Tunguzské události.

Zatímco přesné detaily o tomto potenciálně nebezpečném asteroidu a jeho možné srážce se Zemí zůstávají otevřené, vědci a vesmírné agentury provádějí další výzkum a tohoto objektu. Je důležité, aby byla sledována jeho trajektorie a prováděny další analýzy, aby bylo možné posoudit reálné riziko a případně přijmout opatření na ochranu Země.

Asteroid 2023 DW má průměr kolem 50 metrů, což je srovnatelné s výškou Petřínské rozhledny. Tato srovnání nám pomáhají lépe si představit rozměry tohoto asteroidu a jeho potenciální hrozbu pro Zemi.

Asteroid 2023 DW oběhne kolem Slunce každých 271 dní, a na Valentýna v roce 2046 by se mohl dostat do blízkosti oběžné dráhy Země. Vědci vypočítali pravděpodobnost srážky tohoto asteroidu se Zemí na 14. února 2046 přibližně ve 22:36 hodin jako 1:560.

V jiných situacích by tato pravděpodobnost nejspíš nevzbudila mnoho pozornosti, ale pokud se jedná o událost s možnými vážnými následky, je opatrnost nezbytná, přesto však není třeba panikařit.

Podle série příspěvků na sociálních sítích od NASA je třeba zdůraznit, že výpočty se mohou ještě změnit. Vědci vysvětlují, že když jsou nová tělesa poprvé objevena, často trvá několik týdnů, než se podaří snížit nejistoty a dostatečně předpovědět jejich dráhy na dlouhodobé období.

Jaké by byly potenciální následky srážky s asteroidem 2023 DW, pokud by k ní nakonec došlo?

Je zřejmé, že následky hypotetické srážky a potenciální rozsah škod závisí na místě dopadu tohoto vesmírného tělesa. Nicméně, vědci zatím nejsou schopni tuto situaci předpovědět.

Očekávané oblasti dopadu sahají od Indického oceánu až po Tichý oceán a od západního po východní pobřeží USA, s možným dopadem například v Los Angeles, na Havaji nebo ve Washingtonu.

Pokud by došlo k dopadu na pevninu, mohli bychom se připravit na významnou událost podobnou té, která se odehrála na Sibiři před 114 lety. Výbuch o síle 12 megatun tehdy způsobil zničení 80 milionů stromů.

Může tento nově identifikovaný asteroid potenciálně způsobit rozsáhlé škody, včetně zničení celých měst? Astronomové však upozorňují, že pravděpodobnost srážky je velmi malá. Mnohem pravděpodobněji asteroid 2023 DW mine Zemi ve vzdálenosti 4,7 milionu kilometrů, což je bezpečná vzdálenost.

Projekt DART hlásí pozitivní výsledek

Spolupráce vesmírných agentur NASA a ESA vedla k úspěšné změně trajektorie blízkozemního asteroidu. Tento konkrétní asteroid sice nepředstavoval bezprostřední hrozbu, ale umožnil vědcům testovat, zda by byli schopni efektivně změnit jeho dráhu, aby předešli možné srážce. Cílem mise DART bylo zaměření na malý měsíc Dimorphos, který obíhá kolem asteroidu Didymos.

Vloni na podzim proběhla plánovaná srážka mezi měsícem a vesmírným plavidlem, a pozdější pozorování potvrdila úspěšnost této mise.

Poprvé v historii tak lidstvo úmyslně ovlivnilo pohyb objektu na obloze a v plné míře demonstrovalo technologii pro změnu trajektorie asteroidu.

Zdroje: NASA, The Guardian, Northrop Grumman