Spojte se s námi


Zajímavosti

Jak vznikaly názvy slavných (nejen) světových značek?

Vývoj světových značek mnohdy nabízí opravdu pozoruhodné příběhy, se kterými se pojí i samotný vznik jejich názvu. Pojďme na procházku světem, v němž leccos vypadá jako náhoda, ale vůbec tomu tak není.

Publikováno

dne

Vývoj světových značek mnohdy nabízí opravdu pozoruhodné příběhy, se kterými se pojí i samotný vznik jejich názvu. Pojďme na procházku světem, v němž leccos vypadá jako náhoda, ale vůbec tomu tak není.

ELF
Francouzská olejářská firma vznikla sloučením existujících Régie Autonome des Pétroles (RAP), Société Nationale des Pétroles d’Aquitaine (SNPA) a Bureau de Recherches de Pétroles (BRP), ovšem její prvotní název zněl Entreprise de Recherches et d’Activités Pétrolières (ERAP). Jako dceřiná pobočka koncernu UGP (Union Générale des Pétroles) hodlala významně vstoupit coby reklamní partner motoristického sportu, zejména ve Formuli 1 se rozvíjely nové možnosti.

Jenže ERAP šéfům nezněl příliš atraktivně, proto zapojili do vymýšlení samočinný počítač a ten jim jako název, jenž se bude ve většině jazyků číst stejně jako je napsaný, vyplivl tři písmenka – ELF. Tedy žádná „11“ v němčině. Později byl titul, jenž se skutečně objevoval v mnoha formách na vozech královské formule (zejména pověstný byl tým Tyrrell) vysvětlován jako Essence Lubricants France, ale mnozí odborníci naznačují, že už to bylo pouhé naroubování slov na daná písmena.

LOTUS
Ve Formuli 1 ještě chvíli zůstaneme. Jedna ze slavných stájí nese jméno Lotus a dlouho se vedly dohady, jak na tento název její zakladatel Anthony Colin Bruce Chapman přišel. Neexistuje žádná spojitost s čímkoli z jeho okolí, proto se nejčastěji tvrdilo, že konstruktér (a také příležitostný závodník) při zakládání firmy v roce 1952 měl na mysli jistou dívku Hazel, která ho všemožně podporovala a později se stala jeho manželkou. A onen pomyslný leknín (Lotos) byl vyjádřením úcty.

Ohledně jemné změny se dochovala milá historka, že když Hazel zapisovala poprvé konstrukci svého přítele do startovní listiny, řádně nedotáhla druhé písmenko O. A Lotus byl na světě.

FIAT
Že název „fiatky“ zlidověl, takže se vlastně v mnoha případech vlastně píše špatně, není třeba zdůrazňovat. Pokud bychom totiž měli být důslední, museli bychom název turínské automobilky uvádět jako FIAT nebo dokonce F.I.A.T. Ovšem v běhu času i samotní Italové slevili a dnes je výrobce vozů uváděn jako Fiat Automobiles S.p.A. Přitom původně šlo o zkratku Fabbrica Italiana Automobili di Torino, tedy Italská automobilová továrna v Turíně.

KOFOLA
Představovat nealkoholický nápoj, snaživě konkurující gigantům Coca-Cola a Pepsi Cola, asi není třeba. Hodně lidí také ví, že ve své podstatě byla limonáda výsledkem státního úkolu využít přebytečný kofein při pražení kávy, i když i tady se tvrdí, že prvotní snahou bylo u československého socialistického občana vymazat jakékoli myšlenky na dva výše uvedené „americké a tudíž imperialistické“ drinky.

Nakonec dostal extrakt, sladkokyselý sirup, název Kofo a vyrábět se začal v dnešním Slovensku v národním podniku Galena. Aby ona souzvučka upomínající na kolu byla ještě výraznější, přidala se koncovka -la a Kofola byla na světě. Nic ji v oblibě nezastavilo, ani „zaručené zprávy“ zejména v 60. a 70. letech, že když do ní ponoříte žiletku, přes noc se v hnědém nápoji rozpustí.

Reklamu v dávné minulosti učinil nápoji i spisovatel Miloslav Švandrlík, jenž si jej doslova zamiloval. Tahal z obchodu množství lahví a prodavačky postupně jeho příchod komentovaly „Už je tady zase ten Kofolín“. Autor pak pro své životní vzpomínky sám sebe tituloval Kefalín, což měl právě základ v tomto titulu.

Zdroj: wikipedie, ročenka F1 1976, C. Chapman: Tajemství posvátného leknínu

Oblíbené